رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در خصوص جزییات تزریق واکسن فلج اطفال به کودکان متولد ۹۵ توضیحاتی را ارایه داد.

جزییات تزریق واکسن فلج اطفال به کودکان متولد سال ۹۵

سلامت نیوز:رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در خصوص جزییات تزریق واکسن فلج اطفال به کودکان متولد ۹۵ توضیحاتی را ارایه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محسن زهرایی رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در خصوص جزییات تزریق واکسن فلج اطفال توضیح داد: از اول بهمن ماه درخواست شده خانواده‌ةایی که کودکان متولد سال ۹۵ دارند با در درست داشتن کارت واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و اگر نیاز به واکسن تزریقی داشته باشد به وی ارایه خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر در دو کشور پاکستان و افغانستان بیماری فلج اطفال در سال ۲۰۱۸ گزارش شده است که ممکن است به دلیل رفت و آمدها این بیماری در کشور ما نیز رخ دهد و ریسک این بیماری در کشور ما بالا است.

زهرایی افزود: سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۳۹۴ به همه کشورهایی که از واکسن خوراکی فلج اطفال استفاده می‌کنند یک نوبت واکسن تزریقی نیز اضافه شود، کودکانی که خوراکی دریافتکرده‌اند نیز باید واکسن تزریقی دریافت کنند.

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: هدف از اجرای این طرح بالابردن سطح ایمنی و ریشه‌کنی فلج اطفال بوده است، در سال 95 کارخانه‌های تولید کننده اعلام کردند که توانایی تولید واکسن برای همه کشورها را ندارند و میزان محدود موجودی واکسن به کشورهای پرخطر اختصاص یافت و ایران و 55 کشور دیگر از دریافت واکسن محروم شدند.

زهرایی با بیان اینکه از بدو تولد به همه کودکان تا سن ۶ سالگی شش نوبت واکسن خوراکی ارایه شده است گفت: برنامه واکسیناسیون که از سال ۹۴ در کشور ما به تازگی آغاز شده بود به دلیل این موضوع متوقف شد.

وی گفت: هر دو نوع واکسن تزریقی و خوراکی موثر هستند و حدود ۶۰ سال است در دنیا تولید می‌شوند و واکسن خوراکی باعث ایمنی دستگاه گوارش می‌شود. واکسن تزریقی به نسبت خوراکی سطح ایمنی را بالاتر می‌برد اما ایمنی دستگاه گوارش را ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: مردم استان‌های بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، البرز و تهران در صورتی که به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده‌اند با مراجعه به این مراکز واکسن را دریافت کنند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: بیماری فلج اطفال ویروسی و واگیردار است. در نتیجه کودکان زیر ۵ سالی که رعایت بهداشت فردی آنها ضعیف است ممکن است این بیماری انتقال یابد، همچنین بیماری تا ۲ ماه ممکن است به سایرین انتقال داده شود.

زهرایی گفت: تنها بیماری‌های حاد شدید منع موقت دریافت واکسن را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha