شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 264927

پزشکان در بررسی‌های جدید خود به تأثیر مصرف نوشابه‌های رژیمیِ حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی بر افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی تاکید کردند.

افزایش خطر سکته با مصرف نوشابه‌های رژیمی

سلامت نیوز:پزشکان در بررسی‌های جدید خود به تأثیر مصرف نوشابه‌های رژیمیِ حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی بر افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی تاکید کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف روزانه دو نوبت یا بیشتر از نوشابه‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی خطر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ زودهنگام را در زنان بالای ۵۰ سال افزایش می‌دهد.

همچنین در مطالعات فوق این خطر در زنانی که سابقه ابتلاء به بیماری قلبی یا دیابت نداشتند و نیز در زنان چاق یا زنان آمریکاییِ آفریقایی تبار بیشتر بوده است.

متخصصان در بررسی‌های پیشین خود نیز بر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و خطر ابتلاء به سکته مغزی، زوال عقل، دیابت نوع دو، چاقی و سندرم متابولیک که به بیماری قلبی و دیابت منجر می‌شود، تاکید کرده بودند.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: این دومین مطالعه‌ای است که تاکید دارد بین مصرف نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده مصنوعی و مشکلات عروقی ارتباط وجود دارد.

در این بررسی سوابق پزشکی بیش از ۸۰ هزار زن مورد مطالعه قرار گرفت و از آنان درخواست شد به پرسش‌های مربوط به میزان مصرف این نوع نوشیدنی در مدت سه ماه گذشته پاسخ دهند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، متخصصان همچنین با در نظر گرفتن فاکتورهای سبک زندگی دریافتند زنانی که روزانه دو یا چند بار از نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده مصنوعی مصرف می‌کنند ۳۱ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی ناشی از لختگی خون، ۲۹ درصد در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. همچنین احتمال مرگ زودهنگام در این افراد ۱۶ درصد بیشتر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha