سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 265170

سطح اقتصادی خانواده بالاترین نقش را در انتخاب سزارین برای زایمان دارد (49.2 درصد)، تحصیلات مادر 14.9 درصد، شغل پدر 13.3 درصد و ملیت پدر 9.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

چرا در تهران سزارین رایج‌تر است؟

سلامت نیوز: سطح اقتصادی خانواده بالاترین نقش را در انتخاب سزارین برای زایمان دارد (49.2 درصد)، تحصیلات مادر 14.9 درصد، شغل پدر 13.3 درصد و ملیت پدر 9.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

ایران یکی از کشورهای خاورمیانه است که در بین کشورهای دارای درآمد کم تا متوسط جای می‌گیرد؛ اما در سی سال گذشته افزایش قابل‌توجهی در تعداد زایمان‌های سزارین روی داده است.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از ایسنا، مطالعات فراوانی به بررسی شیوع و خطر ناشی از این نوع زایمان پرداخته‌اند اما مطالعه اندکی در خصوص اثر مسائل اجتماعی-اقتصادی در شیوع این نوع زایمان صورت گرفته است.

با هدف بررسی نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی به عنوان عاملی تعیین‌کننده در شیوع سزارین در تهران، دکتر عمانی سامانی، امیر الماسی حشیانی، دکتر سپیدارکیش و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی مراغه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه لیورپول، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن 5170 بارداری از سال 2015 در تهران بررسی شد. اساس بررسی‌ها بر پایه دارایی‌های مادی و سطح اقتصادی قرار گرفته بود.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Epidemiology & Community Health به چاپ رسیده است، نشان داد، سطح اقتصادی خانواده بالاترین نقش را در انتخاب سزارین برای زایمان دارد (49.2 درصد)، تحصیلات مادر 14.9 درصد، شغل پدر 13.3 درصد و ملیت پدر 9.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

طبق اعلام پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، سزارین در بین زنانی با سطح اقتصادی بالا رواج دارد در حالیکه شایسته است امکانات درمانی در میان تمام اقشار جامعه به نحوی برابر توزیع شوند و کوشش شود اختلاف سطح اقتصادی در جامعه کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha