روانپزشک کودک و نوجوان گفت: بیشتر سرکشی نوجوانان در مواجهه با محدودیت ها و قوانین غیرمنصفانه والدین شکل می‌گیرد؛ این درحالی است که تربیت و سرپرستی والدین، در کنار مراقبت و نظارت همراه با انعطاف‌ پذیری می تواند مانع از بروز سرکشی فرزندان در دوران نوجوانی شود.

انعطاف پذیری والدین از سرکشی نوجوانان پیشگیری می کند

سلامت نیوز: روانپزشک کودک و نوجوان گفت: بیشتر سرکشی نوجوانان در مواجهه با محدودیت ها و قوانین غیرمنصفانه والدین شکل می‌گیرد؛ این درحالی است که تربیت و سرپرستی والدین، در کنار مراقبت و نظارت همراه با انعطاف‌ پذیری می تواند مانع از بروز سرکشی فرزندان در دوران نوجوانی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا،محمدرضا محمدی روز سه شنبه اظهار داشت: نوجوانی دوره استقلال طلبی و حساس ترین زمان برای تعیین سرنوشت افراد است که می تواند بر اساس برخورد صحیح با ویژگی های این دوران، به افتادن در دام انحرافات یا قدم نهادن در مسیر زندگی سالم و موفق منجر شود.
وی با بیان اینکه لازم است والدین برای برقراری ارتباط موثر با فرزندان نوجوان خود، آگاهی کامل در زمینه نحوه صحیح تربیت و پرورش آنها داشته باشند، افزود: نخستین گام برای برقراری این ارتباط، کشف استعداد ذاتی و فردی و همچنین افزایش میزان تمایل نوجوان برای ادامه حضور در بین اعضای خانواده و جامعه است.
محمدی گفت: والدین نباید نسبت به دانسته های خود از فرزندشان به سرعت واکنش نشان دهند بلکه باید با تمرکز بر نکات مثبت فرزندان خود استعداد‌های آنان را در زمینه موسیقی، هنر، ورزش، رایانه یا حتی کارهای خدماتی و اجتماعی کشف کنند. این روش می تواند به پایان دادن تعارضات احتمالی بین والدین و فرزندان و همچنین دستیابی به ایده های جدید توسط والدین برای هدایت فرزندان در مسیر درست منجر شود.
این روانپزشک افزود: برقراری رابطه صحیح و مناسب با نوجوان، شیوه ای کارآمد برای حل مساله بین اعضای خانواده است؛ برای این منظور نیاز است زمینه احساسات مثبت‌‌ نسبت به یکدیگر را برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلافات ایجاد کرد و والدین باید در این خصوص از کسب مهارت‌های ارتباطی لازم برخوردار شوند.
ایجاد حس مثبت نسبت به خانواده از سرکشی نوجوانان پیشگیری می کند
وی اظهار داشت: خانواده های دارای نوجوان با توجه به اقتضای دوره گذار نوجوانی، برای جلوگیری از سرکشی نوجوانان باید از رفتارهای مثبت و منفی آنان به نحو مطلوب بهره برداری کنند و در مقابل رفتار مثبت آنان با دادن پاداش و رفتار منفی آنها با تغییر رفتار برخورد کنند و چنانچه تغییر در رفتار فرزندان کافی نبود، لازم است از روش های تنبیهی استفاده شود.
محمدی افزود: والدین باید تلاش کنند برای ایجاد یک ارتباط کاملا موثر از نظرات نوجوان‌ خود که پا در عرصه بلوغ گذاشته در اموری که قابل گفت‌ و گو است، استفاده کنند و با کنار گذاشتن توانایی و اقتدار نامناسب خود در گذشته، به دستور دادن پایان دهند.
وی ادامه داد: والدین باید توجه داشته باشند برقراری ارتباط با نوجوانان به مانند قرار گرفتن دو رقیب در یک میدان نبرد نیست بلکه با انگیزه دادن و گفت‌ و گو و مشارکت دادن نوجوانان در امور، دو طرف می توانند با موفقیت به اهداف خود دست پیدا کنند و در این صورت است که همه اعضای خانواده که در یک کشتی قرار دارند، به آنچه لازم دارند خواهند رسید و نوجوان نیز در این شرایط شیوه‌های هدایت زندگی را در مواقع بحرانی خواهد آموخت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha