چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 265209

شیرهای بدون چربی و کم چرب، و ماست های طعم‌دار نه تنها به اندازه همتایان پر چرب خود در ایجاد احساس سیری و رضایت از غذا خوردن موفق نیستند، بلکه اغلب سرشار از قندهای افزوده بوده و حتی ما را از فواید سلامت لبنیات پر چرب محروم می کنند.

بدون چربی یا پر چرب؛ مساله این است!

سلامت نیوز:شیرهای بدون چربی و کم چرب، و ماست های طعم‌دار نه تنها به اندازه همتایان پر چرب خود در ایجاد احساس سیری و رضایت از غذا خوردن موفق نیستند، بلکه اغلب سرشار از قندهای افزوده بوده و حتی ما را از فواید سلامت لبنیات پر چرب محروم می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران،،شیر پر چرب بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفته و محبوبیت آن رو به افزایش است. در شرایطی که سال ها به مردم توصیه می شد تا به واسطه محتوای کالری زیاد و چربی اشباع از مصرف محصولاتی مانند شیر و ماست پر چرب پرهیز کنند، اما آنها در حال باز پس گرفتن اعتبار خود به عنوان گزینه هایی سالم در مقایسه با جایگزین های کم چرب و بدون چربی خود هستند.


به گزارش  "هلث"، به گفته فرانس لارجمن روت کارشناس تغذیه،جریان ترس از چربی در دهه 1990 موجب شد تا توصیه رایج سازمان ها و کارشناسان سلامت بر پرهیز از مصرف این ماده، از جمله کنار گذاشتن مصرف محصولات لبنی مانند شیر، استوار باشد.

همان گونه که افراد بیشتری استفاده از لبنیات کم چرب یا بدون چربی را مد نظر قرار می دادند، شرکت های تولید کننده لبنیات نیز برای بهبود عطر و طعم این قبیل محصولات افزودن قند و مواد مصنوعی دیگر به آنها را آغاز کردند. از این رو، تنها مصرف یک وعده ماست میوه ای در روز می تواند تقریبا کل مقدار مصرف توصیه شده روزانه شکر را تامین کند.

شیرهای بدون چربی و کم چرب، و ماست های طعم‌دار نه تنها به اندازه همتایان پر چرب خود در ایجاد احساس سیری و رضایت از غذا خوردن موفق نیستند، بلکه اغلب سرشار از قندهای افزوده بوده و حتی ما را از فواید سلامت لبنیات پر چرب محروم می کنند.

به طور جالب توجهی، لبنیات پر چرب ممکن است به ما در حفظ وزن سالم کمک کنند.  طی یک مطالعه که شرایط 18 هزار زن میانسال با وزن سالم را برای یک دهه دنبال کرد، مشخص شد، افرادی که شیر کامل و لبنیات پر چرب بیشتری مصرف می کردند، در مقایسه با زنانی که هیچ گونه لبنیات پر چربی مصرف نمی کردند، احتمال کمتری داشت با اضافه وزن یا چاقی مواجه شوند. مطالعه ای کوچک که در نشریه European Journal of Clinical Nutrition منتشر شد نیز نشان داد که مصرف روزانه شیر کامل به بهبود سطوح کلسترول خوب (HDL) در شرکت کنندگان کمک کرده است، در شرایطی که مصرف شیر بدون چربی چنین نتیجه ای به همراه نداشت.

برخی مطالعات دیگر نشان داده اند کودکانی که شیر کامل مصرف می کنند، نسبت به آنهایی که شیر کم چرب مصرف می کنند، از سطوح بالاتر ویتامین D در خون خود برخوردار هستند. پژوهشگران فکر می کنند که چربی شیر ممکن است در جذب کارآمدتر ویتامین D نقش داشته باشد زیرا این ماده مغذی محلول در چربی است.

خوشبختانه، شرایط در حال تغییر است. افراد بسیاری آگاهند که دلیلی برای هراس از چربی های سالم وجود ندارد. برخی دوستداران غذا خوردن سالم ممکن است به مصرف ماست و دیگر محصولات لبنی ساده و بدون چربی عادت کرده باشند تا از مصرف چربی های اشباع پرهیز کرده و استفاده از منابع چربی خوب مانند مغزدانه ها را در دستور کار خود قرار داده باشند. اگر شما نیز از افراد این دسته هستید، شاید بهتر باشد همچنان مصرف گاه به گاه لبنیات پر چرب را مد نظر قرار دهید.

در شرایطی که هر دو انتخاب های خوبی هستند، اما محصولات لبنی تهیه شده از شیر کامل ارگانیک فواید دیگری مانند محتوای بالای اسیدهای چرب امگا-3 و همچنین اسید لینولئیک کونژوگه که برای حفظ وزن سالم مفید بوده و ممکن است به مدیریت دیابت نوع 2 نیز کمک کند را ارائه می کند.

همانند هر گروه غذایی دیگر، مصرف بیش از حد لبنیات نیز ایده خوبی نیست. اگر به خوبی می توانید لبنیات را تحمل کنید، به مقدار مصرف توصیه شده روزانه سه وعده پایبند باشید. شیر و محصولات لبنی دیگر منبع خوبی برای کلسیم هستند و زنان به دریافت 1,000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند.

اگر در گوارش لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر، با دشواری مواجه هستید می توانید محصولات لبنی بدون لاکتوز را انتخاب کنید. همچنین، ماست یونانی و پنیرهای سخت محصولاتی با لاکتوز بسیار کم هستند، از این رو، مصرف آنها برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز معمولا مشکل آفرین نیست.

محصولات لبنی پر چرب ممکن است بهترین انتخاب برای افرادی که رژیم غذایی دش (DASH) را برای درمان پرفشاری خون دنبال می کنند، نباشند. پزشک یا کارشناس تغذیه شما ممکن است استفاده از محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی دش توصیه کند که سرشار از میوه ها، سبزی ها و لنبیات کم چرب است.

برای افراد دیگر، مصرف روزانه لبنیات پر چرب مشکل ساز نیست و در صورت دسترسی به گزینه های ارگانیک، آنها انتخاب بهتری هستند. نتایج یک بررسی شامل چندین مطالعه نشان داد که شیر تهیه شده از گاوهای ارگانیک از اسیدهای چرب چند غیر اشباع، اسیدهای چرب امگا-3، ویتامین E، آهن و اسید لینولئیک کونژوگه CLA بیشتر نسبت به شیر گاوهای دیگر برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha