مدیر عامل خانه EB گفت: بسته حمایتی وزارت بهداشت شامل پک های پانسمان و وسایل بهداشتی به ارزش ۵ میلیون ریال که سال گذشته طی ۳۶ مرحله به بیماران پروانه ای داده شد از اردیبهشت امسال به این بیماران تعلق نگرفته است.

عدم دریافت بسته حمایتی بیماران ‌EB از اردیبهشت امسال

سلامت نیوز:    مدیر عامل خانه EB گفت: بسته حمایتی وزارت بهداشت شامل پک های پانسمان و وسایل بهداشتی به ارزش ۵ میلیون ریال که سال گذشته طی ۳۶ مرحله به بیماران پروانه ای داده شد از اردیبهشت امسال به این بیماران تعلق نگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید نمکی گفت: اعتقادی به معاونت جداگانه اجتماعی ندارم و معتقدم همه معاونت های وزارت بهداشت باید جامعه محور حرکت کنند. اینکه معاونت جداگانه ای به نام اجتماعی داشته باشیم، دیدگاه من نیست. چیزی حدود 32 سال پیش موضوع COME یا جامعه محوری را نوشتم و اعتقاد دارم آموزش ها باید از بیمارستان محور به جامعه محور تغییر کند.

اما حجت الاسلام سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیر عامل خانه ای بی (بیماران پروانه ای) معتقد است که اگر این معاونت حذف تدریجی شود، ممکن است حمایت های وزارت بهداشت از انجمن ها و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) در حوزه سلامت نیز کاهش یابد.

وی افزود: معاونت اجتماعی در حوزه وزارت بهداشت، بسیار حائز اهمیت است و برخی سمن ها از جمله خانه EB از همین معاونتی که قرار است حذف شود مجوز فعالیت را گرفت.

هاشمی گاپایگانی ادامه داد: سمن ها با معاونت اجتماعی این وزارتخانه کم و بیش تعامل خوبی داشتند، حتی از اردیبهشت امسال و در دوره دکتر هاشمی (وزیر سابق وزارت بهداشت) جلسات خوبی را مسئولان وزارتخانه با سمن ها برگزار کردند.

مدیر عامل خانه EB گفت: در دوره گذشته توانستیم طی 36 مرحله بسته های حمایتی شامل پک های پانسمان و وسایل بهداشتی به ارزش پنج میلیون ریال را با کمک وزارت بهداشت به دست بیماران ای بی (پروانه ای) در سراسر کشور برسانیم این در حالی است که از اردیبهشت امسال این حمایت ها را نتوانستیم دریافت کنیم و هیچ بسته ای برای بیماران یاد شده ارسال نشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در دوره جدید وزارت بهداشت، بیماران ای بی و سایر بیماران خاص و نادر بتوانند خدمات خوبی را از وزارت بهداشت بگیرند و خواهان رسیدگی هستند.

هاشمی گلپایگانی تاکید کرد: ما (سمن ها) از آقای نمکی می خواهیم تا برای سازمان های مردم نهاد، جلسه ای در اسرع وقت داشته باشند و اجازه می خواهیم تا بتوانیم با ایشان در خصوص مشکلاتمان با توجه به مشکلاتی از جمله تحریم، صحبت کنیم و ایشان مشکلات ما را به جای اینکه از زبان رسانه ها بشنوند از خود ما بشنوند.

مدیر عامل خانه EB  اضافه کرد: ما منتظریم برنامه های وزیر بهداشت را در حوزه سازمان های مردم نهاد بشنویم زیرا در برنامه های پیشنهادی دکتر نمکی به مجلس شورای اسلامی، در این زمینه مطلبی بیان نشد.

وی در ادامه به کم شدن بودجه بیماران خاص از 260 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان اشاره کردو گفت: سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص کم شدن این بودجه واکنش جدی ندیده اند.

گفتنی است بیماری EB (ای بی)، اپیدرمولایزس بولوسا، نوعی بیماری نادر پوستی است که پوست بیمار به علت کمبود نوعی پروتئین آنچنان نازک و شکننده می شود که با کمترین اصطکاکی همچون یک مالش بسیار ضعیف ممکن است زخم شود. به خاطر همین شکنندگی پوست است که به این بیماری، بیماری پروانه ای هم می گویند و پوست بیمار EB به بال پروانه تشبیه می شود؛ چرا که بال پروانه هم با کوچک ترین ضربه ای، خرد می شود.

به همین علت است که پوست بیماران ای بی همیشه مثل زخم سوختگی است و آنان، نوع زخم خود را با سوختگی درجه سه قابل قیاس می دانند؛ از این رو این بیماران در بیشتر مواقع به پانسمان نیاز دارند اما پانسمان آنان را نباید با پانسمان های معمولی که به زخم هایمان می بندیم قابل قیاس بدانیم.

این پانسمان ها بسیار گران هستند. به گفته هاشمی هر برگ 15در 15 آنها، گاهی به 250 هزار تومان هم می رسد و ممکن است یک بیمار برای هر بار پانسمان خود به سه یا چهار یا بیشتر (بسته به نوع زخمش) از این پانسمان های گران استفاده کند.

به گزارش ایرنا، زخم برخی از این بیماران، آن قدر وخیم است که بیمار به علت اینکه لباسش به زخم می چسبد، نمی تواند لباس بپوشد و از سوی دیگر نمی تواند زخم ها را پانسمان کند، آن وقت است که جدا کردن زخم از لباس آن قدر دردسر دارد که گاهی لباس با گوشت بیمار از زخم جدا می شود.
در زمان حاضر 633 بیمار پروانه ای در خانه EB پرونده تشکیل داده اند اما تخمین زده می شود که شمار این بیماران در کشور به هزار نفر برسد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha