چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 265254

کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امید به زندگی در ایران را برای مردان ۷۴ سال و برای زنان ۷۸ سال عنوان و اظهار کرد: علت این امر عدم توجه مردان به خودمراقبتی است.

"مردان" ایرانی 4 سال زودتر از "زنان" می‌میرند!

سلامت نیوز:کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امید به زندگی در ایران را برای مردان ۷۴ سال و برای زنان ۷۸ سال عنوان و اظهار کرد: علت این امر عدم توجه مردان به خودمراقبتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حسین بیگلری ، با بیان اینکه هفته ابتدایی اسفند با نام هفته ملی «سلامت مردان» نامگذاری شده، گفت: هدف از این نامگذاری اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور است.

بیگلری شعار امسال هفته ملی سلامت مردان را " مردان فعال‌تر، مردان سالم‌تر" عنوان کرد و افزود: بواسطه اینکه فعالیت و تحرک بدنی نقش مستقیمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و از آنجا که متأسفانه فعالیت‌های بدنی در مردان کمتر شده، این شعار انتخاب شده است.

این مسئول در تشریح عوامل تهدیدکننده سلامت مردان، از سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان مهمترین این عوامل یاد کرد و افزود: سالانه هزاران نفر در حوادث ترافیکی کشته و مجروح می‌شوند که بیشتر آنها را جامعه مردان تشکیل می‌دهند.

وی سرطان‌های معده، پروستات، ریه و پوست را از دیگر عوامل تهدیدکننده سلامت مردان عنوان کرد و افزود: متأسفانه به دلیل استعمال بیشتر دخانیات (سیگار و قلیان) در مردان که عامل اصلی سرطان ریه محسوب می‌شود، شیوع این نوع سرطان در مردان بیشتر است.

بیگلری افزود: در بروز سرطان پروستات نیز افزایش سن و مواجه با عوامل سرطان زا تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در خصوص سرطان پوست نیز متأسفانه به دلیل عدم توجه مردان به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب به ویژه در گروهی از مردان که در محیط‌های باز فعالیت می‌کنند (کشاورزان و کارگران) این نوع سرطان در مردان بیش از زنان است.

بیگلری از حوادث و سوانح شغلی به عنوان دیگر عامل تهدید کننده سلامت مردان یاد کرد و افزود: طیف بیشتری از جامعه شاغلین مردان هستند و همین امر موجب شده بیشتر حوادث متوجه این گروه از جامعه باشند.

وی به استفاده برخی از مردان ورزشکار از مواد و داروهای نیروزا هم اشاره کرد وافزود: متأسفانه مصرف این مواد در ورزشکاران مرد بیش از ورزشکاران زن است و این امر موجب شده استفاده از این مواد به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده سلامت مردان مطرح باشد.

بیگلری سرطان‌های شغلی را هم از جمله این عوامل تهدیدکننده سلامت مردان عنوان کرد وافزود: این نوع سرطان‌ها به واسطه کار در برخی کارخانه‌ها از جمله کارخانه تولید سیمان و لاستیک سازی در صورت عدم مراقبت در برابر عوامل سرطان زا در محیط ایجاد می‌شود.

وی در ادامه در تشریح راهکارهای ارتقا سلامت مردان و پیشگیری از بروز بیماری در این طیف از جامعه، گفت: درگام اول توصیه اکید بر داشتن تحرک و فعالیت منظم بدنی است که می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری بیماری‌های غیرواگیر مؤثر باشد.

رئیس کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: متأسفانه برخی مردان یا تحرک ندارند و یا ورزش را بصورت غیرصحیح انجام می‌دهند. بطور مثال مدتی فعالیت بدنی ندارند و به یکباره به انجام ورزش‌های سنگین در بدنسازی ها می‌پردازند که هر دو آسیب رسان است.

وی تصریح کرد: ورزش و فعالیت بدنی صحیح این است که افراد بصورت مستمر ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنند و باید قبل از ورزش گرم کردن بدن و انجام حرکات ورزشی صورت گیرد و بعد از آن نیز بدن سرد شود.

بیگلری خاطرنشان کرد: ورزش‌های هوازی برای سلامت بدن مورد تاکید است و افراد باید از مصرف داروها و موارد نیروزا اجتناب کنند.

این مسئول در ادامه رعایت اصول خودمراقبتی، داشتن تغذیه صحیح (محدود کردن مصرف نمک، شکر و روغن)، حفاظت پوست در برابر نور آفتاب، کنترل وزن و شاخص توده بدنی (BMI) را از جمله راهکارهای دیگر در جهت ارتقا سلامت مردان عنوان کرد.

وی افزود: همچنین مردان باید به علائم هشداردهنده سرطان آگاه بوده تا بتوانند به موقع بیماری خود را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنند. از جمله این علائم هشدار دهنده می‌توان به زخم‌های پایدار که در طولانی مدت بهبود پیدا نمی‌کنند، وجود هر نوع توده در بدن، سوءهاضمه مزمن، مشکل در بلع غذا، سرفه‌های طولانی مدت، کاهش وزن بدون علت و خستگی بدون علت اشاره کرد.

وی با اشاره به کم بودن امید به زندگی در مردان نسبت به زنان، گفت: بر اساس آخرین آمار امید به زندگی در مردان ایرانی ۷۴ سال و در زنان ایرانی ۷۸ سال است و علت این امر عدم توجه مردان به خودمراقبتی است.

بیگلری اظهار کرد: توجه زنان به مقوله سلامتشان بسیار بیشتر از مردان است و همین امر موجب افزایش امید به زندگی در زنان شده است. مردان نیز می‌توانند با اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی امید به زندگی را بین این قشر بالا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha