چند روز پیش، محمد صاحب‌زمانی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، ضمن اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور، به ماجرای واردات کیت‌های آزمایشگاهی توسط کولبران اشاره کرد و گفت: الآن شرایط به گونه‌ای شده که آزمایشگاه‌ها، پول به کولبران می‌دهند تا برای آنها از ترکیه و عراق، کیت آزمایشگاهی بیاورند.

کولبران؛ حلقه جدید زنجیره تهیه ملزومات پزشکی ؟!

سلامت نیوز:چند روز پیش، محمد صاحب‌زمانی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، ضمن اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور، به ماجرای واردات کیت‌های آزمایشگاهی توسط کولبران اشاره کرد و گفت: الآن شرایط به گونه‌ای شده که آزمایشگاه‌ها، پول به کولبران می‌دهند تا برای آنها از ترکیه و عراق، کیت آزمایشگاهی بیاورند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، این اظهارنظر با واکنش‌های متعددی در جامعه مواجه شد. گروهی از مسئولان آن را تکذیب کردند و گروهی دیگر مهر تأیید بر سخنان صاحب‌زمانی زدند هرچند برخی از آنها هم معتقد بودند که مطرح کردن برخی مسائل هرچند درست می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

در این میان اما گروهی هستند که دچار تشویش و نگرانی شده‌اند، چراکه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی یکی از مهمترین راه‌های تشخیص بموقع بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌آیند. نگرانی مردم از تقلبی بودن و یا حتی از دست دادن کیفیت کیت‌های آزمایشگاهی اصلی، هنگام نقل و انتقال غیراصولی از طریق کولبران موضوعی است که می‌تواند به جو بی‌اعتمادی در جامعه دامن بزند.


سیدحسن هاشمی مدنی عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، در این باره می‌گوید: حدود دو تا سه ماه پیش نمایندگی فروش محصولات  یکی از واردکنندگان کیت‌های آزمایشگاهی تغییر کرد.

مشکلات و اختلال بوجود آمده در مراحل جایگزین شدن و آغاز فعالیت نماینده جدید این شرکت در ایران، به تأخیر در توزیع محصولات در بازار منجر شد. البته کم لطفی سازمان تجهیزات پزشکی در کمک به ترخیص این محصولات از گمرک هم مزید بر علت شد و توانست مسئولان آزمایشگاه‌ها را با مشکل کمبود کیت مخصوص برخی آزمایش‌ها مواجه کند.

این مسئول فنی آزمایشگاه در ادامه می‌افزاید: هرچند از میان 500 نوع کیت مورد نیاز آزمایشگاه تنها 4 یا 5 نوع آن کمیاب شده، اما وابستگی دستگاه‌های برخی آزمایشگاه‌ها به این کیت‌های خاص و نبود امکان استفاده از کیت‌های مشابه موجود در بازار باعث شد مسئولان برخی آزمایشگاه‌ها خود دست به کار شوند و با رفتن به کردستان از طریق مرزهای عراق و ترکیه توسط کولبران این کیت‌ها را وارد کشور کنند.

هاشمی مدنی با تأکید بر اینکه طبق قانون این اقدام قاچاق محسوب می‌شود، اظهار می‌کند: این افراد کیت‌های مذکور را به چندین برابر قیمت واقعی وارد کرده‌اند اما هدف آنها حفظ مشتری و ارائه خدمات مناسب به بیماران بوده است، بنابراین بحث نامرغوب و تقلبی بودن و حتی شرایط نامناسب حمل موضوعیتی ندارد و اصلاً صحیح نیست.

محمدعلی حیدری، رئیس اداره تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، اما در اظهارنظری دیگر به «ایران» می‌گوید: اختلال ایجاد شده در تغییر نمایندگی یک برند وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی در کشور درست است اما خوشبختانه تا شنبه آینده برطرف می‌شود و این نماینده از روز شنبه اقدام به توزیع محصولات خود در بازار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تأمین ملزومات مصرفی آزمایشگاهی به خوبی انجام شده است، می‌افزاید: گروه نظارت بر تأمین و توزیع تجهیزات پزشکی روزانه کمبودهای موجود را پایش کرده و با همکاری شرکت‌های تجهیزات پزشکی در جهت رفع کمبودها اقدام می‌کنند، از این رو خوشبختانه هم‌اکنون با مشکل جدی در این زمینه مواجه نیستیم و آزمایشگاه‌ها می‌توانند در شرایطی که برند خاصی در بازار کم است از کیت‌های برندهایی استفاده کنند که وابسته به دستگاه خاصی نیستند.


البته برخی شرکت‌ها هم حاضرند دستگاه‌های لازم را به صورت رایگان در اختیار آزمایشگاه قرار دهند تا از کیت‌های آن شرکت هم استفاده شود.  حیدری تأکید می‌کند: در شرایطی که دولت ملزومات آزمایشگاهی را با ارز 4200 تومانی وارد می‌کند منطقی به نظر نمی‌رسد که فرد یا افرادی با شرایط اقتصادی موجود در جامعه، خود برای واردات ملزومات آزمایشگاهی اقدام کنند.

همچنین علاوه بر اینکه این کار مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد، نمی‌توان از کیفیت و سلامت کیت‌هایی که بدون تأیید سازمان‌های نظارتی بر دوش کولبران وارد کشور می‌شود هم مطمئن بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha