کمبود کیت‌های آزمایشگاهی که در چند ‌ماه اخیر بارها خبرساز شده است، این روزها ماجرای جدی‌تری به‌خود گرفته؛ به‌طوری که رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، از واردات کیت آزمایشگاهی توسط کولبران خبر می‌دهد.

قاچاق لوازم پزشکی و آزمایشگاهی توسط کولبران

سلامت نیوز: کمبود کیت‌های آزمایشگاهی که در چند ‌ماه اخیر بارها خبرساز شده است، این روزها ماجرای جدی‌تری به‌خود گرفته؛ به‌طوری که رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، از واردات کیت آزمایشگاهی توسط کولبران خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،محمد صاحب‌الزمانی در گفت‌وگو با مهر گفته است: شرایط به‌گونه‌ای شده که آزمایشگاه‌ها، پول به کولبران می‌دهند تا برای آنها از ترکیه و عراق، کیت آزمایشگاهی آورده شود.


بازارچه مرزی سردشت از جاهایی است که این روزها می‌توان وسایل پزشکی و آزمایشگاهی بسیاری را در آن دید. هاشم یکی از کولبران که در مرز سردشت کار می‌کند به همشهری می‌گوید: در چند‌ماه اخیر سفارش برای وسایل آزمایشگاه‌ها و وسایل ارتوپدی بیشتر از قبل بوده است.

سفارش‌ها هم معمولا برای تهران و بعد برای سایر شهرهای بزرگ است. قبل‌تر، بیشتر دستگاه‌های پزشکی می‌آوردیم اما هم‌اکنون دارو و وسایل آزمایشگاهی هم اضافه شده و اتفاقا بیشتر سفارش‌ها به لوازم پزشکی و آزمایشگاهی مربوط است.

او در ادامه می‌گوید: چون بخش زیادی از این وسایل مانند لوازم آزمایشگاهی کوچک هستند، این بارها راحت‌تر حمل می‌شوند؛ البته حساسیت زیادی در شکستن دارند ولی هر دفعه می‌توان تعداد زیادی از آنها را که حجم کمی اشغال می‌کنند، قاچاق کرد.


عامر هم که سال‌هاست تجهیزات مختلف پزشکی را از مرز سراوان و میرجاوه وارد می‌کند، می‌گوید: اگرچه این موضوع مختص به امسال نیست اما وسایل و تجهیزات پزشکی و دارو در یک سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سفارش‌ها بیشتر شده است. به‌طور مثال ژل‌های تزریقی و موضعی، انواع قرص‌ها وآمپول‌ها، تست بارداری و ادرار، کیت‌های آزمایشگاهی، پودرهای بدنسازی و داروهای یخچالی و بسیاری از دستگاه‌های پزشکی و... انواع سفارش‌هایی است که به قاچاق‌برها داده می‌شود. 

سامان هم که سال‌هاست در مرزهای شرقی و چابهار قاچاق‌بر یا به قول محلی‌های جنوب شوتی است، می‌گوید: این روزها وسایل و تجهیزات پزشکی بیشتر از حتی لوازم خانگی مثل تلویزیون و ماشین لباسشویی قاچاقی وارد می‌شود. البته این وسایل مثل دارو حساسیت‌های نگهداری و جا به جایی خاصی دارند.


کمبود تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و گسترش قاچاق
محمدعلی برومند، دبیر انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران، درباره کمبود تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و قاچاق آنها به همشهری می‌گوید: مشکلات آزمایشگاه‌ها چند ماهی است شدت پیدا کرده و دلایل مختلف سبب شده که مشکلات هر روز بیشتر از گذشته نیز شود؛ به‌طور مثال عدم‌تخصیص ارز و یا ترخیص نشدن ‌مواد مصرفی از گمرک سبب شده که کمبود در آزمایشگاه تا حدی احساس شود و این در حالی است که اگر کیت و وسایل اولیه آزمایشگاهی در زمان مناسب در دسترس آزمایشگاه‌ها قرار نگیرد می‌تواند تأثیرات سویی را در روند کار آزمایشگاه‌ها داشته باشد.

همچنین برخی واردکننده‌ها نیز هستند که با وجود اینکه ارز را ‌دریافت کرده‌اند همچنان نتوانسته‌اند کیت‌ها و مواد مصرفی را وارد کنند و همین سبب شده نظم بازار به هم بخورد. او ادامه می‌دهد: تحریم‌های به‌وجود آمده مشکلاتی برای شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده به‌وجود آورده که سبب شده واردات محصولات سلامت‌محور مانند کیت‌های پزشکی دچار مشکلاتی شود.

این را وحید اسکویی، مدیرعامل شرکت کیمیا ژن پژوه پارس هم تأیید می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون آزمایشگاه‌ها با کمبودهای بسیاری روبه‌رو هستند که مهم‌ترین این کمبودها مربوط به کیت‌ها و مواد مصرفی است.

موضوع دیگر نیز این است که شرکت‌های زیادی به‌علت تغییرات نرخ ارز با اختلال واردات مواجه شده‌اند و همین موضوع سبب شده تا دست افراد سودجو باز شود و شاهد قاچاق تجهیزات پزشکی باشیم؛ موضوعی که بدون شک سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد؛ به این علت که تجهیزات پزشکی قاچاق، بیشتر غیراستاندارد هستند و این ملزومات پزشکی غیراستاندارد سلامت بیماران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

از همه بدتر این است که شاهد هستیم برخی‌ها به‌دلیل شرایط پیش آمده متأسفانه پول به کولبران می‌دهند تا برایشان از کشورهای همجوار مانند ترکیه و عراق کیت آزمایشگاهی وارد کنند.

به هر حال همه کسانی که در این حوزه فعالیت دارند می‌دانند که قاچاق تجهیزات پزشکی و کالاهای این چنینی از شهرهای مرزی مانند چابهار، هرمزگان و بوشهر انجام می‌شود که هم به مردم و هم به واردکننده‌ها آسیب وارد می‌کند؛ به همین سبب نیاز به رسیدگی و پیگیری از سوی وزارت بهداشت و سایر مسئولان در این زمینه بسیار احساس می‌شود.



امینی‌فرد:  منکر قاچاق محصولات پزشکی و آزمایشگاهی از مرزها نیستیم

تحریم‌های بانکی که این روزها بر کشور اعمال شده، بدون‌شک تأثیرات سوء بسیاری را به بازار دارویی و تجهیزات پزشکی وارد کرده ‌و قاچاق نیز یکی از همین موضوعات است.

در واقع با توجه به شرایط پیش‌آمده، نمی‌توان منکر قاچاق محصولات پزشکی و کیت‌های آزمایشگاهی از مرزها شد و این یعنی اینکه خبرهایی هم که درباره تجهیزات پزشکی قاچاق‌ از مسیر کوله‌بری وارد می‌شود، قابل انکار نیست و باید برای آن چاره‌ای جدی اندیشید. البته همچنان تأکید می‌کنم خبری مبنی بر اینکه کیت‌ها و وسایل آزمایشگاهی از طریق کولبرها وارد می‌شوند، به‌دست ما نرسیده، اما با همه اینها نمی‌توان منکر وجود کالاهای قاچاق و تقلبی شویم.

به هر حال، امیدواریم با تشدید نظارت‌ها میزان قاچاق به‌خصوص در وسایلی که با سلامت مردم سروکار دارد، به حداقل برسد. باید وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری برخورد کنند.

برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور، باید برخوردهای سختگیرانه‌تری صورت گیرد و پایش جدی شوند، ضمن اینکه معتقدم ما هم‌اکنون شاهد قاچاق معکوس کالاهای استراتژیک و حیاتی سلامت‌محور به کشورهای همسایه و هم‌مرز با ایران هستیم. چراکه تخصیص ارز دولتی و نیمایی به واردات دارو‌ و تجهیزات پزشکی تبعاتی به همراه داشته و سبب شده که صنعت و بازار دارویی کشورمان تحت‌الشعاع قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha