رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: مهار و بهره‌برداری از آبهای مرزی و طرح انتقال آب از دریای عمان دو موضوع بسیار مهمی است که همواره مجمع نمایندگان برای تامین منابع آبی پایدار استان پیگیری می‌کنند.

انتقال آب از دریای عمان نیازمند تزریق هزاران میلیارد تومان

سلامت نیوز:رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: مهار و بهره‌برداری از آبهای مرزی و طرح انتقال آب از دریای عمان دو موضوع بسیار مهمی است که همواره مجمع نمایندگان برای تامین منابع آبی پایدار استان پیگیری می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،محمد نعیم امینی فرد ، در خصوص اجرای طرح‌های محرومیت زدایی از استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آغاز ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی برای مددجویان این استان گفـت: خوشبختانه دولت در سال‌های اخیر توجه بسیار خوبی به ظرفیت‌های استان داشته است. در حال حاضر پروژه و طرح‌های بسیار زیادی در این منطقه در حال اجرا است که شاید سال‌ها و دهه‌ها مغفول واقع شده بود. به‌عنوان مثال افزایش ظرفیت بنادر چابهار و راه آهن و باند دوم بزرگ‌راه چابهار- ایرانشهر و ایرانشهر- زابل است.

محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان تاریخی‌ است

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان تاریخی‌ است افزود: استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد. یکی از مزایای نسبی استان، ترانزیت کالا و تجارت آن به کشورهای همسایه ازجمله پاکستان و افغانستان است. اما متاسفانه با وجود مرز 500 کیلومتری استان سیستان و بلوچستان  تاکنون از پتانسیل‌های این استان به خوبی استفاده نشده است.

توسعه سواحل مکران محور شرق کشور را متحول می‌کند

امینی فرد با بیان اینکه توسعه سواحل مکران محور شرق کشور را متحول می‌کند گفـت: بخش دیگری که یکی از پتانسیل‌های اصلی استان در صادرات، واردات و ایجاد اشتغال است، منطقة آزاد چابهار است. اما تاکنون به اهداف خود که تبدیل‌شدن به هاب اصلی منطقه است، نرسیده و ظرفیت‌های عظیم این منطقه بدون استفاده مانده است.

رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت آبی استان سیستان و بلوچستان  گفت:همواره مجمع نمایندگان برای تامین منابع آبی پایدار استان دو موضوع بسیار مهم، مهار و بهره‌برداری از آبهای مرزی و طرح انتقال آب از دریای عمان را به صورت جدی و با اولویت پیگیری می‌کنند.

تردید در تبعات محیط زیستی انتقال آب دریای عمان

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان نیازمند مطالعه زیست محیط است تصریح کرد: هنوز در  پیامد‌های منفی محیط زیستی انتقال آب دریای عمان تردید وجود دارد، امیدواریم که سازمان محیط زیست هر چه سریع‌تر ابعاد زیست محیطی این طرح را بررسی و در این خصوص پاسخ قاطعی ارائه کند.

لزوم توجه به پیوست‌های اجتماعی طرح‌های توسعه‌ای

وی با اشاره به اینکه باید در تمام طرح‌های توسعه‌ای پیوست‌های اجتماعی و منافع جامعه محلی در نظر گرفته شود، افزود:  هر طرح بزرگی باید پیوست اجتماعی و زیست محیطی متناسبی داشته باشد،ما به عنوان نمایندگان مردم استان سیستان و بلوچستان  تلاش خواهیم کرد در اجرای طرح‌های توسعه‌ای به این موارد توجه  ویژه‌ای داشته باشیم .

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس خاطر نشان کرد: انتقال آب از دریای عمان پرو‌ژه بسیار بزرگی است که هزاران میلیارد تومان بودجه می‌طلبد، دولت در شرایط فعلی توان تزریق چنین مبلغی را ندارد، بر همین اساس  خرید آب تضمینی تنها کاری است که دولت در حال حاضر می‌تواند برای مردم استان سیستان و بلوچستان انجام دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha