چند روز پیش شبکه یک سیما در برنامه «فرمول یک» در اقدامی عجیب و غریب داستان زندگی مردی را به تصویر کشید که از ضرب و شتم همسرش سخن می‌گفت.

رسانه ملی میخواهد خشونت علیه زنان را عادی جلوه دهد؟

سلامت نیوز: چند روز پیش شبکه یک سیما در برنامه «فرمول یک» در اقدامی عجیب و غریب داستان زندگی مردی را به تصویر کشید که از ضرب و شتم همسرش سخن می‌گفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،این مرد درحالی از بازگشت به کانون خانواده سخن می‌گفت که یک اشتباه را حداقل 27 بار تکرار کرده بود و همسرش هر بار نقش قربانی را ایفا می‌‌کرد و باوجود خشونت علیه او حاضر می‌شد دوباره به خانه‌اش برگردد.

هرچند این زن و شوهر بعدا در مصاحبه‌ای، کمبود وقت را دلیل عدم امکان پرداختن به بخشی از روایت زندگی‌شان دانستند که به درمان روحی و روانی مرد، دوری‌اش از دامن اعتیاد – که در برنامه تلویزیونی به اصرار خودش از پرداختن به آن سر باز زده بود – و آغاز دوباره زندگی مشترک مربوط می‌شد، اما این اقدام نسنجیده صدا و سیما در پخش برنامه‌ای که باید بر اساس صحبت‌های این زوج، آن را ناقص دانست، در واقع پرچم سفید را برای مردانی بالا برد که به جای تمجید، باید مورد توبیخ و حتی درمان قرار بگیرند؛ اقدامی که به اعتقاد فعالان حوزه زنان در جهت تعویق تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان قدم برداشته و موجب شد تا واکنش‌‌های زیادی در این خصوص صورت بگیرد.


معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان بلافاصله بعد از پخش این برنامه واکنش نشان داده و در کانال تلگرامی خود نوشت: در شرایط تلاش برای تقویت و تحکیم بنیاد خانواده، این مصاحبه چه معنایی دارد؟ وی در ادامه می‌افزاید: زنی که بعد از 27 بار درخواست طلاق به خاطر کتک خوردن از همسر، توانست به زندگی مشترک ادامه دهد! او می‌گوید: تصویر اینچنینی زندگی مشترک را برای تشویق جوانان به ویژه دختران به ازدواج ارائه می‌دهید؟ یا طرح این الگوها برای عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان است؟


شهیندخت مولاوردی دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان هم در توئیت خود به ترویج و عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان در خانواده در برنامه «فرمول یک» سیما واکنش نشان داده و می‌گوید: از نوآوری‌های لایحه ارسالی به قوه قضائیه پیش‌بینی مجموعه تدابیر آموزشی-بازدارنده، قانونی و حفاظتی-‌حمایتی به موازات هم است ازجمله تشکیل شورای هماهنگی تامین امنیت زنان در برابر خشونت با عضویت ۱۸ دستگاه که مطابق آن سازمان صدا و سیما به «استانداردسازی تولید و پخش برنامه‌ها و جلوگیری از انتشار و پخش برنامه‌‌ها و مطالب ترویج‌کننده خشونت» ملزم‌ شده است.


اما نیره توکلی یکی از فعالان حوزه زنان هم می‌گوید: برخی بر این باورند که نباید درخصوص قربانیان خشونت علیه زنان و حتی کودکان حمایت قانونی صورت بگیرد. وی می‌افزاید:

گاهی در رسانه ملی خشونت علیه کودکان به‌گونه‌ای نمایش داده می‌‌شود که کودک نباید اگر مورد خشونت هم قرار می‌گیرد از کسی که خرج او را می‌دهد شکایت کند! همین تفکر هم می‌گوید که مرد به عنوان نان‌‌آور بودن خانواده اختیاردار و رئیس خانواده است و حق هر برخوردی در خانواده را دارد در حالی که باید این باورها و نگاه‌ها اصلاح شود.

به اعتقاد توکلی، همین دیدگاه می‌گوید که زن نباید توانمند، صاحب شغل و تحصیلات شود چرا که توقع او از زندگی بالا می‌رود بنابراین باید زن به‌گونه‌ای تربیت شود که با هر توهین و تحقیری در خانواده کنار آمده تا کانون خانواده حفظ شود. در حالی که این امر نه‌تنها دامنه آسیب‌ها را افزایش می‌دهد بلکه باعث بالا رفتن آمار فساد در خانواده می‌شود.


این فعال زن معتقد است که اگر کانون خانواده به زور و اجبار حفظ شود و زنان به اجبار چارچوب خانواده را حفظ کنند باعث تولید نوعی آسیب شده و صداقت و اعتماد در خانواده از بین می‌رود.


به گفته وی، متاسفانه امروز در رسانه ملی طوری عنوان می‌شود که دعوا نمک زندگی است و کتک زدن زن در جامعه و مشاجره زن و مرد یک امر طبیعی و عادی است غافل از اینکه این نوع نگاه توقع مرد را بالا می‌برد و به او اجازه می‌دهد که برای به کرسی نشان دادن حرف خود متوسل به هر برخورد فیزیکی و خشونت در خانواده شود. در واقع طوری نشان می‌دهد که مرد باید دست بزن داشته باشد و خشونت به خرج دهد، در مقابل زنان باید صبور بوده و در واقع سازگار بودن آنها را از ویژگی‌های زنان بدانند.


به باور توکلی، ‌پخش برنامه‌های تلویزیونی با این نگاه و رویکرد تنها نتیجه عکس داشته زیرا با تایید و نمایش این واقعیت که خشونت با زنان در جامعه وجود دارد باعث برانگیختن اعتراض‌های بسیاری شده است. از طرفی این پیام را می‌رساند که زن نباید در برابر خشونت اعتراض و به دادگاه شکایت کند بلکه باید در برابر خشونت سکوت کرده و تابع آن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha