چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 266119

محققان دانشگاه اورگان موفق به ساخت یک ماده کامپوزیتی برای پُر کردن دندان شده‌اند که ماندگاری آنها دو برابر بیشتر از مواد استاندارد کنونی است.

ابداع ماده پُر کردن دندان‌ با ماندگاری دو برابری

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه اورگان موفق به ساخت یک ماده کامپوزیتی برای پُر کردن دندان شده‌اند که ماندگاری آنها دو برابر بیشتر از مواد استاندارد کنونی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، یکی از مهمترین گلایه‌های افرادی که دندانهایشان را پر می کنند، دوام و ماندگاری پایین کامپوزیت‌های استانداردی است که توسط دندانپزشکها استفاده می‌شود. گاهی به دلایل پزشکی مختلف،‌ مانند کاهش گلبول‌های سفید و ضعف سیستم ایمنی، مراجعه مداوم به دندان‌پزشک توصیه نمی‌‌شود و به همین دلیل استفاده از مواد با ماندگاری بالا ضروری است.


به گزارش پایگاه خبری ساینتیفیک ریپورتز،محققان دانشگاه اورگان موفق به ساخت کامپوزیتی شده‌اند که نسبت به کامپوزیت‌های عادی دو برابر دوام بیشتری دارد. در ساخت این کامپوزیت از ترکیباتی استفاده شده است که به عنوان لایه محافظتی برای ساخت سپرهای ضربه‌گیر ماشین و عرشه‌های چوبی کشتی استفاده می‌شود و البته ضرری برای سلامتی ندارد.


محققان علاوه بر این کامپوزیت، با استفاده از نوعی پلیمر به نام methacrylamides موفق به ساخت چسبی شده‌اند که نسبت به چسب‌های متداول استفاده شده در دندانپزشکی، 30 درصد قوی‌تر است و ترکیب آن با کامپوزیت جدید منجر به ماندگاری بیشتر آن می‌شود. این چسب نسبت به آنزیم‌های موجود در بزاق، انواع باکتری و آب مقاوم است.


بر اساس این گزارش، ماندگاری کامپوزیت‌های کنونی بین هفت تا 10 سال است. این کامپوزیت‌ها بر اثر فشار ناشی از جویدن با مواد غذایی سفت، به مرور ترک می ‌خورند یا بین کامپوزیت و دندان حفره‌ای ایجاد می‌شود. همین حفره محل رشد باکتری هاست و به مرور ترمیم دندان را ضعیف‌تر می‌کند و حتی ممکن است به عفونت‌های بسیار جدی منجر شود.


استفاده از کامپوزیت‌های ماندگار گزینه مناسبی برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه است.
نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha