کمبود و افزایش قیمت برخی از داروها و ملزومات پزشکی که از آنها به عنوان داروهای تک نسخه‌ای هم یاد می‌شود، در ماه‌های اخیر بیماران را دچار مشکلات و نگرانی‌های فراوانی کرد هر چند پس از اعمال تحریم‌های سنگین امریکا، سازمان هلال احمر همه تلاش خود را به کار بست تا بیشترین خدمات را به مردم ارائه دهد اما در این میان برخی بیماران اظهار می‌کردند که در زمینه تأمین دارو مشکلات عدیده‌ای دارند.

داروهای تک نسخه‌ای مردم در سال 7 میلیون یورو است

سلامت نیوز:کمبود و افزایش قیمت برخی از داروها و ملزومات پزشکی که از آنها به عنوان داروهای تک نسخه‌ای هم یاد می‌شود، در ماه‌های اخیر بیماران را دچار مشکلات و نگرانی‌های فراوانی کرد هر چند پس از اعمال تحریم‌های سنگین امریکا، سازمان هلال احمر همه تلاش خود را به کار بست تا بیشترین خدمات را به مردم ارائه دهد اما در این میان برخی بیماران اظهار می‌کردند که در زمینه تأمین دارو مشکلات عدیده‌ای دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، درباره تأمین داروهای تک نسخه‌ای توضیح داد: با همکاری سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و تسهیلاتی که هلال احمر برای سازمان تدارکات پزشکی قائل شدند، توانستیم از طریق شرکت سها کیش داروهای مورد نیاز کشور بویژه داروهای تک نسخه‌ای را با ارز دولتی وارد کنیم.


دکترعلی فرجی، در نشست خبری با موضوع تشریح تدابیر و اقدامات جمعیت به منظور تأمین داروهای خاص تا پایان سال و ایام نوروز، بیان کرد: در سال‌جاری دو اقدام مهم در این سازمان انجام شد، اولی تشکیل پرونده برای بیماران و ارسال آن به سازمان غذا و دارو و در نهایت تأمین دارو برای آنها که در نتیجه آن رفت و آمد بیماران به سازمان غذا و دارو حذف شد و در گام دیگر تأمین ارز دولتی برای داروهای تک نسخه‌ای بود که این امر از افزایش قیمت داروهای تک نسخه‌ای گران قیمت جلوگیری کرد.


به گفته او، با کمک بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو، داروهای تک نسخه‌ای وارد کشور شده و در حال حاضر چرخه واردات داروهای تک‌نسخه‌ای بر اساس قانون و ساختاری که سازمان غذا و دارو اعمال کرده در حال انجام است.


فرجی با تأکید بر اینکه دپوی دارو به‌طور نسبی انجام شده ادامه داد: در حال حاضر در حال توسعه انبار هستیم و در نوروز تا دو ماهه اول سال بجز اقلامی که به صورت کشوری کمبود دارند، مشکلی وجود ندارد. در زمینه تجهیزات پزشکی نیز به مقدار 6 میلیون آنژیوکت در سال 1398 تولید داریم و در زمینه سرنگ هم دپوی خوبی داریم.

تولید صافی‌ها و ملزومات دیالیز نیز که در چند ماه قبل به دلیل باقی ماندن مواد اولیه در گمرک، متوقف شده بود پس از اختصاص ارز دولتی با سرعت بالایی از سر گرفته شد تا عقب ماندگی دوماهه تولید آن نیز جبران شود.


وی با اشاره به اینکه ذخیره انبارها چیزی در حدود 60 میلیارد تومان است، افزود: یکی از دلایلی که نتوانستیم ذخیره دارویی بیشتری داشته باشیم نبود امکانات در جهت توسعه انبار بود.

در حال حاضر سالانه حدود 6 تا 7 میلیون یورو مراجعه برای داروهای تک نسخه‌ای وجود دارد، با وجود تحریم‌های سنگینی که اعمال شده، به‌رغم اینکه قاعدتاً با توجه به اینکه هلال احمر ngo است و زیر نظر صلیب سرخ قرار دارد، نباید در حوزه دارو، تحریم‌ها تأثیری داشته باشند، اما در زمینه انتقال وجوه بین بانکی مشکلاتی وجود دارد این در حالی است که سازمان هلال احمر همیشه راه حل مناسبی برای رفع مشکلات پیدا می‌کند و در این حوزه نگرانی وجود ندارد؛ اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها باعث شود مردم در زمینه دارو مشکل داشته باشند.


فرجی در ادامه با بیان این که بیماران تالاسمی مشکل دارویی ندارند، توضیح داد: تمام داروها به قیمت رسمی ارائه شده و با تأیید بیمه قسمت اعظم بهای دارو پرداخت می‌شود و در سازمان داوطلبان هلال احمر هم با تشکیل پرونده در جهت تأمین هزینه داروهای گرانقیمت به مردم کمک می‌شود.


شعب و ساعات کاری داروخانه‌های هلال احمر
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با بیان این که 33 داروخانه فعال این سازمان در کل کشور در تعطیلات نوروز فعالیت دارند، افزود: داروخانه مرکزی هلال احمر در تعطیلات رسمی نوروز از ساعت 8 صبح تا 1 عصر و در روزهای غیرتعطیل رسمی از ساعت 7 صبح تا 4 عصر فعال است، داروخانه تهرانپارس در این روزها فعالیتی ندارد، در صورت نیاز جهت دریافت اطلاعات دارویی شماره تماس 41651 در تمامی ساعات روز پاسخگوی سؤالات شهروندان است.


پرونده رامین به کجا رسید؟
فرجی در زمینه سیر پرونده یاسین رامین توضیح داد: پرونده در مرحله صدور رأی است و منتظر بررسی قاضی هستیم و در مورد شیرخشک‌های فاسد در این پرونده مطلبی وجود ندارد، البته با توجه به اینکه تخلف اداری بوده در دیوان محاسبات کشور هم پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده که در حال بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha