چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 266173

کمبود خواب می تواند تعادل قند خون را بر هم بزند، که خطر افزایش وزن را بیشتر کرده و درخشش و جوانی پوست را از بین می برد.

10 روش طبیعی برای کند کردن آهنگ پیری

سلامت نیوز: کمبود خواب می تواند تعادل قند خون را بر هم بزند، که خطر افزایش وزن را بیشتر کرده و درخشش و جوانی پوست را از بین می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، افراد بسیاری گزینه های مختلفی را برای مبارزه با نشانه های پیری مد نظر قرار می دهند. این اقدام منطقی به نظر می رسد زیرا روند طبیعی پیری می تواند به بروز برخی مشکلات سلامت منجر شود.

به گزارش "پاور آو پازیتیویتی"، با افزایش سن ممکن است متوجه دشواری در انجام وظایفی شوید که تا پیش از این برای شما راحت بوده اند، یا این که احساس خستگی سریع‌تر از گذشته در شما شکل می گیرد. همچنین، بروز چین و چروک در پوست و کاهش لطافت و شادابی آن می تواند موجب نارضایتی شما شود.

در شرایطی که پیری بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی انسان محسوب می شود، اما برای مقابله با نشانه ها و کند کردن آهنگ این روند می توانید برخی روش های طبیعی را مد نظر قرار دهید.


مصرف بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده و می توانند از ابتلا به برخی بیماری ها، مانند سرطان و بروز نشانه های پیری، مانند نمایان شدن چین و چروک ها روی پوست پیشگیری کنند. یکی از این آنتی اکسیدان ها «آنتوسیانین» نام دارد که از خواص ضد التهاب سود می برد. همچنین، بلوبری از طریق تقویت ارسال سیگنال های مغزی به مبارزه با اختلالات انحطاط مغز، از جمله بیماری آلزایمر، کمک می کند. این شرایط سطوح قند خون را متعادل نگه داشته و حافظه را تیز و قوی نگه می دارد.

افزون بر این، مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد که مصرف منظم بلوبری می تواند احتمال ابتلا به حمله قلبی را تا 32 درصد کاهش دهد.

مصرف پروتئین فراوان

کلاژن - ترکیبی که هر دوستدار محصولات ضد پیری با آن آشناست - یکی از مهم‌ترین پروتئین های بدن محسوب می شود. کلاژن پوست، ناخن و مو را تقویت می کند. مصرف مقدار کافی از پروتئین می تواند به حفظ سلامت و انعطاف پذیری پوست کمک کند، در نتیجه، از بروز زودرس نشانه های پیری پیشگیری می کند.

کلاژن در قسمت های مختلف بدن، از جمله ماهیچه ها، مفاصل، تاندون ها و حتی استخوان ها نیز یافت می شود و اساسا از یکپارچگی بخش های مختلف بدن پشتیبانی می کند.

افزایش سن موجب کاهش سطوح کلاژن در بدن می شود. بر همین اساس، افراد بسیاری به استفاده از مکمل ها برای جبران این شرایط روی می آورند. اما اگر پروتئین کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنید، به احتمال زیاد نیازی به مصرف مکمل نخواهید داشت.

افزون بر این، سطوح مناسب پروتئین می تواند به حفظ تعادل سطوح انسولین در بدن کمک کند، در نتیجه، سطوح قند خون بدن متعادل باقی می ماند.

این شرایط به لطف سطوح متعادل کورتیزول از استرس بیش از حد نیز پیشگیری می کند و در حفظ وزن سالم نیز نقش دارد.

همچنین، پروتئین برای ترمیم بافت های آسیب دیده مورد نیاز است.

چه میزان پروتئین در روز باید مصرف کرد؟ مصرف بین 70 تا 90 گرم پروتئین برای بدن خوب است.

نوشیدن چای سبز

چای قرن هاست که به عنوان یک نوشیدنی شفابخش و ضد پیری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوشیدنی سالم حاوی مواد مغذی مختلفی بوده و کالری بسیار کمی دارد. چای سبز توانایی تقویت عملکرد شناختی را دارد که امکان تفکر مثبت‌تر، سطوح بالاتر تمرکز و حافظه تیزتر را فراهم می کند.

از جمله فواید چای سبز می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ زودرس اشاره کرد. اگر قصد دارید چای را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید، آن را جایگزین قهوه کنید. تنها یک یا دو فنجان از این نوشیدنی آرام بخش و مفید نیز می تواند نتایج جالب توجهی را به همراه داشته باشد.

ورزش

ورزش منظم برای سلامت روانی و جسمانی بدن انسان ضروری است. ورزش های هوازی (ایروبیک) یکی از بهترین گزینه ها هستند که به بهبود شرایط سیستم قلبی عروقی و حتی تقویت مغز کمک می کنند.

میتوکندری ها وظیفه تولید انرژی برای سلول ها و بدن انسان را بر عهده دارند. با افزایش سن، کارایی آنها کاهش می یابد. اما ورزش، به ویژه ورزش های هوازی، می تواند با این تغییر منفی مقابله کند.

همچنین، شما می توانید ورزش های قدرتی را انجام دهید. این ورزش ها بدن شما را تقویت کرده و احساس بهتری در شما شکل می گیرد. تمرینات قدرتی می توانند از شل شدن پوست پیشگیری کرده و به حفظ وزن مناسب کمک کنند. همچنین، کار با وزنه برای سلامت استخوان ها، بهبود سطوح قند خون، مقابله با استرس اکسیداتیو، و حتی فشار خون مفید است.

شما می توانید فعالیتی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید که می تواند حتی به سادگی انجام چند بار دراز و نشست باشد. از گزینه های ساده ای که می توانید برای افزایش فعالیت های جسمانی روزانه خود مد نظر قرار دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- پیاده‌روی

- استفاده از پله به جای آسانسور

- انجام کارهای خانه

- باغبانی یا رسیدگی به کارهای حیاط

- رقص هنگام گوش دادن به آهنگ مورد علاقه

در حقیقت، آنچه آهمیت دارد فعال نگه داشتن بدن است. سطوح منظم فعالیت جسمانی یکی از گزینه های مهم برای مقابله با پیری است.

مصرف چربی های سالم

افراد بسیاری فکر می کنند که همه چربی ها مضر هستند. اما حقیقت این است که چربی های سالم و خوب، مانند اسیدهای چرب امگا-3، بخشی مهم از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند. این چربی های سالم فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند که از آن جمله می توان به حفظ سلامت قلب و تقویت سلامت مغز و چشم اشاره کرد. اسیدهای چرب امگا-3 حتی می توانند با بیماری روانی مقابله کرده و تفکر مثبت را تقویت کنند.

اسیدهای چرب مگا-3 برای سلامت پوست نیز بسیار مهم هستند و می توانند التهاب در بدن را کاهش دهند. مطالعات نشان داده اند این چربی ها به اندازه ای برای مهارت شناختی مغز اهمیت دارند که طی بارداری به رشد جنین کمک می کنند. افزون بر این، اسیدهای چرب امگا-3 هورمون ها را تنظیم کرده و برای پیشگیری از بیماری مفید هستند.

چه میزان اسید چرب امگا-3 در روز باید مصرف کنید؟ حدود 3 گرم در قالب مکمل کافیست، اما شما می توانید نیاز روزانه خود به این ماده مغذی را از طریق رژیم غذایی نیز تامین کنید. از منابع خوب برای اسیدهای چرب امگا-3 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ماهی سالمون

- ماهی ساردین

- ماهی تن

- ماهی خالمخالی

- گردو

- دانه های چیا

- بذر کتان

- روغن زیتون

- روغن نارگیل

- آووکادو

رژیم غذایی مدیترانه ای اغلب سرشار از این مواد غذایی است. مطالعات نشان داده اند که این رژیم غذایی می تواند به تقویت عملکرد شناختی و کند کردن آهنگ پیری کمک کند. همچنین، رژیم غذایی مدیترانه ای لطافت پوست را افزایش داده، با چین و چروک و لکه های تیره پوست مبارزه کرده و درخشش و جوانی پوست را حفظ می کند.

ارتباط صمیمی با شریک زندگی

صمیمت در زندگی مشترک می تواند به طول قابل توجهی ظاهر سالم و جوان پوست شما را حفظ کند. مطالعات نشان داده اند فعالیت هایی که در کنار فرد مورد علاقه خود و در بلند مدت انجام می دهید می توانند حتی تا هفت سال ظاهر پوست را جوان‌تر سازد.

صمیمت موجب ترشح هورمون های مثبت در بدن می شود که ممکن است به کند کردن روند پیری کمک کنند، به ویژه این که ترشح برخی هورمون ها با افزایش سن کاهش می یابد.

مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ فواید سلامت جالب توجهی را ارائه می کند و می تواند گزینه ای خوشمزه برای مقابله با پیری باشد. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه فلاونوئیدها است که به حفظ شرایط سالم مغز و مبارزه با انحطاط کمک می کنند.

افزون بر این، مصرف منظم شکلات تلخ به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده، پوست را سفت‌تر ساخته و حتی از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کند.

کاهش مصرف شکر

شکر یکی از خطرناک‌ترین بخش های رژیم غذایی یک فرد عادی است. این ماده نه تنها قند خون را افزایش می دهد، بلکه می تواند طی فرآیندی به نام محصول نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGE) اثر منفی بر پروتئین های مهم پوست، از جمله کلاژن داشته باشد. گلیکاسیون به پیری پوست منجر شده و شل شدگی و کدری آن را در پی دارد.

نوشیدن آب بیشتر

بخش اعظم بدن انسان از آب تشکیل شده است و تامین آب مورد نیاز بدن از اقدامات کلیدی برای حفظ شادابی و جوانی پوست است. هیدراته نگه داشتن بدن به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، دفع مواد زائد، فعالیت روان مفاصل، و انتقال مواد مغذی غذای مصرفی به سلول ها کمک می کند.

تامین آب مورد نیاز بدن به حفظ درخشش و نرمی پوست کمک کرده و از خشکی و پیری آن پیشگیری می کند. کم آبی مزمن بدن یکی از دلایل اصلی در پس پیری زودرس پوست محسوب می شود.

میزان آب مورد نیاز بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی یک فرد عادی نیازمند مصرف دو لیتر آب - هشت لیوان - در روز است.

خواب کافی

بیشتر افراد در سراسر جهان به میزان کافی نمی خوابند. کمبود خواب نه تنها احساس خستگی را به همراه دارد، بلکه می تواند موجب مغز مه آلود و ضعف سیستم ایمنی نیز شود.

کمبود خواب می تواند ترشح هورمون کورتیزول را در بدن افزایش دهد که خستگی بیش از حد و استرس اکسیداتیو را در پی داشته که مرگ سلولی را تسریع می کند. افزون بر این، کمبود خواب می تواند تعادل قند خون را بر هم بزند، که خطر افزایش وزن را بیشتر کرده و درخشش و جوانی پوست را از بین می برد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha