سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه مشکل دهان و دندان در بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه ما وجود دارد، اقدامات انجام شده در زمینه بهبود ارائه خدمات دندان‌پزشکی در روستاها و مناطق محروم و همچنین گروه سنی زیر ۱۴ سال را تشریح کرد.

گرانی، گریبانگیر دندان‌پزشکی

سلامت نیوز:رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه مشکل دهان و دندان در بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه ما وجود دارد، اقدامات انجام شده در زمینه بهبود ارائه خدمات دندان‌پزشکی در روستاها و مناطق محروم و همچنین گروه سنی زیر ۱۴ سال را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،دکتر حمید صمدزاده  با اشاره به وضعیت مراکز دندان‌پزشکی در روستاها و مناطق محروم‌ گفت: ما در قالب طرح تحول سلامت، نزدیک به ۳۰۰۰ مرکز بهداشتی درمانی‌ را که دارای واحد دندان‌پزشکی بودند، از نظر فضا و امکانات تجهیزاتی بازسازی کردیم در حالی که این واحدها نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ سال بود که مستهلک شده بودند و فضاها و تجهیزات‌شان خراب شده بود. بر این اساس فضاهای‌شان را بازسازی و تجهیزات‌شان را بروز کردیم.


وی با اشاره به نبود دندان‌پزشکی در روستاها نیز افزود: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، در روستاها دندان‌پزشک نداشتیم؛  به ‌طوری‌ که خدمات دندان‌پزشکی آن‌ها طی ۱۰ تا ۱۵ سال تقریبا به صفر رسیده بود و کلا در ۱۲۰۰ مرکز شهری و نزدیک به ۱۰۰۰ مرکز شهری-روستایی‌مان حدود ۱۰۰ دندان‌پزشک داشتیم، اما با اجرای طرح تحول توانستیم نزدیک به ۱۷۰۰ دندان‌پزشک را در روستاها و به‌ویژه مناطق محروم جذب کنیم که خدمات خوبی را در روستاها و مناطق محروم ارائه می‌کنند.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات‌مان در روستاها این بود که مردم  حداقل پولی را که باید برای یک کشیدن دندان می‌دادند، نداشتند. در این راستا برای اینکه مشکلی در زمینه  مراجعه افراد این مناطق به مراکز بهداشت و واحدهای دندان‌پزشکی نداشته باشیم، خدماتی را برای گروه‌های هدف رایگان کردیم که استقبال خوبی هم از این اقدام شد. در این زمینه خیرین هم درگیر کار شده و اقدامات‌مان به خوبی پیش می‌رود. در حال حاضر در این مناطق خمیردندان و مسواک هم به صورت رایگان توزیع می‌کنیم.

صمدزاده در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت خدمات دندان‌پزشکی در سالمندان و اقدام وزارت بهداشت برای این گروه از افراد جامعه نیز گفت: باید توجه کرد که مشکل دهان و دندان در بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه ما وجود دارد و هزینه‌های آن هم بسیار بالا است‌ چراکه کار در این حوزه تخصصی است.

بنابراین با‌توجه به گران بودن خدمات دندان‌پزشکی، در این زمینه گروه هدف انتخاب کرده‌ایم‌ چراکه نمی‌توانیم خدمات دندان‌پزشکی را به همه افراد جامعه رایگان ارائه دهیم. رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه کار اصلی ما در معاونت بهداشت، آموزش و پیشگیری است، گفت: از طرفی باید توجه کرد که مردم به این خدمات نیاز دارند و بیش از ۹۰ درصد مردم درگیر مشکلات دندان‌پزشکی هستند.

حال پرداخت از جیب مردم در حوزه دندان‌پزشکی هم بسیار بالا است. بر همین اساس با پیگیری‌های وزیر وقت بهداشت در طرح تحول سلامت، ما در مقطعی وارد کار درمان در حوزه دندان‌پزشکی شدیم، اما نه برای همه افراد جامعه‌ زیرا هزینه‌ها بسیار بالا است.


صمدزاده با اشاره به وضعیت تجهیز مراکز دندان‌پزشکی نیز گفت: در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ با اقداماتی که انجام شد، حدود ۸۰ درصد مراکزمان تجهیز شدند، اما ۲۰ درصدشان باقی‌ماندند. البته در حال حاضر هزینه‌های تجهیزات دندان‌پزشکی بسیار بالا رفته است؛  به‌طوری که یونیتی را که ۱۵ میلیون تومان می‌خریدیم، اکنون به ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده است و چنین مشکلاتی داریم. در عین حال تحریم‌ها هم تاثیراتی گذاشته‌اند و در‌مجموع با چنگ و دندان مراکز را نگه داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پایگاه‌های سیار دندان‌پزشکی‌ گفت: همه پایگاه‌های سیار دندان‌پزشکی در حال کار هستند. در این زمینه دو قسمت داریم؛ یک قسمت یونیت‌های سیار پرتابل است که حدود ۱۰۰۰ دستگاه آماده کردیم که نیروهای‌مان آن‌ها را در یک چمدان با خودشان در مدارس و... می‌برند.

قسمت دوم هم بحث موبایل کلینیک است که نوعی آمبولانس دندان‌پزشکی است و نزدیک به ۸۰ دستگاه از آن در کشور توزیع شده است. صمدزاده با بیان اینکه در هر استانی حداقل یک و حداکثر سه دستگاه موبایل‌کلینیک داریم، اظهار کرد: در بوشهر ۱۰ دستگاه موبایل‌کلینیک داریم که بیش از ۹۰ درصدشان کار می‌کنند و به مناطق محروم، روستاها و... می‌روند و خدمت ارائه می‌دهند.

روی تمام این دستگاه‌های جی‌پی‌اس وصل است و آن‌ها را رصد می‌کنیم و اگر کسی دستگاه را در جایی نگهداری کند، با فرد خاطی برخورد می‌شود. البته در مقطعی برخی از این دستگاه‌ها پلاک نشده بود و مشکل داشتند، اما باز هم هر دانشگاهی با پلیس ِراه، خودش هماهنگ کرده بود که مجوز تردد بگیرد، اما در حال حاضر همه دستگاه‌های موبایل‌کلینیک پلاک شدند و کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha