مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: روستاها از تمامی امکانات خوب بهرهمند هستند اما کسی داخل آن زندگی نمی‌کند دلیل مهاجرت روستاییان این است که درآمد ندارند و محور درآمد روستاییان آب است.

روستاهای خالی از سکنه با وجود امکانات اولیه

سلامت نیوز:مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: روستاها از تمامی امکانات خوب بهرهمند هستند اما کسی داخل آن زندگی نمی‌کند دلیل مهاجرت روستاییان این است که درآمد ندارند و محور درآمد روستاییان آب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی فرهمند در مجمع عمومی خیرین و جهادگران افتخاری حفظ، احیاء و نجات منابع آب کشاورزی که در تالار فجر نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: این مجمع در حال شکل گیری است که در آن برای برطرف کردن مشکلات آب و کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌شود.


وی افزود: هدف اصلی این مجموعه حفظ آب است. آب، خاک و مدیریت تولید سه رکن اصلی مشکلات کشاورزی است. تغییر اقلیم در سال‌های گذشته و کم شدن بارندگی باعث کاهش تولید شده است. ما در شهرستان تنها 30 درصد زیرساخت‌ها را برای استفاده بهینه از آب فراهم کرده‌ایم.

فرهمند ادامه داد: 504 قنات در شهرستان نیشابور وجود دارد که بخش عمده‌ای از نیازهای ما نیز از همین قنات‌ها برداشت می‌شود، هرسال قنات‌ها باید لایروبی شوند اما منابع محدود مانع این کار است. در شهرستان 4 هزار کیلومتر مسیر انتقال آب وجود دارد. متاسفانه نتوانسته‌ایم بیشتر از 60 درصد ظرفیت شهرستان را پوشش دهیم.

اکبر آبادی کارشناس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور نیز گفت: سالانه یک متر افت سطح آب، 234 میلیون متر مکعب کمبود آب شهرستان، افزایش آب شورو نشست زمین از جمله بحران‌های جدی ماست. ما 15 سال دیگر آب داریم. آب کم است و مردم باید بدانند که نیازمند برنامه‌های جامع هستیم.

وی عنوان کرد: روستاها از تمامی امکانات مانند برق، گاز، تلفن، آسفالت و مدرسه خوب بهرهمند هستند اما کسی داخل آن زندگی نمی‌کند؛ دلیل مهاجرت روستاییان این است که درآمد ندارند؛ محور درآمد روستاییان آب است.

محمد علایی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: نیاکان ما در هشت هزار سال پیش آب را ارزشمندترین، گران‌ترین و زیباترین نعمت الهی می‌دانستند.

وی ادامه داد: با احداث قنات تمدن‌های زیادی به وجود آمد. همه خوب می‌دانند که بحران آب چه مصیبتی دارد. ما فرزندان ناخلف نیاکانمان هستیم، مقصر درآمدهای نفتی نیز هست و این موضوع ما را غافل کرده اما پدران ما صرفه‌جویی کردند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی بیان کرد: مدیریت دولتی یعنی مدیریت ناکارآمد، پر قیمت، کاغذ بازی و غیره؛ باید کارها به دست کشاورز باشد. از سال 1337 نفت وارد اعتبارات عمرانی شد و زرق و برق دلارهای نفتی چشم دولت‌مردان را کور کرد و این کورشدگی همچنان ادامه دارد.

در ادامه حمید گرمابی نماینده مردم شهرستان نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله آب بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر مردم است. ما کاهش جمعیت روستاهایمان را در دهه گذشته شاهد بودیم. کمی برای به فکر افتادن دیر است اما باز هم از یک جایی باید شروع کرد.

وی افزود: این مجمع باید برای کل کشور الگو شود. دولت مشکلات متعددی دارد و نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند و باید خیرین نیز به ما کمک کنند، امیدواریم شاهد مهاجرت معکوس به سمت روستاها باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha