پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 266766

درحالی که طرح انتقال آب دریای خزر به کویر بارها به دلیل مخاطرات زیست محیطی و عدم توجیه اقتصادی مسکوت مانده بود،خبرها از تلاش برای احیای مجدد این طرح حکایت دارد.

سلامت نیوز: درحالی که طرح انتقال آب دریای خزر به کویر بارها به دلیل مخاطرات زیست محیطی و عدم توجیه اقتصادی مسکوت مانده بود،خبرها از تلاش برای احیای مجدد این طرح حکایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،سال‌ها قبل بود که ناسا در گزارشی که برای هشدار خشکسالی در 45 کشور منتشر کرد، ایران را در رتبه چهارم این فهرست قرار داد و از بروز مشکلات جدی کم آبی و خشکسالی در این پهنه جغرافی خبر داد.

در سال‌های اخیر مشکل کم آب در ایران جدی‌تر شده است و حالا دغدغه خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها به نگرانی در خصوص امکان تامین آب کشاورزی و حتی شرب در برخی از مناطق کشور بدل شده است. در کنار راهکارهایی که از سال‌ها قبل برای جبران کم آبی در مناطق مرکزی و کویری ایران مطرح شده است عجیب‌ترین و پربحث ترین طرح، انتقال آب خزر به کویر است.

انتقال آب خزر به کویر بازی با آتش است

مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر با اشاره به خبرهای مطرح شده در خصوص موافقت وزیر نیرو با انتقال آب دریای خزر به سمنان با برشمردن مخاطرات این طرح اظهار داشت: انتقال آب خزر به کویر بازی با آتش است. خدیجه گلین مقدم با بیان اینکه با انتقال آب خزر به کویر فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد، گفت: وزیر نیرو خود بهتر می‌دانند که کاسپین فقط یک دریاچه است به مانند ارومیه، با این تفاوت که بزرگتر است. واقعا چه اصراری است که‌می‌خواهند آب محصور در خشکی‌ها را به کویر ببرند و موجب نابودی خزر شوند.

گلین مقدم با بیان اینکه بارها گفته‌ایم آب دریای خزر قدرت پاسخگویی به کویر بی انتها را ندارد و برای رفع تشنگی کویر راه‌های متعددی وجود دارد، بیان داشت: چنانچه راه انتقال آب دریاها برای رفع تشنگی کویر مدنظر مقامات است، آب دریاهای جنوب، ترجیحا دریای عمان بهترین راه است. استان‌های شمالی خود درگیر کم‌آبی هستند و اکنون شمال ایران در محاصره کویر قرار دارد و خود نیازمند کمک است. 

او از ارسال نامه ای توسط این کمپین به نمایندگان مجلس برای جلوگیری از مطرح شدن مجدد این طرح خبر داد و گفت:چنانچه مجددا این طرح در دستورکار قرار بگیرد انتظار می رود نمایندگان شمال کشور برای جلوگیری از نابودی محیط زیست شکننده این منطقه تصمیمات لازم را در مجلس اتخاذ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha