سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 267083

تعداد افراد مبتلا به سرطان تیروئید در حال افزایش است. در این مطلب به علائم سرطان تیروئید می پردازیم.

 علائم، تشخیص و درمان سرطان تیروئید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس، سرطان تیروئید نوع نادری از سرطان است که غده تیروئید را درگیر می کند، غده کوچکی در قاعده گردن که هورمون تولید می کند. سرطان تیروئید بیشتر در افراد 30 ساله و افراد بالای 60 سال شایع است. زنان 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آن هستند.

سرطان تیروئید معمولاً قابل درمان است و در بسیاری از موارد به طور کامل قابل درمان است، اگرچه گاهی اوقات پس از درمان عود می کند.

علائم سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک توده بدون درد یا متورم در جلوی گردن - اگرچه از هر 20 توده گردن تنها 1 مورد سرطانی است
  • غدد متورم در گردن
  • گرفتگی صدای بدون دلیل که پس از چند هفته بهتر نمی شود
  • گلودردی که بهتر نمی شود
  • مشکل در بلع

بررسی غده تیروئید

بیشتر بدانید: علائم شایع سرطان تیروئید/ توده ناحیه گلو را جدی بگیرید

انواع سرطان تیروئید

4 نوع اصلی سرطان تیروئید وجود دارد:

  • کارسینوم پاپیلاری: شایع ترین نوع، که حدود 8 مورد از 10 مورد را شامل می شود. معمولا افراد زیر 40 سال، به ویژه زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • کارسینوم فولیکولار: از هر 10 مورد، 1 مورد را شامل می شود و در بزرگسالان میانسال، به ویژه زنان تأثیر می گذارد.
  • کارسینوم مدولاری تیروئید: کمتر از 1 مورد از هر 10 مورد را شامل می شود. بر خلاف انواع دیگر، می تواند در خانواده ها شایع باشد.
  • کارسینوم آناپلاستیک تیروئید: نادرترین و جدی ترین نوع، که حدود 1 مورد از 50 مورد را شامل می شود و معمولا افراد بالای 60 سال را مبتلا می کند.

کارسینوم های پاپیلاری و فولیکولی گاهی اوقات به عنوان سرطان های متمایز تیروئید شناخته می شوند. درمان آنها نسبت به انواع دیگر آسان تر است.

علل سرطان تیروئید

سرطان تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که تغییری در DNA درون سلول‌های تیروئید ایجاد می‌شود که باعث رشد غیرقابل کنترل آن‌ها و تولید توده می‌شود.

معمولاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این تغییر می شود، اما مواردی وجود دارد که می تواند خطر شما را افزایش دهد.

این شامل:

  • سایر شرایط تیروئید: مانند تیروئید ملتهب (تیروئیدیت) یا گواتر(اما نه تیروئید پرکار یا کم کاری تیروئید) می شود.
  • سابقه خانوادگی سرطان تیروئید: اگر یکی از بستگان نزدیک سرطان تیروئید داشته باشد، خطر شما بیشتر است.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه در دوران کودکی: مانند رادیوتراپی
  • آکرومگالی: یک بیماری نادر که در آن بدن هورمون رشد بیش از حد تولید می کند
  • یک بیماری روده ای به نام پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)
  • چاقی

بیشتر بدانید: یک مورد از هر ۵ سرطان تیروئید به دلیل چاقی است

درمان های سرطان تیروئید

درمان سرطان تیروئید به نوع سرطان تیروئید و میزان گسترش آن بستگی دارد.

درمان های اصلی عبارتند از:

  • جراحی: برای برداشتن بخشی یا تمام تیروئید
  • درمان با ید رادیواکتیو: شما یک ماده رادیواکتیو را می بلعید که در خون شما حرکت می کند و سلول های سرطانی را می کشد.
  • رادیوتراپی خارجی: از دستگاهی برای هدایت پرتوها به سلول های سرطانی برای از بین بردن آنها استفاده می شود.
  • شیمی درمانی و درمان های هدفمند: داروهایی که برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شوند

پس از درمان، برای بررسی اینکه آیا سرطان عود کرده است، قرار ملاقات های بعدی با پزشک خواهید داشت.

چشم انداز سرطان تیروئید

حدود 9 نفر از هر 10 نفر 5 سال پس از تشخیص سرطان تیروئید زنده هستند. بسیاری از این موارد درمان می شوند و طول عمر طبیعی خواهند داشت.

اما بسته به نوع سرطان تیروئید و اینکه چقدر زود تشخیص داده شده است، چشم انداز متفاوتی خواهد داشت؛ نظیر:

  • بیش از 9 نفر از هر 10 نفر مبتلا به کارسینوم پاپیلاری، در بدترین حالت حداقل 5 سال پس از تشخیص زندگی می کنند.
  • بیش از 9 نفر از هر 10 نفر مبتلا به کارسینوم فولیکولار،در بدترین حالت حداقل 5 سال پس از تشخیص زندگی می کنند
  • بیش از 7 نفر از هر 10 مرد و حدود 9 نفر از هر 10 زن مبتلا به کارسینوم مدولاری تیروئید ،در بدترین حالت حداقل 5 سال پس از تشخیص زندگی می کنند.
  • حدود 1 نفر از هر 10 نفر مبتلا به کارسینوم آناپلاستیک تیروئید،در بدترین حالت حداقل 5 سال پس از تشخیص زندگی می کنند.
  • از هر 4 نفری که برای سرطان تیروئید درمان می‌شوند، 1 نفر بعداً به سرطان در قسمت دیگری از بدن، مانند ریه‌ها یا استخوان‌ها مبتلا می‌شوند، اما اگر این اتفاق بیفتد، اغلب می‌توان سرطان را دوباره درمان کرد.

بیشتر بدانید: واقعیت های تلخ سرطان تیروئید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیمرغ، شما معمولا به طور منظم برای سرطان سینهمامومی گرافی انجام می دهد و برای اطمینان از نداشتن سرطان پوست به یک متخصص پوست مراجعه می نمایید. اما اصلا توجهی به سرطان تیروئید نشان می دهید؟ شاید بهتر است حواستان باشد، به نظر می رسد نرخ ابتلا به این سرطان در حال افزایش است، تعداد افراد مبتلا به آن از سال 1970 دوبرابر شده است، به ویژه به نظر می رسد که زنان بیشتر در معرض خطر هستند.

به گفته دکتر الیا لیخترو (Ilya Likhterov) استادیار پزشک گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی کوه سینای در نیویورک، در حالی که این مساله ترسناک به نظر می رسد، ولی دلیلی برای ترس وجود ندارد. درست است که تشخیص داده شده است که سرطان تیروئید در حال افزایش است، ولی صحبت ما در مورد سرطان تیروئید پاپیلاری (papillary thyroid cancer ) است که کمتر تهاجمی است.

او توضیح می دهد که افزایش در تشخیص لزوما به این معنی نیست که افراد بیشتری در حال ابتلا به این بیماری هستند، شاید فقط پزشکان برای تشخیص آن کارشان را بهتر انجام می دهند. بسیاری از مردم امروزه اسکن اولتراسوند ( ultrasound به نام سونوگرافی تشخیصی و سونوگرافی شناخته می شود، دستگاهی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر داخل بدن استفاده می کند) و سایر اسکن ها برای مسائل بهداشتی کاملا غیر مربوط انجام می دهند و این تست ها گاهی اوقات به برداشتن یک غده کوچک از تیروئید می انجامد. حتی اگر مشخص شود که سرطانی هستند، بسیاری از آن ها به قدری کوچکند و رشدشان آهسته است که ممکن نیست در طول عمر مشکلی ایجاد کنند. اما همه سرطان های تیروئید تا این حد بی ضرر نیستند، پس اگر علایم زیر را مشاهده نمودید هوشمندانه است که به پزشک مراجعه نمایید:


یک توده در گردنتان

غده تیروئید در جلوی گردنتان واقع شده، ولی هر توده ای روی گردن که در عرض چند هفته خود به خود ناپدید نشود را باید بررسی کنید. اگر سرطان تیروئید به نزدیکی غدد لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد، توده هایی ممکن است دراطراف گردن باشد جایی که غدد لنفاوی هستند، به جای غده تیروئید که در جلوی گردن است.


مشکل بلع

همان طور که یک توده رشد می کند، می تواند منجر به تداخل در توانایی بلع شما شود. اگر مشکلتان با این توده در عرض چند هفته حل نشد ( مانند سرماخوردگی یا دیگر ویروس ها که منجر به تورم گلو می شوند )، ارزش بررسی را دارد.



تغییر صدا

جعبه صدای شما درست در بالای تیروئید شما قرار گرفته است، بنابراین تغییرات این غده می تواند باعث خشن شدن مزمن صدایتان شود.



مشکل در صحبت کردن، غذا خوردن یا تنفس

این علایم معمولا رخ نمی دهد، مگر این که سرطان پیشرفته باشد، ولی همه آنها هشداری برای توجه فوری پزشک است.



گزینه های درمانی را جدی بگیرید

اگر مبتلا به سرطان تیروئید هستید، گزینه های درمانی تان به اندازه و مرحله رشد تومورتان بستگی دارد. بعضی تومورهایی که کمتر از 1 سانتی متر هستند، سرطان تیروئید میکروپاپیلاری، می توان رهایشان کرد و کاری به آن ها نداشت. از آنجایی که رشد این تومورها بسیار آهسته است، دکتر شما ممکن است درمان را به تعویق انداخته و به سادگی فقط هر 6 ماه یک بار برایتان اولترا سوند تجویز کند تا مطمئن شود که تغییری نداشته است.

تومورهای بزرگتر یا تهاجمی تر نیاز به حذف فوری دارند، ولی لزوما نیازی به خارج کردن کامل غده تیروئید وجود ندارد که معمولا انجام می شود. ولی اگر غده تیروئید را کامل خارج کنید، برای ادامه زندگی نیاز به هورمون های تیروئید دارید. همچنین خطر ایجاد جراحت غده پاراتیروئید هم وجود دارد که میزان کلسیم در بدن را کنترل می کند. امروزه بسیاری از بیماران فقط نیمی از تیروئید را بر می دارند ( بخشی که تومور گرفته )، که باعث می شود از اثرات جانبی نبودن غده تیروئید در امان بمانند. بسته به ویژگی های پرونده شما ممکن است نیاز به شیمی درمانی، پرتو درمانی یا استفاده هدفمند از داروها باشد.

خوشبختانه شانس غلبه بر سرطان تیروئید بسیار خوب است، میزان بقای 5 ساله برای مرحله اول و مرحله دوم پاپیلاری یا سرطان فولیکولار تیروئید نزدیک 100 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha