یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 267267

مطالعات جدید نشان می‌دهد داروی سیولستات که برای درمان آسیب‌های ریوی استفاده می‌شود، قادر به درمان برخی بیماری‌های جدی کبدی است که گزینه‌های درمانی محدودی دارند.

شناسایی یک درمان موثر برای بیماری‌های کبدی

سلامت نیوز:  مطالعات جدید نشان می‌دهد داروی سیولستات که برای درمان آسیب‌های ریوی استفاده می‌شود، قادر به درمان برخی بیماری‌های جدی کبدی است که گزینه‌های درمانی محدودی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه علمی پزشکی مدیکال ساینس، گرچه بسیاری بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت C و هپاتیت خودایمنی گزینه‌های درمانی موثر و در دسترسی دارند؛ درمان برخی بیماری‌های کبد از جمله پرفشاری ورید باب بسیار محدود است. ورید باب نام رگی است که خون را از روده و طحال وارد کبد می‌کند. پرفشاری ورید باب به معنای افزایش فشار ورید باب است که اغلب با بیماری‌های کبدی مانند سیروز (التهاب شدید کبد) و دیگر بیماری‌های مزمن کبد همراه است.
مطالعات جدید محققان کلینیک مایو در آمریکا نشان می‌دهد سیولستات که به طور گسترده برای درمان جراحت‌های ریوی در انسان استفاده می شود، قادر به درمان پرفشاری ورید باب در مدل‌های حیوانی است. این مطالعه نشان می‌دهد رسوب فیبرین عامل بروز پرفشاری ورید باب است و سلول‌های التهابی به نام نوتروفیل عامل ایجاد فیبرین هستند. فیبرین رشته‌هایی هستند که هنگام انعقاد خون ایجاد می‌شوند. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد داروی سیولستات با مهار عملکرد نوتروفیل، منجر به کاهش فشار خون ورید باب می‌شود. آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهد این دارو عارضه جانبی ندارد؛ البته استفاده از آن برای درمان بیماری‌های کبدی در انسان نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.
کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است که بیش از 500 عملکرد حیاتی؛ از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت را به عهده دارد. کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می کند و تنها عضوی است که می‌تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل افراد می توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.
انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ‌های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.
استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهمترین دلایل آسیب کبد هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه American Gastroenterological Association منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha