خونریزی و تورم لثه اولین نشانه‌های بیماری التهاب لثه هستند. شما واقعاً باید در ابتدای مراحل ابتلا به التهاب و تورم لثه، آن را درمان کنید، زیرا اگر این کار را انجام ندهید، بیماری مزمن و طولانی مدت که به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می‌شود، آسیب دائمی به ساختار دندان و استخوانی که دندان‌ها را احاطه کرده است، وارد می‌کند.

نشانه‌های خاموش بیماری‌های لثه و راه‌های مبارزه با آن

سلامت نیوز: خونریزی و تورم لثه اولین نشانه‌های بیماری التهاب لثه هستند. شما واقعاً باید در ابتدای مراحل ابتلا به التهاب و تورم لثه، آن را درمان کنید، زیرا اگر این کار را انجام ندهید، بیماری مزمن و طولانی مدت که به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می‌شود، آسیب دائمی به ساختار دندان و استخوانی که دندان‌ها را احاطه کرده است، وارد می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، آیا شما دندان‌هایتان را به طور مرتب مسواک می‌زدید و از نخ دندان استفاده می‌کردید؟ احتمالاً همه ما وقتی کودک بودیم بهداشت دهان و دندانمان، زمان مسواک زدن و حفرات احتمالی که در دندان‌ها به وجود می‌آمد توسط مادرمان بررسی می‌شد و آن‌ها هر صبح و شب اهمیت این موضوع را به ما یادآوری می‌کردند؛ اما ممکن است برای برخی از افراد در نوجوانی به علت تغییرات مکانی که در دندان‌ها رخ داده باشد، ارتودنسی دندان صورت گرفته و این، فرصت رسیدگی و تمیز کردن کامل لثه و دندان‌ها را از آن‌ها گرفته باشد. از آنجا که گاهی این سیم‌ها تا چند سال در دهان فرد باقی می‌مانند، ممکن است در نهایت منجر به تجمع باکتری و تشکیل پلاک دندانی در آن‌ها شود. نتیجه اینکه لثه ملتهب شده و به‌طور مداوم خونریزی می‌کند، که اگر بدون درمان رها شود منجر به ورم لثه و آغاز مرحله اول بیماری لثه خواهد شد.
درصد نسبتاً بالایی از مردم 30 ساله یا بالاتر در جهان از یک نوع بیماری لثه رنج می‌برند. این نشان می‌دهد که همه ما باید بهداشت و سلامت لثه را بیش از گذشته جدی بگیریم. بنابراین لازم است بیماری لثه را بشناسیم و برای جلوگیری از بروز آن دست به کار شویم:

بیماری التهاب لثه برگشت‌پذیر است، اما مهم است به یاد داشته باشیم که پیشگیری، کلید سالم نگه‌ داشتن لثه است. استفاده از خمیردندان با قابلیت سم‌زدایی لثه، نخ دندان و دهان‌شویه‌ی حاوی فلورایدِ مناسب، راهی مطمئن برای از بین بردن باکتری‌ها و سمومی است که در گوشه و کنار دندان‌ها مخفی شده‌اند

نشانه‌های اولیه که باید حواسمان به آن‌ها باشد
مهم است که علائم اولیه لثه را تشخیص دهیم. خونریزی و تورم لثه اولین نشانه‌های بیماری التهاب لثه هستند. شما واقعاً باید در ابتدای مراحل ابتلا به التهاب و تورم لثه، آن را درمان کنید، زیرا اگر این کار را انجام ندهید، بیماری مزمن و طولانی مدت که به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می‌شود، آسیب دائمی به ساختار دندان و استخوانی که دندان‌ها را احاطه کرده است، وارد می‌کند. هنگامی که یک عفونت مزمن دارید، فرایندهای گران قیمت و وقت‌گیر، بسته به شدت آن، تنها گزینه درمان شما می‌شود.

سخت‌ترین نشانه برای تشخیص
پاکت پریودنتال (عمیق شدن شیارهای طبیعی لثه که دندان را احاطه کرده‌ است)، سخت‌ترین نشانه برای تشخیص است و از آنجا که هیچ راهی برای سنجش این پاکت‌ها در خانه وجود ندارد، ارزیابی و آزمایش در مطب دندان‌پزشک ضروری است. این تنها راهی است که پزشک می‌تواند پاسخ بدن شما را به تحریک و التهاب تشخیص دهد. اگر واقعاً پاکت پریودنتال در حال شکل‌گیری باشد و یا کاهش اتصالات (از سه تا شش میلی‌متر) رخ داده باشند، این نشان می‌دهد که نوعی از التهاب در حال رخ دادن است.
همچنین لازم است در نظر داشته باشید که بیماری لثه یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. این‌طور نیست که یک روز از خواب بیدار شوید و متوجه شوید لثه‌تان که تا دیروز صورتی رنگ بوده، اکنون قرمز، ملتهب و دچار خونریزی شده است. پس باید پیشرفت تدریجی آن را در نظر داشته باشید. به همین دلیل است که بسیاری از مردم مطمئن نیستند که آیا دچار التهاب لثه می‌باشند یا خیر!

اگر التهاب لثه بدون درمان رها شود، عوارض تهدیدکننده سلامت سر برمی‌آورند
همه ما قطعاً می‌دانیم که یک رابطه بین دهان و سایر بخش‌های بدن وجود دارد. برای کسانی که بیماری لثه دارند، ارتباط قوی بین آن و بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت دیده می‌شود. همان‌طور که ارتباط بین التهاب در دهان و دیگر بیماری‌های التهابی وجود دارد که می‌تواند در بقیه بخش‌های بدن نیز رخ دهد. اگر بدن شما دارای این باکتری‌های مقاومی است که بر لثه‌ها تأثیر می‌گذارد، اجزای پاسخ ایمنی و التهابی بدن شما، که به طور مداوم برای کشتن باکتری‌ها در تلاش است، دچار خستگی می‌شوند. این پاسخ می‌تواند آغازگر بروز سایر بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید شود.
بیماری لثه حتی می‌تواند بر روی بارداری زنان، به علت تغییرات شدید هورمونی، تأثیر بگذارد. آن‌ها ممکن است نوزادان زودرس یا حتی کم وزن داشته باشند، که به آن «التهاب لثه بارداری» می‌گویند. در بارداری برای زنان دشوار است که مسواک را در دهان خود قرار دهند تا از بهداشت دهانشان مراقبت کنند زیرا احساس بسیار بدی به آن‌ها دست می‌دهد.
و اگر یک موضوع وجود داشته باشد دندان‌پزشکان از بیماران می‌خواهند که آن را بسیار جدی بگیرند، این ارتباط بین دهان و بقیه اجزای بدن بسیار مهم است. دهان شما نزدیک‌ترین بخش به مهم‌ترین عضو بدنتان یعنی مغز شما است. آیا نباید در مورد بهداشت آن نگران باشید؟

چگونه از بیماری التهاب لثه خلاص شویم؟
این دو کار به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند: مسواک زدن و استفاده از نخ دندان. اگر شما این کار را نکنید، قطعاً سطح پلاک‌های دهانی و باکتری‌هایی که خود به تولید توکسین‌هایی که سبب التهاب می‌شوند، افزایش پیدا خواهد کرد. ابزارها و سیم‌هایی که در ارتودنسی دندان به کار می‌روند، همچنین باکتری‌ها و پلاک‌ها را دربرمی‌گیرند و باعث می‌شوند تمیز کردن اطراف آن‌ها دشوار باشد. پیشنهاد می‌شود در این مواقع از مسواک‌های مخصوص و یا از مسواک برقی استفاده کنید تا بتوانید تمام سطوح دندانی و باکتری‌های کمین کرده را پاکسازی کنید.

در پایان باید بدانید که بیماری التهاب لثه برگشت‌پذیر است، اما مهم است به یاد داشته باشیم که پیشگیری، کلید سالم نگه‌ داشتن لثه است. استفاده از خمیردندان با قابلیت سم‌زدایی لثه، نخ دندان و دهان‌شویه‌ی حاوی فلورایدِ مناسب، راهی مطمئن برای از بین بردن باکتری‌ها و سمومی است که در گوشه و کنار دندان‌ها مخفی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha