یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 267290

خارش پوست می تواند دلایل متفاوتی داشته باشه از خشکی پوست و کم آب شدن پوست گرفته تا بیماری های خود ایمنی.

چرا پوستم می خارد؟

سلامت نیوز: خارش پوست می تواند دلایل متفاوتی داشته باشه از خشکی پوست و کم آب شدن پوست گرفته تا بیماری های خود ایمنی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، مواد شیمیایی موجود در صابون می تواند روغن طبیعی پوست را جدا کرده و باعث خشک و خشن شدن پوست شود. ممک است نسبت به رنگ و عطر صابون واکنش آلرژیک داشته باشید. پاک کننده های الکلی هم باعث ایجاد خشکی و خارش پوست می شوند. هنگام شتسشوی ظروف باید از دستکش استفاده کنید تا از خارش و خشکی پوست دست پیشگیری  نمایید.


خارش پوست به  دلیل خشکی

با افزایش سن پوستتان خشک تر میشود. برای حفظ رطوبت پوست باید :

استفاده از کرم و پماد به جای لوسیون.

نشستن صورت بیش از دو بار در روز

مراجعه به متخصص پوست در صورت لزوم


خارش پوست به  دلیل  حساسیت به صابون های قوی

مواد شیمیایی موجود در صابون می تواند روغن طبیعی پوست را جدا کرده و باعث خشک و خشن شدن پوست شود. ممکن است نسبت به رنگ و عطر صابون واکنش آلرژیک داشته باشید. پاک کننده های الکلی هم باعث ایجاد خشکی و خارش پوست می شوند. هنگام شتسشوی ظروف باید از دستکش استفاده کنید تا از خارش و خشکی پوست دست پیشگیری  نمایید.


خارش پوست به  دلیل  هوای خشک


چه هوای زمستانی باشد یا گرم کننده مرکزی خانه، خشکی هوا رطوبت پوست را گرفته باعث ایجاد خارش می شود. برای پیشگیری :

استفاده از بالم لب هنگام بیرون رفتن

پوشیدن دستکش

زیاد کنار آتش شومینه یا بخاری ننشستن

استفاده از مرطوب کننده هوا


خارش پوست به  دلیل دوش طولانی و داغ

آیا پوستتان بعد از دوش گرفتن یا در وان نشستن قرمز می شود؟ این علامت یعنی آبی که استفاده کرده اید بیش از حد گرم بوده است که می تواند منجر به خشکی و تحریک پوست و حتی پوسته ریزی در طولانی مدت شود. اگر پوستتان مثل مویز بعد از حمام چروکیده می شود یعنی بیش از حد حمامتان را طولانی کرده اید. اگر زیاد عرق می کنید بهتر است زیاد حمام نروید. حمامتان کوتاه و با آب ولرم باشد

بثورات پوستی

باکتریها، ویروسها، قارچ ها، عفوننت ها، آلرزی ها و بیماری های پوستی می توانند باعث ایجاد بثورات قرمز به همره خارش در پوست شوند. اگر مشکل شما جدی باشد باید به پزشک مراجعه کنید :

اگر بدنتان با بثورات پوشانده شده

اگر تب دارید

اگر بثورات شما بیشتر دردناک است تا خارش دار

اگر پوستتان تاول زده یا زخم سر باز دارد

عفونت پوستی

باکتری ها می توانند با آلوده کردن پوست شما باعث خارش شوند. این مشکل در لایه روی پوست خطرناک نیست ولی اگر به لایه دوم و سوم برسد جدیتر می شود و ممکن است خون و اندام های بدن را آلوده کند. آنتی بیوتیک ها معمولا باکتری ها را می کشند. قرص ها و لوسیون های ضد قارچ هم در موارد عفونت قارچی به شما کمک می کنند.


نیش حشرات

نیش پشه، کک، کنه، عنکبوت و سایر حشرات می تواند باعث ایجاد خارش شود که معمولا پماد هیدروکورتیزون یا مصرف آنتی هیستامین تسکین پیدا می کند. مگر این که واکنش آلرژی نسبت به نیش حشرات داشته باشید و در صورت مشاهده این علایم بعد از نیش خوردن باید به اورژانس مراجعه کنید:

مشکل تنفس

تورم صورت، زبان و لب ها

درد قفسه سینه

سرماخوردگی

استفراغ

سردرد


درماتیت آتوپیک Atopic Dermatitis

درماتیت آتوپیک شایع  ترین شکل اگزما است. ممکن است علت آن ژن هایی باشد که به شما ارث رسیده اند. پوست شما در واکنش به عوامل محیطی از جمله سیگار، عطر، گرده گیاهان و گرد و خاک خشک می شود. احتمال خشکی پوست در آرنج یا قسمت هایی که در معرض سایش هستند بیشتر است. خارش باعث قرمزی و تورم پوست می شود.


درماتیت تماسی

در این نوع اگزما پوست شما نسبت به لمس واکش نشان می دهد. رنگ صابون، بند ساعت، دستکش لاستیکی، لوله مسی یا حتی آب آلوده می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. پوست شما ممکن است ترک خوده، سفت، قرمزف متورم یا تاول زده شود. این مشکل را معمولا با کروتیزون و آنتی هیستامین درمان می کنند.


کهیر

این پلاک های برجسته مایل به قرمز در عرض 24 ساعت از بین می روند هر چند ممکن است یک کهیر جدید دوباره ظاهر شود. کهیر های فقط خارش ندارند بلگه احتمال زخم شدنشان هم وجود دارد و معمولا واکنش آلرژیک به مواد غذایی، دارو، گرده و حیوانات هستند.

عفونت، استرش و حتی سرماخوردگی ممکن است باعث ایجاد کهیر شوند.

آنتی هیستامین ها می توانند خارش را کاهش دهند. یادر صورت نیاز پزشک داروهای استروئیدی تجویز می کند.


پسوریازیس

پسوریازیس ممکن است علت ژنتیکی داشته بشد که در آن سلول های پوست بیش از حد سیع رشد می کنند که باعث ایجاد لکه های قرمز و ضخیم، پوسته پوسته شدن می شود. حتی ممکن است دچار برجستگی های قرمز شوید که با لرز و درد عضلانی همراه هستند. نوع نادر پسوریازیش ظاهر پوست را مانند آفتاب سوختگی می کند که نیاز به درمان در بیمارستان دارد ولی در اغلب موارد مشکل با دارو و کرم مدیریت می شود.


بارداری

سطوح بالای هورمون در خون شما ممکن است باعث ایجاد خارش شود و چند هفته بعد از آن شاهد ترک خوردن پوستتان خواهید بود. اگر اگزما داشته باشید در دوران بارداری تشدید می شود. بهتر است از کرم کورتیزون برای درمان استفاده کنید. اگر در سه ماهه دوم به طور ناگهانی و شدید دچار خارش شدید می تواند نشانه مشکلات کبدی باشد که باید فورا به پزشک مراجعه کنید.


داروها

یک قرص یا لوسیون می تواند باعث ایجاد سوزش و خارش در پوشت شود. ممکن است دچار بثورات پوستی هم بشوید که ممکن است بلافاصله بعد از مصرف یا چند روز و چند هفته بعد اتفاق بیوفتند.


خارش نوروپاتیک

وقتی سلول های عصبی دچار اشتباه شوند ممکن است احساس کنید حشره ای روی پوستتان  در حال حرکت است. تومورهای مغزی، ضایعات نخاعی، سکته مغزی و ام اس می تواند با این نوع خارش همراه باشد. درمان آن ها معمولا با داروهای بی حسی موضعی انجام می شود.


سلامت روان

بله، نگرانی می توانند باعث خارش شود. اضطراب و استرس می تواند درماتیت آتوپیک را بدتر کند. افسردگی خارش پسوریازیس را تشدید می کند. شستشوی دائمی ناشی از وسواس موجب خشکی و آسیب به پوست می شود. سایر مشکلات روانی هم ممکن است منجر به آسیب های پوستی شود که بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha