یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 267293

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که سیلاب گلستان با دوره بازگشت ۵۰ ساله بوده است، گفت: وقوع خشکسالی در کشور نباید چنین تصوری را ایجاد کند که نیازی به وجود رودخانه‌هایی با پهنای بزرگ وجود ندارد و در کنار آن‌ها به ساخت‌وساز بپردازیم.

۱۰ استان هشدارهای سیل را دریافت کرده‌اند

سلامت نیوز: وزیر نیرو با تاکید بر این‌که سیلاب گلستان با دوره بازگشت ۵۰ ساله بوده است، گفت: وقوع خشکسالی در کشور نباید چنین تصوری را ایجاد کند که نیازی به وجود رودخانه‌هایی با پهنای بزرگ وجود ندارد و در کنار آن‌ها به ساخت‌وساز بپردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با بیان این‌که باید به مرزهای طبیعت احترام بگذاریم، گفت: مسیر رودخانه‌ها باید به موقع لایروبی شود، مسیل‌ها باز باشد، تعرضی به آن‌ها صورت نگیرد و ساخت‌وسازها باید متکی بر ضوابط باشد.
وی بر لزوم توجه جدی به لایروبی رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: اگر ما با چندین سال خشک مواجه می‌شویم نباید این تصور ایجاد شود که رودخانه‌های با پهنای بزرگ لازم نیست و در کنار آن‌ها به ساخت‌وساز بپردازیم چرا که سیلاب‌ها با دوره بازگشت‌شان تعریف می‌شوند و بر اساس برآوردهای اولیه احتمالاً همین سیلاب با دوره بازگشت پنجاه ساله بوده است که این امر حاکی از بزرگی این سیل بوده است.
وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی‌بر عدم کنترل حجم مخازن سدهای گلستان همزمان با وقوع سیلاب در این منطقه، گفت: این اقدام به طور کامل صورت گرفته است به طوری که از ۲۵ اسفند زمانی که هشدارهای هواشناسی از کانال‌های رسمی به ستاد فرماندهی پیشگیری از سیل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام شده است، بلافاصله دستورات لازم به شرکت‌های مسئول داده شده است و از همان زمان اقدامات لازم در این بخش صورت گرفته است.
اردکانیان ادامه داد: در استان گلستان تنها سه سد با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب وجود دارد که در فاصله زمانی حدود ۴۸ ساعت به میزان ۷۰ درصد کل بارش یک سال استان بارندگی رخ داده است به‌طوری که در همین بازه زمانی کوتاه ورودی ۱۱۲ میلیون مترمکعبی به سد گلستان ثبت شده است؛ آن هم به مخزن سدی که حجم آن ۴۸ میلیون مترمکعب است.
وی خاطرنشان کرد: به فرض محال اگر ما امکاناتی و دریچه‌های داشتیم که می‌توانستیم بلافاصله سد را خالی کنیم، باید در یک فاصله زمانی کوتاه دو بار مخزن خالی و پر می‌شد که همین امر حجم بسیار وسیعی از سیلاب را ایجاد می‌کرد.
وزیر نیرو افزود: بنابراین از زمان دریافت هشدار بلافاصله اقدامات لازم در این بخش انجام شده است و در سد گلستانی که ظرفیت نرمال آن ۴۸ میلیون مترمکعب است حدود ۷۳ میلیون مترمکعب آب نگهداری شده است، منتها شدت بالای بارش به همراه طول دوره بالای بارندگی موجب بروز خسارت‌های این‌چنینی در استان شده است.
اردکانیان به آخرین وضعیت آب و برق مناطق سیل‌زده گلستان اشاره کرد و گفت: با وقوع سیلاب در استان حدود ۴۰۰ روستا در معرض آسیب بودند که بلافاصله با قطع برق و سیستم آب شرب مواجه شدند و هم اکنون با تلاش‌های صورت‌گرفته مشکل بخش زیادی از این روستاها برطرف شده است و در روستاهای باقی‌مانده نیز به دلیل این‌که معبری برای دسترسی به آن‌ها وجود نداشته، ما نتوانسته‌ایم تجهیزات لازم را راهی این روستاها کنیم که در تلاشیم هر چه سریع‌تر مشکلات این مناطق را نیز برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: در بخش آب شرب نیز حدود ۴۰۰ روستا دچار مشکل شده بودند که در حال حاضر مشکل ۳۵ روستا باقی مانده است و تا رفع مشکلات این مناطق آبرسانی از طریق تانکرها و توزیع آب بسته‌بندی از سوی شرکت‌های آب و فاضلاب ادامه دارد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که حدود ۱۰ استان هشدارهای سیل را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: بوشهر، آذربایجان غربی، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، خراسان شمالی و رضوی از جمله مناطقی هستند که هشدارهای سیلاب را دریافت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha