مطالعات جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد مصرف الکل خطر بروز سکته مغزی را تا 35 درصد افزایش می‌دهد.

مصرف الکل احتمال سکته مغزی را 35 درصد افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:مطالعات جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد مصرف الکل خطر بروز سکته مغزی را تا 35 درصد افزایش می‌دهد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان با بررسی بیش از 500 هزار نفر به مدت 10 سال در چین دریافتند برخلاف برخی تصورات، الکل در برابر سکته هیچ اثر محافظتی ندارد و مصرف نوشیدنی های الکلی با افزایش فشار خون، احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.


به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس،الکل علاوه بر احتمال افزایش فشار خون و سکته مغزی در خطر بروز سرطان‌های سینه، دهان، کبد، مری و پانکراس نیز نقش دارد و می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.


سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها به وجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند. سکته قسمت‌های مختلف مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بر اساس آمار انجمن سکته آمریکا اندازه‌گیری مرتب فشار خون و درمان فشار خون بالا، کنترل ضربان قلب نامنظم، پرهیز از استعمال دخانیات، اندازه‌گیری مستمر کلسترول خون و جلوگیری از افزایش آن، کنترل قند خون، مدیریت وزن و ورزش منظم و درمان اختلالات گردش خون مهمترین راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی هستند.


متخصصان معتقدند که با ورزش و حفظ وزن طبیعی، پیروی از رژیم غذایی سالم، کاهش کلسترول و فشار خون می‌توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در آمریکا در هر 40 ثانیه، یک نفر سکته می‌کند و در هر چهار دقیقه، یکی از 80 هزار بیماری که از سکته رنج می برند، جان خود را از دست می‌دهند. سکته مغزی یکی از مهمترین دلایل ناتوانی در سراسر جهان به شمار می آید.
نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha