چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 268211

عطسه کردن واکنشی ز بدن است که در مقابل برخی محرک ها بروز می کند، شناخت بیشتر عطسه بسیار مفید خواهد بود.

چرا پشت سر هم عطسه می کنم؟

سلامت نیوز:  عطسه کردن واکنشی ز بدن است که در مقابل برخی محرک ها بروز می کند، شناخت بیشتر عطسه بسیار مفید خواهد بود.

چرا بعضی افراد پشت سر هم عطسه می‌کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، به ندرت پیش می‌آید که فردی فقط یک بار عطسه کند. درواقع، در بیشتر موارد فرد با دو یا سه عطسه پشت سر هم مواجه می‌شود. محققان می‌گویند در درجه اول، این‌که ما چند بار عطسه می‌کنیم، به علت عطسه کردن مرتبط است. بیشتر عطسه‌های عادی برای پاک‌سازی بینی از شر عوامل تحریک‌کننده است و این عطسه‌ها بین ۲ تا ۴ بار تکرار می‌شود.

چرا عطسه در حالت خواب اتفاق نمی‌افتد؟

همه ما ممکن است که در حالت خواب خُرخُر کنیم اما هیچ فردی در این حالت نمی‌تواند عطسه کند. این موضوع به ذات عطسه برمی‌گردد که اساسا نوعی عمل واکنشی است. در حالت خواب، عصب‌های دخیل در عطسه کاملا ریلکس هستند و اجازه نمی‌دهند که واکنش عطسه مانند حالت بیداری عمل کند. اگر فردی در حالت خواب با عامل محرکی در بینی‌اش مواجه شود، حتما به‌طور ناخودآگاه بیدار می‌شود و بعد عطسه می‌کند.


 قلب در زمان عطسه توقف نمی‌کند

یکی از شایع‌ترین تصورات نادرست درباره عطسه این است که قلب در زمان عطسه یک لحظه متوقف می‌شود و دوباره به فعالیت ادامه می‌دهد. علم نشان می‌دهد که چنین تصوری مطلقا نادرست است و زمانی که ما عطسه می‌کنیم، فقط فشار روی قفسه سینه ما تغییر می‌کند. این تغییر می‌تواند روی گردش خون تاثیر بگذارد و در نهایت ریتم ضربان قلب را تغییر دهد. در همین روند است که شما احساس می‌کنید قلب‌تان برای لحظه‌‌ای متوقف شده است‌ اما درواقع چنین نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha