سیل در استان خوزستان دست بردار نیست، نه تنها خطر سیل در این استان هنوز رفع نشده است بلکه هر روز وارد فاز تازه‌ای می‌شود.

سرزمین نفت ‌و نخل بعد از جنگ، ریزگرد و حالا سیل بیش از هر زمانی به کمک نیاز دارد

سلامت نیوز:سیل در استان خوزستان دست بردار نیست، نه تنها خطر سیل در این استان هنوز رفع نشده است بلکه هر روز وارد فاز تازه‌ای می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،با وجود این که در چند روز گذشته بیم پیشروی سیلاب از بالادست خوزستان به اهواز و روستاهای بیشتری از سیل می‌رفت، خبر رسید با تلاش مردم و مسئولان و با وجود امکانات محدود این خطر کنترل شد، به نحوی که به گفته استاندار اهواز شب سه شنبه مردم اهوازظرف 3 ساعت 25 هزار گونی خاک برای جلوگیری از سیل تهیه کردند.از سوی دیگر از سوی کارشناسان حوضه آب اطمینان دادند که خطری سد کرخه را تهدید نمی‌کند و نگرانی از شکسته شدن سد معنی ندارد.


لازم به ذکر است بارش در خوزستان در سال‌های نرمال ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیمتر است، اما این استان در سال آبی امسال تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیمتر بارندگی داشته‌ است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم 900 میلیمتر بارندگی استان لرستان و 850 میلیمتر بارندگی استان ایلام، مقصدشان خوزستان است.

این موضوع موجب شده که امسال آورد خوزستان تا پایان اسفندماه ۲۸ میلیارد مترمکعب باشد یعنی به میزان آورد یک سال نرمال، که این مساله شرایط را سخت کرده است. این در حالی است که بنا به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان زیرساخت‌ها و سدهای خوزستان برای آورد آب ۲۷ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب در سال پیش‌بینی شده است اما پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۵۲ میلیارد مترمکعب آورد خوزستان باشد که باید آب مازاد مدیریت و هدایت شود.


دیروز هنوز ساعاتی از خبر آرام گرفتن سد کرخه نگذشته بود که استاندار خوزستان دستور تخلیه پنج منطقه شهر اهواز را به دلیل جاری‌شدن سیل صادر کرد. غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه ۲۱ فروردین با اعلام این خبر، اظهار داشت: مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم آباد اهواز باید به صورت فوری تخلیه شوند.و ساکنان منطقه کیانشهر نیز در وضعیت آماده‌باش باشند.


دستور تخلیه مناطقی از شهر اهواز نشان دهنده این موضوع است که سایه سیل و خطرات جانبی آن نه تنها از سر خوزستان برطرف نشده است بلکه هر روز بخش جدیدی از این استان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.


به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان و بر اساس آخرین آمار اعلام شده ۲۳۴ روستای حاشیه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون از زمان وقوع سیلاب تاکنون تخلیه شده‌اند و از این تعداد روستای تخلیه‌شده، ۹۵ روستا دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.


تاکنون ۴۶ هزار نفر از اهالی مناطق سیل‌زده در اردوگاه‌های موقت اسکان اضطراری یافته‌اند و برای این تعداد، ۵۶ اردوگاه اضطراری در نظر گرفته شده است. همچنین تاکنون به 6700 واحد مسکونی آسیب وارد شده است و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطرهستند.


سیل در استان خوزستان نیروهای امدادی کشور را بسیج کرده وساکنان این استان را به تکاپو انداخته است به نحوی که سیل زدگان از کودک گرفته تا پیر دست به کار شدند و تلاش می‌کنند با ایجاد خاک ریز جلوی ورود سیلاب به روستاهای در محاصره آب را بگیرند. کمک های امدادی هم از جمله قایق ها از آلمان و دیگر استانها نیزمی رسد، همچنین دیروز بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین محموله‌ هوایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به وزن 100 تن، برای کمک به سیل‌زدگان استان خوزستان وارد فرودگاه اهواز شد.


این محموله‌ سنگین 100 تنی شامل اقلام اولیه و ضروری زندگی از جمله یک‌هزار تخته چادر اسکان بزرگ 9 نفره، 15 هزار تخته پتو،‌ 12 هزار مترمربع موکت، 50‌هزار قوطی انواع کنسرو، 2 تن انواع دارو و 3 تن لوازم بهداشتی است. همچنین 100 هزار بطری یک‌ونیم لیتری آب معدنی نیز از طریق زمینی به مناطق سیل‌زده‌ استان خوزستان ارسال شد. با وجود این کمک‌ها، اما مشکل مردم خوزستان کماکان پابرجاست و این استان به کمک‌های بیشتری نیاز دارد چرا که در مقابل انبوه جمعیت سیل‌زدگان که بالغ بر 40 هزار نفر می شوند این کمک‌ها اندک است.


شرایط خوزستان در حالی که به مرحله هشدار رسیده و حتی سایه تخلیه به بخش‌های از شهر اهواز نیز رسیده است که مدیرکل هواشناسی خوزستان از ورود یک سامانه بارشی جدید به استان از امروز «پنجشنبه» خبر داد. محمد سبزه‌زاری به ایسنا گفت: از اواسط روز پنجشنبه هفته جاری تا اوایل روز یکشنبه هفته آینده سامانه بارش‌زا وارد خوزستان می‌شود که ابتدا سبب ابرناکی و سپس رگبار، رعد و برق و در بعضی ساعات وزش باد خواهد شد. بنابراین با توجه به ماهیت سامانه‌های بارشی فصل بهار و امکان تقویت این سامانه در مناطق کوهستانی و همچنین وضعیت بحرانی سدهای استان، در این خصوص هشدار صادر می‌شود.”


در این راستا، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که به خوزستان سفر کرده است، به رسانه‌ها گفت: بارندگی های دیگر پیش رو در خوزستان باید مدیریت شوند تا بیش از این برای این استان مشکل ایجاد نشود. همچنین مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: بایستی ارتفاع جداره‌ها و لبه‌های رود کارون را بالا برد تا با افزایش حجم آب امنیت شهر اهواز تهدید نشود و آب نیز به داخل شهر نفوذ نکند.
وی ادامه داد: ارتفاع رود کارون به دلیل بازگشت آب از شهرستان‌های بالادست به بستر این رود افزایش یافته است. یعنی از سطح دشت‌های اطراف آب‌ها به بستر اصلی‌شان یعنی همان رود کارون باز گشته‌اند، بنابراین سطح آب در رودخانه کارون به واسطه برنامه‌ریزی و کنترل آب‌های رها شده در حال افزایش است.


جمالی با بیان اینکه جداره سازی و لبه سازی برای رود کارون اهمیت دارد گفت: بایستی ارتفاع جداره‌ها و لبه‌های این رود را بالا برد تا با افزایش حجم آب امنیت شهر اهواز تهدید نشود و آب نیز به داخل شهر نفوذ نکند. همچنین در قسمت جنوبی رود کارون که از شهر خارج می‌شود نیز بایستی از جداره‌سازی اطمینان حاصل کنیم تا با سر ریز رود کارون هنگام عبور جریان بالای آب مواجه نشویم.


واقعیت این است که استان خوزستان در شرایط بحرانی قرار دارد و مردم این استان نیازمند کمک‌های همه جانبه نهادها، سازمان‌ها، مسئولان و حتی مردم در تمام کشور هستند، بدون تردید اکنون که روستاهای زیادی و حتی بخش‌های از شهر اهواز در تهدید سیل قرار گرفته است و حتی ساکنانش حکم تخلیه دریافت کرده‌اند، نشان دهنده اوضاع بغرنج در این استان است.


بر همگان روشن است که در مورد مردم خوزستان یک بار غفلت صورت گرفته است و این استان بعد از جنگ تحمیلی آن گونه که باید به آن رسیدگی می‌شد، رسیدگی خاصی انجام نگرفت، اکنون که سیل جان و خانه و کاشانه مردم این استان را تهدید می‌کند فرصتی دست داده است که غفلت و کم‌کاری ناشی از جنگ در این استان جبران شود. امید است مسئولان برای یک بار هم که شده است نیازهای این استان را در اولویت قرار دهند و خبرهای رنگی رسانه‌ها نگاه مسئولان را از خبر سیل خوزستان منحرف نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha