شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 268362

یک گفتار درمان درباره بیماری شکاف کام و لب و عوارض این اختلال مادرزادی جنین توضیح داد؛

شکاف کام و لب در چند ماهگی سراغ جنین می‌آید؟

سلامت نیوز:یک گفتار درمان درباره بیماری شکاف کام و لب و عوارض این اختلال مادرزادی جنین توضیح داد؛

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،فاطمه درخشنده دکترای گفتاردرمانی و عضو انجمن گفتاردرمانی کشور  اظهار کرد: بیماری شکاف لب و کام معمولاً در ۳ ماهه اول بارداری ممکن است در جنین ایجاد شود که در این عارضه استخوان‌های لب و کام به دلیل اختلالات مادرزادی و ژنتیکی به طور کامل شکل نگرفته و همین مسئله باعث بروز مشکلات و اختلالات گفتاری، تلفظی می‌شود.
وی ادامه داد: شکاف لب و کام که یک عارضه مادرزادی است اگر به زودی تشخیص داده شود از تشدید عوارض آن جلوگیری می‌شود و این عارضه تغذیه افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

درخشنده بیان کرد: بیماری شکاف لب و کام در بزرگسالی باعث بروز اختلالات روحی و روانی در افراد می‌شود، زیرا مشکلات تکلم و حتی ظاهر این افراد آن‌ها را از اجتماع دور و باعث بروز اختلالاتی در زندگی روزمره افراد می‌شود.


لزوم همراهی یک تیم متخصص برای درمان بیماری شکاف لب و کام

عضو انجمن گفتاردرمانی کشور تأکید کرد: برای جراحی بیماران شکاف لب و کام باید یک تیم کامل اعم از دکتر جراح، متخصص تغذیه و ارتوپد به همراه یکدیگر اقدام به جراحی این بیماری بکنند.

وی اضافه کرد: درمان بیماری شکاف لب و کام در حدود ۱۵ سال است که در ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای از نظر علمی کرده است و قبل از آن توجه خاصی به این عارضه در کشور انجام نمی‌شد.

درخشنده گفت: بیماری شکاف لب و کام میزان شیوعش در کشور هنوز به طور دقیق تعیین و مشخص نشده است، اما مراکز خیریه درمانی در مناطق محروم اقدام به درمان رایگان این عارضه ژنتیکی در بین بیماران می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha