وقوع سیل در چندین استان کشور خسارتی بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور وارد کرد، اما اکثر مردم سیل‌زده، از سردرگمی دولت در مدیریت بحران اخیر ناراضی هستند.

سردرگمی دولت در مدیریت سیل/ یک سیل‌زده: مسئولان فقط شعار می‌دهند

سلامت نیوز:وقوع سیل در چندین استان کشور خسارتی بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور وارد کرد، اما اکثر مردم سیل‌زده، از سردرگمی دولت در مدیریت بحران اخیر ناراضی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا؛ بعد از وقوع سیل در برخی از مناطق استان گلستان در اواخر سال ۹۷ و طغیان رودخانه‌ها و البته بارش‌های شدید باران در استان‌های لرستان، فارس، خوزستان و یاسوج که مشکلات و خسارت فراوانی را برای مردم مناطق ذکرشده به‌وجود آورد، دولت و نهادهای ذیربط در حوزه مدیریت بحران و البته سازمان امداد و نجات اقدامات خود را در امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده آغاز کردند؛ اما نوع خدمت‌رسانی نهادهای دولتی نه تنها رضایت ساکنان مناطق سیل‌زده را در پی نداشته است بلکه در روند امدادرسانی نیز پیشرفت مناسبی را شاهد نبودیم؛ به‌طوری که در شهرستان آق‌قلا بعد از گذشت سه هفته از وقوع سیل، پیشرفت قابل توجهی در بحث کاهش ارتفاع آب رخ نداده است که همین امر موجب نارضایتی ساکنان این منطقه شده است؛ از طرفی بر اساس گزارشات واصله از منطقه گمیشان و آق‌قلا، بیشتر افراد این مناطق به کشاورزی مشغول هستند لذا به‌دلیل وقوع سیل اکثر زمین‌های زراعی یا از بین رفته است یا خسارت بسیاری به آن وارد شده است و نکته‌ای که حائز اهمیت است، حمایت دولت از سیل‌زدگان بعد از فروکش کردن آب و گذراندن وضعیت بحران است؛ چراکه ساکنان منطقه آق‌قلا و گمیشان به‌دلیل از دست دادن زمین‌های زراعی، برای سال آینده محصولی نخواهند داشت لذا موضوع تأمین مایحتاج این افراد باید مدنظر دولت و به‌ویژه وزارت کشاورزی قرا گیرد.

درگیری سیل‌زدگان با یکدیگر برای تغییر مسیر آب در مناطق سیل‌زده!

موضوع رسیدگی به زمین‌های کشاورزی ساکنان آق‌قلا و گمیشان از این جهت مهم است که حتی اهالی روستاهای مختلف آق‌قلا در برابر نهادهای امدادی و سپاه و ارتش نیز می‌ایستادند و مانع می‌شدند که مسیر حرکت آب به سمت مزارع آنها تغییر کند و حتی درگیری‌هایی نیز بین اهالی روستاهای مختلف در این‌باره رخ داد! لذا حمایت از افرادی که زمین‌های کشاورزی خود را در سیلاب اخیر از دست دادند باید جزو اولویت‌های اصلی دولت باشد؛ چراکه این زمین‌ها محلی برای کسب درآمد افراد آسیب‌دیده بوده است و مقاومت مردم این مناطق در برابر نیروهای امدادی نیز نشان‌دهنده عدم اعتماد کافی هموطنان آق‌قلایی به مسئولان دولتی است؛ البته مقصر این عدم اعتماد را باید دولتی بدانیم که به‌جای اقدام و خدمت به مردم، همواره به‌دنبال وعده و وعید بوده است!

از استان گلستان که عبور کنیم به سیل لرستان می‌رسیم که خسارت بسیاری به منازل و مزارع ساکنان پلدختر و معمولان وارد شده است؛ وضعیت در لرستان به مراتب نامناسب‌تر از گلستان است و برای اطلاع از وضعیت پلدختر و مشکلات افراد آسیب‌دیده در این منطقه با یکی از آسیب‌دیدگان به نام مهران هم‌کلام شدیم.

پدر خود را به‌دلیل مدیریت ضعیف دولت از دست دادم

مهران که در حادثه سیل اخیر پدرش را از دست داده بود اعلام کرد: متأسفانه سیلاب اخیر پدرم را با خود برد و ما از این اتفاق به‌شدت ناراحت هستیم و اکثر ساکنان پلدختر از نوع مدیریت دولت و نحوه امدادرسانی آنها راضی نیستند؛ چراکه بعد از سیل و به مدت یک هفته هیچ نیروی امدادی و کمکی به منطقه ما نیامد و ما در هفته اول اذیت شدیم.

وی که به‌شدت از نحوه امدادرسانی ناراحت بود ادامه داد: بعد از یک هفته که نیروهای امدادی به منطقه رسیدند، اصلاً راهکاری برای توزیع کمک‌های مردمی نداشتند و وضعیت طوری شده بود که برای دریافت اقلام ضروری و خوراکی باید با همسایگان خود درگیر می‌شدیم و همه ما برای دولتمردان متأسفیم که فقط در ایام انتخابات به فکر مردم هستند؛ در برخی از محله‌ها حتی درگیری‌های شدیدی نیز بین مردم شکل می‌گرفت که من مقصر همه این اتفاقات را دولت و نبود برنامه مناسب برای مدیریت بحران می‌دانم.

اقلام بهداشتی مهمترین نیاز مردم سیل‌زده

از مهران درباره نیازهای اهالی پلدختر پرسیدم که پاسخ داد: چون آب، منازل اکثر ساکنان پلدختر و معمولان را با خود برده است، لذا همه اقلام ما نیز از بین رفته است اما مواد غذایی، اقلام بهداشتی، پتو، چادر و پوشاک از مهمترین نیازهای ماست؛ اما ما از این موضوع نیز ناراحتیم که برخی از افراد پوشاک کهنه را برای ما ارسال می‌کنند.

از وی درباره اینکه تا حالا تسهیلاتی برای شما ارائه شده است یا خیر پرسیدم، که مهران درحال اینکه لبخندی به کنایه می‌زد، گفت: کدام تسهیلات. قرار بود که به ازای هر دام سبک مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به ما بدهند که این امر هنوز محقق نشده است؛ درضمن هر دام ما حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یا حتی بیشتر قیمت داشت و حالا دولت زحمت کشیده و می‌خواهد ۵۰۰ هزار تومان به ما بدهد که البته ما بعید می‌دانیم همین مبلغ نیز به ما تعلق گیرد؛ قرار بود برای خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست دادند حدود ۱۰ میلیون تومان بدهند اما این مبلغ خنده‌دار نیز هنوز به ما داده نشده است؛ واقعاً ما که کل زندگی و از همه مهم‌تر پدر خود را از دست دادیم با این مبلغ چه اقدامی می‌توانیم بکنیم؟ این دولت در بحران‌های قبلی نیز ناکارآمدی خود را ثابت کرده است.

دولت هزینه احشام از بین رفته را بدهد

مهران ادامه داد: ما ۱۰ رأس گاو و ۵۰ رأس گوسفند داشتیم که همگی در سیلاب اخیر تلف شدند؛ هزینه این خسارت را چه کسی پرداخت می‌کند؟ ما زندگی خود را با استفاده از گاو و گوسفندهای خودمان می‌گذراندیم و حالا دولت با دادن ۱۰ میلیون تومان می‌خواهد به‌نوعی از مسئولیت خود فرار کند؛ مزرعه ما به‌طور کامل نابود شده است لذا برای سال آینده محصولی نخواهیم داشت؛ در این شرایط، عکسی از رئیس جمعیت هلال احمر دیدم که درحال سرو غذاهای لاکچری در گلستان بود! از مسئولان ما همین برمی‌آید و ما توقع زیادی از آنها نداریم چراکه مسئولان بیشتر به فکر خود هستند تا خدمت به مردم!

بر اساس این گزارش، تا به امروز نهادهای مختلف دولتی و خصوصی کمک‌های مالی و غیرمالی بسیاری به مناطق سیل‌زده کرده‌اند؛ بر همین اساس از مهران درباره خواسته‌هایش از دولت پرسیدم که پاسخ داد: من خودم شخصاً در انتخابات به حسن روحانی رأی دادم لذا حق دارم که از وی برای تأمین نیازهای خودمان سوال داشته باشم؛ خواسته ما این است که دولت بیاید در منطقه و برآورد کند که هر خانواده چه میزان خسارت دیده است؛ خانواده ما فقط درخصوص از دست دادن احشام چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان خسارت دیده است که امیدواریم برای یک بار هم که شده دولت به وعده‌های خود عمل کند.

خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی سیل به کشور

بر اساس این گزارش، سیلاب اخیر در کشور حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشته است و نکته‌ای که مهم و اساسی است برخورد دستگاه قضائی با سهل‌انگاری و کم‌کاری برخی از مسئولان در سیلاب اخیر و رسیدگی به چرایی این موضوع است که این اقدام یکی از خواسته‌های اساسی افراد آسیب‌دیده نیز محسوب می‌شود؛ البته بعد از این حادثه، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا، قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور را مسئول رسیدگی به موضوع سیلاب قرار داد و دستور داد تا با سهل‌انگاری برخی از نهادها و مسئولان که منجر به وقوع سیل شدند برخورد کند.

برخورد جدی با سهل‌انگاری مسئولان در حوزه سیل

در همین خصوص هادی هاشمیان در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به حادثه سیل در منطقه آق‌قلا و گمیشان گفت: با توجه به دستور صریح رئیس قوه قضائیه مبنی بر بررسی اوضاع و برخورد با مسببان احتمالی حادثه سیل، اقدامات لازم برای رسیدگی به این موضوع صورت گرفته است؛ دادستان مرکز استان، استعلامات لازم را برای این پرونده انجام داده است و به‌دلیل آنکه شاید قصوری در این خصوص صورت گرفته پرونده قضائی در این رابطه تشکیل داده است.

رئیس دادگستری استان گلستان ادامه داد: به جهت اینکه رسیدگی به این پرونده شاید باعث کندی روند رسیدگی به سیل‌زدگان توسط دستگاه‌ها و ارگان‌های خدمت‌رسان شود؛ بنابراین پس از آنکه سیل‌زدگان سروسامان یافتند رسیدگی به این پرونده پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات و استعلامات و گزارش‌های متفاوتی در خصوص بی‌تدبیری برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها در سیل آق‌قلا و گمیشان به دستگاه قضائی واصل‌ شده است گفت: باید با اشرافیت کامل به این پرونده رسیدگی شود؛ دستگاه قضائی بدون هیچ اغماضی با مسئولان و افرادی که کم‌کاری آنان باعث وقوع سیل در آق‌قلا و گلستان شده است برخورد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، سیلاب اخیر در چندین استان کشور تا به امروز جان ۷۶ نفر را گرفته است؛ لذا برخورد قوه قضائیه با متخلفان این حوزه می‌تواند اولین آزمون بزرگ دستگاه قضائی در زمان مسئولیت ابراهیم رئیسی باشد و باید دید که رسیدگی به پرونده‌های حوزه سیل به چه نحوی پیش خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha