رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: تقریبا همه مراکز فعال در زمینه سرطان در سامانه «سیمای سرطان» ثبت نام کردند و در حال حاضر پزشکان حوزه سرطان امضای الکترونیک می گیرند تا نسخه ها را به صورت الکترونیک صادر کنند.

پزشکان حوزه سرطان زودتر از بقیه امضای الکترونیک می گیرند

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: تقریبا همه مراکز فعال در زمینه سرطان در سامانه «سیمای سرطان» ثبت نام کردند و در حال حاضر پزشکان حوزه سرطان امضای الکترونیک می گیرند تا نسخه ها را به صورت الکترونیک صادر کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهدی شادنوش درباره برنامه ملی مدیریت سرطان افزود: سرطان یکی از پرهزینه ترین بیماری ها در جهان است که روش های مختلفی نیز برای درمان دارد و نوع شیوع و بروز آن در جوامع مختلف، متفاوت است. به طور مثال در جوامع توسعه یافته رشد شدیدی یافته و با مدیریتی که در زمینه سبک زندگی و پیشگیری انجام شد، این رشد متوقف شده است.


وی افزود: در ایران نیز به علت شرایط محیطی، سبک زندگی و مسائل دیگر، سرطان در دوره ای بروز شدیدی یافت و از طرفی هزینه های زیادی نیز برای این بیماری انجام می شود و حتی خانواده های زیادی به علت این بیماری دچار مشکلات مالی می شوند. در نتیجه تلاش کردیم که مدیریت جامعی در زمینه سرطان انجام دهیم.


شادنوش ادامه داد: درباره مدیریت سرطان، حلقه های مفقوده ای در کشور وجود داشت. یکی از این موارد شامل مراکزی بود که بتوانیم به کمک این مراکز به مردم آموزش و آگاهی لازم در زمینه سرطان را ارائه دهیم که این موضوع به عنوان برنامه آموزشی در همه شبکه های بهداشت کشور نهادینه شد و در حال حاضر به افراد آموزش داده می شود که با یک آزمایش و معاینه می توانند علائم خطر سرطان را بررسی کرده و سپس به مراکز تشخیص سرطان هدایت شوند تا تشخیص داده شود که آیا سلول سرطانی در بدن شخص وجود دارد یا خیر.

* تدوین راهنماهای بالینی سرطان
شادنوش گفت: یکی دیگر از نقص ها این بود که با توجه به گستردگی بیماری سرطان، درمان های مختلفی در جهان وجود داشت و نیاز بود که راهنماهای بالینی در مورد هر نوع از سرطان ها تدوین شود تا سیر درمانی مشخص بر اساس آخرین یافته های جهان طی شود. همچنین باید مشخص می شد چه داروهایی با توجه به هزینه، اثربخشی بیشتری دارند که برای این موضوع نیز دستورالعمل های لازم تهیه و ابلاغ شد.

* سیمای سرطان
تدوین و اجرای این حلقه های مفقوده برای آموزش و پیشگیری و درمان در زمینه سرطان، نیازمند رشته ای بود که این موارد را به هم متصل کند که در همین راستا، سامانه سیمای سرطان طراحی شد و در بهمن 97 مورد بهره برداری قرار گرفت.


رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های خاص وزارت بهداشت درباره سامانه سیمای سرطان بیان کرد: این سامانه فازهای مختلفی دارد و ما از طریق رصد این سامانه می توانیم میزان شیوع و بروز هر نوع از سرطان ها را در هر نقطه از کشور شناسایی کنیم و بدانیم در کدام منطقه، کدام نوع از سرطان بیشتر شیوع دارد و در نتیجه می توان عوامل محیطی و سبک زندگی آن منطقه را بررسی و علت ها را برطرف کرد تا از شیوع سرطان در آن منطقه جلوگیری شود.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت افزود: راهنماهای بالینی سرطان و نحوه تجویز دارو نیز در سامانه سیمای سرطان نهادینه شده و بیمه ها نیز بر این سامانه نظارت دارند.


شادنوش ادامه داد: با تحلیل داده های ثبت شده در سامانه سیمای سرطان می توان میزان مصرف، نحوه تجویز دارو و موارد مختلف در زمینه سرطان را رصد و بررسی کرد. البته تکمیل این سامانه به پیش نیازهایی احتیاج دارد و روند کار در حال پیشرفت است.

 برنامه ملی مدیریت سرطان، برنامه جامعی به منظور کنترل سرطان است که هدف آن کاهش بروز، کاهش مرگ و میر و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماری است. این برنامه شامل دو بخش فرآیندهای پشتیبان و فرآیندهای اصلی است. فرآیندهای پشتیبان شامل حاکمیت و سیاست گذاری، پژوهش و نیازسنجی، توسعه شبکه ارائه خدمات، تامین و توانمندسازی نیروی انسانی، تامین و مدیریت منابع مالی، مدیریت نظام اطلاعاتی و ثبت سرطان و مشارکت سازمان های غیردولتی است.


فرآیندهای اصلی نیز شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی و تسکینی است. این سند تعیین کننده سیاست ها، راهبردها، اهداف و فعالیت های کنترل سرطان است و نقشه راه وزارت بهداشت و سایر سازمان ها و نهادها برای مدریت این بیماری تا سال 1404 محسوب می شود. در تهیه این سند از تجربه دیگر کشورها و به خصوص پیشنهادهای سازمان جهانی بهداشت استفاده شده است. سامانه سیمای سرطان هم یک نرم افزار تحت وب و یک پارچه در سطح کشور است که به جز اطلاعات تشخیص و ثبت سرطان، نسخه های شیمی درمانی و درمان های رادیوتراپی و سیر مراقبت سرطان را ثبت می کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha