پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

مدیریت جوانان و جوان‌گرایی در عرصه مدیریتی موضوعی است که همواره دغدغه‌ دولت‌ها بوده است. یکی از وعده‌های دولت روحانی نیز به‌کارگیری جوانان در عرصه‌های مدیریتی بوده است اما معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان می‌گوید به تعداد انگشتان دست، دولت از مدیران جوان استفاده کرده است.

بازنشسته‌ها به جوان‌ها میدان بدهند

سلامت نیوز:مدیریت جوانان و جوان‌گرایی در عرصه مدیریتی موضوعی است که همواره دغدغه‌ دولت‌ها بوده است. یکی از وعده‌های دولت روحانی نیز به‌کارگیری جوانان در عرصه‌های مدیریتی بوده است اما معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان می‌گوید به تعداد انگشتان دست، دولت از مدیران جوان استفاده کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،جوانگرایی در حوزه مدیریتی کشور یکی از ضروریاتی است که می‌تواند پویایی قابل‌توجهی را در ابعاد گوناگون ایجاد کند و منجر به رشد و توسعه کشور شود. سال‌هاست با روی کار‌آمدن دولت‌های مختلف استفاده از مدیران جوان به یک دغدغه تبدیل شده است.

با آغاز به کار دولت دوازدهم، حسن روحانی در ۳۱ مردادماه سال ۹۶ دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای و افزایش تعداد مدیران زن و جوانان در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰‌درصد تا پایان برنامه ششم را ابلاغ کرد تا به وعده خود در استفاده از مدیران زن به مجلس و جوان‌ترشدن کابینه دوازدهم را جبران کند.

جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز ۱۹ بهمن‌ماه سال ۹۶ در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تشریح اقدامات موثر دولت در بخش‌های مختلف مربوط به امور اداری و استخدامی، گفته بود که میانگین فعلی سن مدیریت کشور ۴۸ سال است و تا پایان برنامه ششم توسعه این میانگین به ۴۰ سال خواهد رسید و میانگین سن مدیریت ۸ سال کاهش می‌یابد.

از طرفی مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره منع استفاده از بازنشستگان حرکتی در زمینه اهمیت و ضرورت جوانگرایی در بخش‌های مختلف مدیریتی و اجرایی به‌شمار می‌آید. قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» برای اولین‌بار در جلسه علنی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس تصویب و در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵به تائید شورای نگهبان رسید. به‌دلیل ابهاماتی که در قانون وجود داشت، طرح اصلاحیه آن در مجلس بررسی شد. قانونی که تلاش داشت راه را برای اشتغال جوانان هموار کند بالاخره با کش‌وقوس‌های فراوان در روز 6 شهریورماه سال 97 تصویب شد و رئیس‌جمهوری اواخر شهریور این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد.

پایان ابقای مدیران بازنشسته

هرچند برخی معتقدند با اجراشدن «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» علاوه‌بر شکسته‌شدن تابوی حلقه‌های بسته مدیریتی و پایان ابقای مدیران بازنشسته، روح جدیدی بر کالبد نظام اداری کشور دمیده شده تا ساختار مدیریت دولتی، جوان، پویا و متحول شود اما محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است که این قانون به‌درستی اجرا نشده است و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از اجرای این قانون سر باز زده‌اند.

وعده دولت برای انتصاب مدیران جوان

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره وعده دولت برای انتصاب مدیران جوان به پانا گفت: اتفاق خوبی که صورت گرفت قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان بود که از سوی مجلس تصویب شد اما به‌نظر من اصلا نیاز به این قانون نبود و اگر مدیری احساس می‌کرد بر حسب دستور رئیس‌جمهوری باید این کار را انجام دهد، بسترش فراهم بود.

تندگویان با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان یکی از دستگاه‌های پیشرو در انتصاب مدیران جوان است، اظهار کرد: در معاونت جوانان همه مدیران جوان و از دهه شصت هستند و برای انتصابات نیازی به قانون هم نداشتیم و این رویکرد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور هم استفاده شده است.

وی اضافه کرد: در مدیریت معاونت جوانان دو رویکرد استفاده از مدیران جوان و مدیران زن دنبال شد و روزی که من در این معاونت مسئولیت را برعهده گرفتم فقط یک زن به‌عنوان معاون در سراسر کشور حضور داشت که اکنون 6 نفر از مدیران استانی ما را زنان تشکیل می‌دهند و همه از جوانان دهه شصتی هستند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه انتصاب مدیران جوان به نگاه فرهنگی بالادستی وزرا نیاز دارد، گفت: بارها گفته‌ام اگر هر وزیر حداقل یک معاون جوان منصوب کند، تحول عظیمی را در کشور شاهد خواهیم بود چون معاون جوان حتما از مدیران کل جوان استفاده می‌کند و سلسله مراتب در کشور این‌گونه خواهد شد.

وی با بیان اینکه به تعداد انگشتان دست در دولت از مدیران جوان استفاده شده است، گفت: طبق رصد پایشی که انجام داده‌ایم به‌جز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نفت، وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور جای دیگری از مدیران جوان استفاده نکرده‌اند و بسیاری از دستگاه‌ها هنوز قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا نکرده‌اند و آنهایی هم که اجرا کرده‌اند فرد در شرف بازنشستگی را جایگزین کرده‌اند و عملا جوانگرایی نشده است.

دنبال فربه‌سازی بدنه دولت نیستیم

تندگویان اضافه کرد: ما اصلا به‌دنبال فربه‌سازی بدنه دولت نیستیم ولی معتقدیم به همین میزانی که بازنشسته از دولت خارج می‌شود، جوان در بدنه اجرایی وجود دارد و مشغول به‌کار هستند و فقط باید ارتقا سمت پیدا کنند اما متاسفانه این موضوع رعایت نشده است. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ضعف نظارتی مجلس در زمینه اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: بخشی از موضوع ضعف در اجرای این قانون به نهاد قانون‌گذار برمی‌گردد که پیگیری مناسبی را انجام نمی‌دهد.

قرار بود در مجلس کارگروهی شکل بگیرد و اجرای این قانون را رصد و پایش کند چون قانونی است که مجلس مصوب کرده و باید پای کار باشند تا در دولت اجرا شود اما من تا حالا ندیدم از سوی مجلس مکاتبه‌ای در این زمینه صورت بگیرد و بازخواست یا حتی گزارشی بابت اقدام و عمل در اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گرفته شود.



در حوزه مدیریت دستگاه‌های دولتی دو نوع مدیریت وجود دارد که یک نوع مدیریت امور عمومی است و دیگری امور حاکمیتی که نوع مداخله در اینها با یکدیگر متفاوت است. در این خصوص باید توجه داشت برخی از مقرراتی که به امور حاکمیتی مربوط است، برای امور عمومی سَم است و برعکس. برحسب تفاوت میان امور عمومی و حاکمیتی، انتخاب افراد و مدیران در این حوزه‌ها نیز دو مقوله متفاوت است که شیوه و قواعد خود را دارد اما متاسفانه این امر در قانونگذاری ما تمیز داده نشده است.

دولت‌ها سیاستگذار هستند که به وضع سیاست‌های کلان می‌پردازند و در سوی دیگر مدیران و فعالانی در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد داریم که این سیاست‌ها را اجرا می‌کنند. براین اساس معتقدم جنس افرادی که در حوزه سیاستگذاری در دولت‌ها انتخاب می‌شوند با مدیرانی که در حوزه‌های اقتصادی مشغول به‌کار هستند متفاوت است.

در حوزه سیاستگذاری نیاز به تجربه و تخصص افراد است و براساس همین معیار باید افراد را برگزید و در واقع ورزیده‌ترین افراد را فارغ از سن و سال برای این حوزه برگزید. بدون‌شک جوان‌گرایی نیز امری لازم برای دولت‌هاست. چه‌بسا که امروز رئیس‌جمهور برای کابینه جدید خود هم این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

مسلما ویژگی‌های جوانان متفاوت با افراد مُسن‌تر است. من زمانی‌که ۲۹‌ساله بودم استاندار شدم و در سن ۳۳ سالگی مدیرعامل سازمان صنایع دفاعی کشور بودم. به فرض اگر امروز و در این سن من را مجددا در سازمان صنایع دفاعی منصوب کنند، شاید جسارت تصمیماتی که در سن ۳۳ سالگی در آن سِمت را می‌گرفتم، نداشته باشم.

جوانان در تصمیم‌گیری جسورتر و ریسک‌پذیرتر هستند. مُسن‌ترها ابعاد مختلف فعالیت و تصمیمات را دیده‌اند و براین اساس شاید جرات اتخاذ تصمیمات پُرریسک را کمتر داشته باشند در حالی که خیلی وقت‌ها باید جرات تصمیمات پُرریسک را داشت. اما مُسن‌ترها محتاط‌تر عمل می‌کنند و روند خود در اخذ تصمیمات را این‌گونه دنبال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha