موج جدید حمله ملخ‌های صحرایی(دریایی) از شبه جزیره آفریقا و شبه جزیره عربستان به استان‌های جنوبی ایران رسید. این ملخ‌ها یکبار دیگر هم در بهمن و اسفندماه به مراتع استان‌های جنوبی ایران حمله کردند. کارشناسان استان‌های درگیر از مردم خواستند به محض دیدن ملخ‌ها در تعداد کم هم، مسأله را به سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، ستاد بحران، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اطلاع بدهند.

هجوم ملخ‌ها ریزگرد را به ایران می آورد

سلامت نیوز:موج جدید حمله ملخ‌های صحرایی(دریایی) از شبه جزیره آفریقا و شبه جزیره عربستان به استان‌های جنوبی ایران رسید. این ملخ‌ها یکبار دیگر هم در بهمن و اسفندماه به مراتع استان‌های جنوبی ایران حمله کردند. کارشناسان استان‌های درگیر  از مردم خواستند به محض دیدن ملخ‌ها در تعداد کم هم، مسأله را به سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، ستاد بحران، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اطلاع بدهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،«داریوش غفاری» معاون نظارت و پایش اداره کل استان محیط زیست کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران» حضور ملخ‌ها در ایران را باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار می‌داند.


 به گفته «وحید پورمردان» مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هم، حضور ملخ‌ها در این استان جنوب شرقی باعث شد تا استاندار خواستار تشکیل جلساتی در سازمان مدیریت بحران برای رصد ورود این «گونه همه چی خوار» به استان شود.


او تأکید می‌کند: «باید مبارزه را به سطح 150 تا 200 میلیون هکتار افزایش داد تا خطر هجوم ملخ‌ها رفع شود.»  «امید ذاکری» مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان هم به خبرنگار ما می‌گوید «که حضور ملخ‌ها در شهرهای غربی استان را به کنترل خود درآورده‌اند اما ملخ‌ها به سمت شهرهای شرقی هرمزگان رفته‌اند.»


ملخ‌های دریایی همان ملخ‌های صحرایی هستند
به گفته داریوش غفاری معاون نظارت محیط زیست کرمان برخلاف تصور همگان ملخ‌ها تنها زمین‌های کشاورزی و باغات را تهدید نمی‌کنند و تغذیه‌ آنها از پوشش گیاهی و درختی می‌تواند حیات وحش علفخوار و نشخوارکننده را هم تهدید و آنها را با کمبود علوفه رو به رو کند.

او ملخ‌های صحرایی را همان ملخ‌های دریایی می‌داند و از آنها به ملخ‌های همه چیز خوار یاد می‌کند. او در پاسخ به اینکه چرا ملخ صحرایی شبه جزیره آفریقا و شبه جزیره عربستان را دریایی می‌خوانند هم می‌گوید: «چون این ملخ‌ها مسیر بسیار زیادی را طی می‌کنند که بخشی از آن از روی آبها می‌گذرد.» بخشی از ملخ‌ها روی سطح دریا در کنار هم قرار می‌گیرند و یک جزیره تشکیل می‌دهند.

این جزیره ملخی محل استراحت ملخ‌های تازه از راه رسیده می‌شود. آنها در مسیر خود هرچیزی را می‌خورند و به دنبال زیستگاه‌های تغذیه‌ای به سمت ارض‌های شمالی می‌آیند که ایران هم در مسیر قرار دارد.


او ملخ صحرایی را یک آفت جهانی می‌داند و می‌گوید: «با توجه به گستردگی حضور ملخ‌ها و خسارت ناشی از این حضور، مبارزه با آنها وظیفه دولت است.» او همین وظیفه را باعث ایجاد «دیده‌بان ملخ» در وزارت جهاد کشاورزی می‌داند و سمپاشی هوایی را یکی از راه‌های کنترل و دفع ملخ‌های دریایی می‌داند. او تأکید می‌کند: «از رهگذر حضور ملخ‌ها، علوفه‌های بیابانی و گیاهان مرتعی کشور خسارت می‌بینند که در نهایت به ایجاد گرد و غبار در منطقه منجر می‌شود.»


ملخ‌ها همچنان در کنارک
«وحید پورمردان» مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از رصد ملخ‌ها در استان خبر می‌دهد. او بارندگی‌ها و احیای پوشش گیاهی و مرتعی را باعث هجوم ملخ‌ها به این استان می‌داند. ملخ‌ها زمستان گذشته هم به «کنارک» سیستان و بلوچستان حمله کردند. آنها ابتدا درمنطقه «کهیر» دیده شدند. پورمردان می‌گوید: «بلافاصله این منطقه سمپاشی و مشکل رفع شد.» ملخ‌ها اما به منطقه «وشنام»، «نِگور»، «کلانی» و «باهوکلات» هم حمله کرده‌اند. به گفته او سمپاشی در این منطقه از 15 اسفند 97 شروع شده اما همچنان منطقه با ملخ‌های دریایی درگیر است.


ملخ‌ها روزانه بین 200 تا400 کیلومتر در ارتفاعی 1700 متری پرواز می‌کنند. به گفته پورمردان هجوم این ملخ‌ها از دریای سرخ شروع شد، به شبه جزیره عربستان رسید، عمان، قطر و عربستان را درگیر کرد و به سمت ایران آمد. به گفته او هر اتفاقی که در شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان بیفتد، از طریق وزش باد ایران را هم درگیر می‌کند.

آخرین حمله بزرگ ملخ‌ها به ایران به سال 40 و 42 برمی گردد. پورمردان می‌گوید: «اطلاع از هجوم ملخ‌ها در بهمن ماه به شبه جزیره عربستان باعث شد تا آنها آماده مقابله با ملخ‌های دریایی شوند و برای هر استان یک هواپیمای سمپاش بگیرند.» او نرسیدن پای ملخ‌ها به باغات استان را یک خبر خوب می‌داند اما می‌گوید: «حضور ملخ‌ها، گونه‌های گیاهی و مرتعی و همچنین امنیت حیات وحش (از جمله علوفه خواران و نشخوارکنندگان) را تهدید می‌کند.»

«باهوکلات» یکی از مناطق حفاظت شده سیستان و بلوچستان است که هجوم ملخ‌ها امنیت کل و بزها و قوچ و میش‌ها را نشانه رفته است. او اعتقاد دارد نباید اجازه داد ملخ‌ها در جایی تخم‌ریزی کنند و هر ملخی در کوچک‌ترین تعداد را هم باید از بین برد. پورمردان اطلاع‌رسانی مردمی به دستگاه‌های ذیربط را بهترین راهکار برای مبارزه با ملخ‌ها می‌داند و می‌گوید: «مردم در هر جایی حتی اگر یک ملخ یا دو ملخ را دیدند، به مسئولان اطلاع دهند.»


حمله زمستانی ملخ‌ها به بهار هرمزگان رسید
امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان هم از شروع مبارزه با ملخ‌ها از اسفندماه گذشته با همکاری جهاد کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: «موج جدید حمله ملخ‌ها به هرمزگان در راه است.» او حضور ملخ‌ها را یک تهدید برای گیاهان طبیعی، مراتع و جنگل‌ها می‌داند و می‌گوید: «مبارزه با آنها در مراتع می‌تواند خسارت‌ها را در مزارع و باغات کاهش دهد.»


به گفته ذاکری، ملخ‌ها ابتدا به شهرستان‌های غربی هرمزگان یعنی بندرلنگه و پارسیان حمله کردند. او می‌گوید: «حضور آنها در این بخش کنترل شد، حالا آنها میناب را هم رد کرده‌اند و به سمت «سیریک» رفته‌اند.» ذاکری می‌گوید: «امیدواریم که سیریک آخرین نقطه حضور ملخ‌ها در استان باشد و آنها بزودی از هرمزگان خارج شوند.»  باران‌های اخیر ملخ‌ها را به سمت ایران کشانده و آنها تصاعدی در حال افزایش هستند.


کارشناسانی چون «وحید پورمردان» مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان می‌گوید: «یک ملخ بالغ در هر بار تخم‌گذاری 300 تا400 تخم می‌گذارد.» او تأکید می‌کند: «باید وسعت مبارزه با ملخ‌ها را به سطح 150 تا 200 میلیون هکتار افزایش داد تا خطر هجوم ملخ‌ها رفع شود.» کارشناسان تأکید می‌کنند که اگر هشدارها جدی گرفته نشود، تغذیه میلیونی ملخ‌ها از مراتع استان‌های جنوبی، کانون‌های جدید ریزگرد را راهی آسمان ایران می‌کند.


پیش از ملخ‌ها، سیل با حجم خاکی که در استان‌هایی چون لرستان و خوزستان خالی کرد، ریزگرد را زودهنگام به جان شهروندان این استان غربی انداخت. هرچند آبگیری هورالعظیم و شادگان بخشی از کانون‌های ریزگرد را در خوزستان زمینگیر کرد اما بی‌شک وزش باد اجازه نمی‌دهد ریزگردها در لرستان بماند و تنها نفس شهروندان این استان را تنگ نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha