مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات بهداشتی انجام شده در مناطق سیل‌زده، گفت: نگرانی‌ ما در مناطق سیل‌زده برای فصل گرماست. در این زمینه به تدریج در حال ارسال دستورالعمل‌هایی درباره راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های منتقله با آب و غذا برای دانشگاه‌های این مناطق هستیم.

نگرانی از شیوع بیماری‌های انگلی و تنفسی در مناطق سیل‌زده با گرم شدن هوا

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات بهداشتی انجام شده در مناطق سیل‌زده، گفت: نگرانی‌ ما در مناطق سیل‌زده برای فصل گرماست. در این زمینه به تدریج در حال ارسال دستورالعمل‌هایی درباره راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های منتقله با آب و غذا برای دانشگاه‌های این مناطق هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حامد برکاتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بهداشتی مردم در مناطق سیل‌زده کشور، گفت: همواره در ابتدای بروز بحران با وضعیتی حاد مواجهیم و باید در حوزه استقرار اضطراری فعالیت شود. بر همین اساس در فاز اول بحران اولویت‌های حوزه بهداشت ایجاد دسترسی به آب شُرب سالم و لوازم امدادی اولیه است. بعد از ایجاد استقرار نیز اقدامات تکمیلی‌تر را باید در حوزه سلامت دنبال کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر در گلستان به فاز استقرار رسیده‌ایم و بحران اولیه پشت سر گذاشته‌ شده است و حالا نگرانی‌مان بروز بیماری‌های عفونی و انگلی منتقله از طریق آب و غذا است.

وی افزود: بر همین اساس تلاش می‌شود که بیشترین آبی که در این مناطق تهیه و توزیع می‌شود، آب‌های بسته‌بندی شده باشند. از طرفی همکاران بهداشت محیط وزارت بهداشت هم به طور خاص آب‌ لوله‌کشی را در مناطق سیل‌زده به صورت روزانه و ساعت به ساعت بررسی کرده و سه اقدام ارزیابی کُلر آب، ارزیابی PH آب و ارزیابی میکروبی آب را انجام می‌دهند و در صورتیکه آب در مواردی غیرسالم باشد، مداخله کرده و با کمک سازمان‌های آب‌وفاضلاب شهری و روستایی مشکل را حل می‌کنند.


توصیه‌هایی به سیل‌زدگان

برکاتی با بیان اینکه در بسیاری از کمپ‌های مناطق سیل‌زده آب به صورت بسته‌بندی‌ شده در اختیار قرار می‌گیرد، افزود: به مردم مناطق سیل‌زده توصیه می‌کنیم که به خودمراقبتی هم توجه کنند؛ مردم باید دستان‌شان را به صورت صحیح شسته و از آب سالم استفاده کنند. آب بسته‌بندی با سر پلمب شده برای آشامیدن مناسب است، اما اگر از منبع آب مطمئن نیستند، حتما آن را بجوشانند و بعد مصرف کنند.


توزیع شیر مصنوعی برای نوزادان مناطق سیل‌زده

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه برخی شیرخواران‌ در مناطق سیل‌زده بنا به هر دلیلی از شیر مادر محروم هستند،‌ ما به مقدار مورد نیاز شیر مصنوعی برای این مناطق تامین کردیم. همچنین مکمل‌های غذایی را که نقش زیادی در پیشگیری از اختلالات بعدی احتمالی خواهد داشت، با توجه به اینکه غذا و آب ممکن است دچار مشکل شوند، برای همه جمعیت این مناطق تامین و توزیع کردیم. در عین حال از کودکانی که شیر مادر می‌خورند نیز حراست کرده و آموزش‌هایی در این زمینه به مادران ارائه شده است.

برکاتی در این باره افزود: در روزهای ابتدایی بروز سیل، سازمان‌های مختلف شیر مصنوعی را به وفور در مناطق بحران‌زده توزیع کردند و این تصور برای مادران این مناطق ایجاد شد که باید از شیر مصنوعی استفاده کنند. در حالیکه این اقدام دو مشکل را برای کودک ایجاد می‌کند؛ اول اینکه سطح ایمنی کودک را پایین می‌آورد و دوم هم اینکه وسایلی که باید با آن شیر تهیه شود، ممکن است بهداشتی نباشند و یا شیر با آب ناسالم تهیه شود. بنابراین بهترین شیر برای شیرخواران شیر مادر است؛ به‌ویژه در مواقع بحران، اما برای شیرخوارانی که از شیر مادر محروم بودند، به اندازه کافی شیر مصنوعی تامین و توزیع کردیم.


مدیریت بحران زایمان در سیل

برکاتی با بیان اینکه در وضعیت حاد ما برخی گروه سنی را به طور ویژه مورد پیگیری قرار می‌دهیم، اظهار کرد: یکی از این گروه‌های سنی در بحران سیل اخیر، مادران باردار بودند که به تعداد زیادی از آنها ارائه خدمت کردیم. حتی در گلستان با وجود اینکه راه‌های ارتباطی روستایی بسته شده بود و مشکلات جوی اجازه جابجایی با قایق یا هلی‌کوپتر را نمی‌داد، یک مورد زایمان توسط ماما روستا با نظارت اساتید به صورت تلفنی به صحت و سلامت انجام شد. همچنین در گلستان حدود هفت مادر باردار از طریق قایق و سه مورد توسط هلی‌کوپتر منتقل شدند. در خوزستان هم 20 مادر با هلی‌کوپتر و قایق منتقل شدند. خوشبختانه مشکل اساسی در این زمینه نداشتیم و مادران پرخطر مدیریت شدند.


نگرانی از خشک شدن گل و لای در لرستان و بروز بیماری‌های تنفسی

برکاتی با بیان اینکه نگرانی‌ ما در مناطق سیل‌زده برای فصل گرماست، تاکید کرد: در این زمینه به تدریج در حال ارسال دستورالعمل‌هایی برای دانشگاه‌ها در حوزه سلامت جمعیت و خانواده هستیم که درباره راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های منتقله با آب و غذا در مناطق سیل‌زده است. در لرستان هم با توجه به اینکه حجم زیادی از گل‌ولای انباشته شده، نگران خشک‌ شدن گل و لای هستیم؛ چراکه ممکن است با تندبادی، گرد و خاک ایجا شود و منجر به بروز مشکلات و معضلات تنفسی شود که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در عین حال حوزه سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به طور مجدانه بحث دفن احشام و حیواناتی که اجسادشان لابلای سیلاب رها شده را پیگیری می‌کند و این موضوع به خوبی با کمک دامپزشکی‌ها و شهرداری‌های استان‌ها مدیریت شده است. ساکنین این مناطق هم اگر با اجساد احشام و یا طیور مواجه شدند، آن‌ها را به طور صحیح دفن کنند و اگر حجم اجساد بیش از توان مردم بود،‌ به همکاران سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اطلاع دهند که یا خودشان اقدام به دفن کنند و یا به سایر بخش‌ها اطلاع دهند. زیرا اگر این اتفاق نیفتد این معضل در روزها و هفته‌های آینده سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


دو نیاز اساسی کودکان و زنان در مناطق سیل‌زده

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام داروهای اساسی از سوی تیم‌های بهداشتی و مراکز بهداشتی برای مناطق سیل‌زده تامین شده است و مکمل‌ها را به همه جمعیت سیل‌زده داده‌ایم، گفت: دو مساله دیگر که از نظر بهداشتی مهم است، اما تامین آن بر عهده ما نیست، پوشک برای کودکان و پد بهداشتی برای زنان بود. به‌ویژه تامین پد بهداشتی برای زنان بسیار مهم است. در تجربه‌ای که در کرمانشاه و ورزقان داشتیم، نشان داد که به این موضوع توجهی نمی‌شود و زنان و خانواده‌ها به دلیل حیای ذاتی که دارند، ممکن است اصلا این نیاز را بیان نکنند و مشکلاتی برایشان ایجاد شود. این مسائل هم با پیگیری‌هایی که انجام شد و با کمک خیرین سلامت رفع شده و این اقلام تهیه شدند. در این زمینه تاکنون مشکلی نداشتیم و باید کمک کنیم که بعد از این هم این موضوع مدیریت شود.

برکاتی با بیان اینکه بیماری‌های عفونی و انگلی حتما به صورت موردی در این مناطق وجود خواهد داشت، گفت: به هر حال در تابستان حدود پنج درصد از کودکان‌مان دچار اسهال می‌شوند که این عدد در بحران به دو برابر می‌رسد و ما باید آماده باشیم، زود شناسایی و غربال کرده و مدیریت کنیم که این اقدام انجام شده و اپیدمی یا گسترش این بیماری‌ها را نداشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha