شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 268891

متخصص شنوایی‌شناسی گفت: اگر کودک در یک سالگی، اولین کلمات «بابا» و «مامان» را نگوید یا با شنیدن صداها برنگردد باید حتما سنجش شنوایی شود.

مهم‌ترین علائم ناشنوایی در کودکان

سلامت نیوز:متخصص شنوایی‌شناسی گفت: اگر کودک در یک سالگی، اولین کلمات «بابا» و «مامان» را نگوید یا با شنیدن صداها برنگردد باید حتما سنجش شنوایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،گیتا مولّلی متخصص شنوایی‌شناسی  درباره «زمان سنجش شنوایی کودکان»، اظهار داشت: هر نوزادی هنگام تولد و قبل از خروج از زایشگاه باید تحت غربالگری شنوایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر کودکی به دنیا آمد و در بیمارستان محل تولد خدمات غربالگری شنوایی وجود نداشت، توصیه می‌شود بلافاصله و در اولین فرصت کودک سنجش شنوایی شود و والدین می‌توانند به تمام مراکز دولتی و خصوصی مراجعه کنند.

این متخصص شنوایی‌شناسی یادآور شد: اگر خانواده هر زمانی احساس کرد کودک از نظر گفتاری تأخیری دارد، اولین شک باید به سیستم شنوایی او شود و این اولین علامت هشدار دهنده است.

مولّلی بیان داشت: اگر کودکی که در شش ماهگی صدای «قان» و «قون» نکند و در یک سالگی اولین کلمات «بابا» و «مامان» نگوید یا با شنیدن صداها برنگردد، این کودک حتما باید به مراکز سنجش شنوایی مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.

وی متذکر شد: یکی از مشکلات عمده ما این است که بسیاری از همکاران ما در حوزه‌های پزشکی به خانواده اعلام می‌کنند در خصوص مشکل شنوایی کودک صبر کنید اما ما می‌گوییم به هیچ عنوان صبر نکنید و تست شنوایی انجام دهید.

این متخصص شنوایی شناسی تصریح کرد: کم شنوایی قابل درمان نیست اما راه حل دارد و اولین راه حل، استفاده از سمعک است و همه کودکان کم شنوا باید سمعک استفاده کنند و مداخله صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اگر مشکل کم شنوایی سریع تشخیص داده شود و کودک سمعک بگذارد و به مرکز مداخله مراجعه کند، می‌تواند در سن ۵ سالگی مانند کودکان سالم  هم سن خود باشد؛ ضمن اینکه همه کودکان ناشنوا می‌توانند مثل ما صحبت کنند و این امکان فراهم شده است و فقط زمان مهم است.

موللی یادآور شد: مرحله دوم غربالگری در سن  ۳ تا ۵ سالگی انجام می‌شود و مرحله دیگر نیز قبل از مدرسه انجام می‌شود و در طول مدرسه نیز هر زمان که به شنوایی فرزندمان شک کردیم و معلم نیز تشخیص داد که مثلاً به درس توجه ندارد و دیکته‌ ضعیفی دارد، خوب است تست شنوایی انجام شود.

این متخصص شنوایی شناسی عنوان کرد: کم شنوایی‌های انتقالی داریم که زودگذر و قابل درمان است؛ مانند سرماخوردگی که ممکن است گوش میانی کودک دچار التهاب شود و در صورت عدم درمان، کم شنوایی ایجاد کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha