به تازگی معاون بهداشت وزارت بهداشت در یک نشست خبری اعلام کرده است که هم اکنون سن ازدواج خانم‌ها نسبت به یک دهه قبل چهار سال و فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند 2/4 سال افزایش ‌یافته است.

از بچه‌داری در جوانی لذت ببرید

سلامت نیوز:  به تازگی معاون بهداشت وزارت بهداشت در یک نشست خبری اعلام کرده است که هم اکنون سن ازدواج خانم‌ها نسبت به یک دهه قبل چهار سال و فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند 2/4 سال افزایش ‌یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، معمولا وقتی صحبت از فاصله سنی والدین و فرزندان به میان می‌آید، همه نگاه‌ها به سمت اختلاف نسلی و درک نشدن فرزندان توسط والدین در دوره‌هایی مانند نوجوانی و جوانی جلب خواهد شد اما واقعیت این است که چالش‌های پیش روی والدینی که دارای اختلاف سنی زیادی با فرزندانشان هستند، بیشتر از مشکلات ارتباطی و تعارضات بین نسلی است. در این مطلب به بررسی برخی چالش‌های پیش روی این دسته از والدین می‌پردازیم.

 آستانه تحمل پایین در برابر مشکلات کودک
والدینی که در سنین بالا فرزنددار می‌شوند، نسبت به والدینی که در سنین پایین و ابتدای جوانی فرزنددار می‌شوند، آستانه تحمل پایین‌تری در برابر مشکلات فرزند نوزاد یا نوباوه‌شان دارند.  این می‌تواند به دلیل حساسیت پذیری بیشتر افراد در برابر چالش‌هایی از این دست باشد.


افراط یا تفریط در تربیت
افرادی که در سنین بالا صاحب فرزند می‌شوند، بیشتر احتمال دارد در راهبردهای تربیتی خود به افراط یا تفریط کشیده شوند. به عبارت دیگر این دسته از  والدین یا خیلی سخت‌گیر یا خیلی آسان گیر خواهند شد. به خصوص اگر تجربه فرزندآوری آن ها، پس از درمان های مربوط به نازایی باشد.


   لذت نبردن از دوران کودکی فرزند
دوران کودکی شیرینی‌ها و لذت‌های خاصی دارد که هر مادر و پدری آن را تجربه می‌کند اما والدینی که تفاوت سنی بسیاری با فرزندان خود دارند، ممکن است به اقتضای دوره سنی که در آن قرار دارند، نتوانند درک کامل و عمیقی از لذت‌های موجود در کودکی فرزندشان داشته باشند.


 اختلاف‌های بسیار در سلایق
به طور قطع فرزندان شما متعلق به نسل فردا هستند و نمی‌توان بر اساس معیارها و منطق‌های نسلی که به آن تعلق داریم، از آن‌ها توقع داشته باشیم. چارچوب‌های اخلاقی و اجتماعی معمولا ثابت هستند اما برخی موارد وجود دارند که کاملا منطبق بر شرایط زمان هستند. والدینی که با فرزندان به خصوص نوجوان و جوان خود اختلاف سنی زیادی دارند، در درک کردن این تفاوت نسلی به چالش‌های بیشتری برمی‌خورند و کار سخت‌تری پیش رو دارند.


 بچه‌داری در جوانی
مواردی که ذکر شد کلی هستند و امکان دارد والدینی هم باشند که با وجود داشتن تفاوت سنی زیاد با فرزندشان، رابطه بسیار خوبی با آن‌ها برقرار کنند و والدگری لذت بخشی را تجربه کنند اما واقعیت‌ها بیانگر این هستند که داشتن فرزند در دوران جوانی و در دورانی که فرد دارای بشترین سطح انگیزه و انرژی ممکن است، به کرات می‌تواند نتایجی بهتر و لحظاتی لذت بخش‌تر، هم برای والدین و هم فرزندان ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha