سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 269059

یک متخصص پوست و مو گفت: پیش از هرچیزی باید عامل ایجاد گزیدگی را دور کنید چرا که تا وقتی عامل ایجاد گزیدگی در محیط وجود داشته باشد همواره شاهد ایجاد زخم‌های جدید خواهیم بود.

انواع گزیدگی حشرات +نشانه‌ها و راهکار‌های درمانی

سلامت نیوز:یک متخصص پوست و مو گفت: پیش از هرچیزی باید عامل ایجاد گزیدگی را دور کنید چرا که تا وقتی عامل ایجاد گزیدگی در محیط وجود داشته باشد همواره شاهد ایجاد زخم‌های جدید خواهیم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و مو درباره گزیدگی توسط حشرات و راهکارهای مقابله با آن اظهار کرد: یکی از مشکلات شایعی که در فصل بهار و تابستان با آن برخورد می‌کنیم، گزیدگی توسط حشرات است، این مسئله در مناطقی که رطوبت هوایی بیشتر دارند مانند مناطق شمالی کشور بیشتر دیده می‌شود.

وی درباره انواع گزیدگی اظهار کرد: گزش حشرات مختلف، ضایعات پوستی متفاوت ایجاد می‌کند؛ گاهی عوارض ناشی از این گزیدگی در حد خارش موضعی نمود پیدا کرده و  ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند کهیر، تاول و حتی واکنش‌های عجیبی شود که تا مدت‌ها باقی خواهند ماند، درمان این اختلالات نسبت به سایر گزیدگی‌ها سخت‌تر است.


احسانی ادامه داد: گاهی تشخیص نوع حاد گزیدگی برای درمان بسیار دشوار می‌شود. در برخی موارد شاهد هستیم که بیماران درمان‌هایی مختلف را برای رهایی از بخش آسیب دیده پوست انجام می‌دهند و در این در حالی است که شاید با تشخیص درست گزیدگی و درمان ساده‌تر می‌توانستیم اثربخشی بیشتر را شاهد باشیم.

این متخصص پوست و مو گفت: برخی از افراد مستعد گزش هستند و ماهیت پوست آنها به صورتی است که بیش از سایر افراد دچار گزیدگی می‌شوند، این اختلال در کودکان شایع‌تر است چرا که پوست بدن آنها هنوز استحکام لازم برای مقابله با نیش حشرات را ندارد و نیش ساده حشرات مانند نیش پشه ممکن است آنها را دچار مشکلاتی حاد مانند تاول کند.


علائم ناشی از گزیدگی حشرات

وی بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علائم گزیدگی توسط حشرات ایجاد خارش است اما در برخی موارد اثر گزیدگی بدون خارش باقی خواهد ماند؛ تشخیص این گزیدگی به صورت بالینی و توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و مگر در مواردی مشکوک که با تکه برداری انجام می‌شود، نیازی به انجام تست‌های آزمایشگاهی نیست.

احسانی گفت: درمان اثرات ناشی از گزیدگی حشرات خیلی سخت نیست، به یاد داشته باشید پیش از هر چیزی باید عامل ایجاد گزیدگی را دور کنید، چرا که تا وقتی عامل ایجاد گزیدگی در محیط وجود داشته باشد همواره شاهد تکرار آن و ایجاد زخم‌های جدید خواهیم بود؛ بهتر است اگر احتمال می‌دهید حشرات در لباس فرد باشند، لباس را ضدعفونی کنید تا از حشرات پاک شود.


این متخصص پوست و مو ادامه داد: اگر احتمال حضور حشرات در فضای خانه را می‌دهید بهتر است با سم پاشی آنها را از بین ببرید، همچنین اگر مسافری از راه دور به خانه شما آمده است و احتمال ورود حشرات را می‌دهید، هر چه زودتر فضا را ضدعفونی کنید.

وی درباره راه‌های درمان گزیدگی اظهار کرد: درمان این اختلال صرفا درمان علامتی است و استفاده از پمادهای ضد خارش، پمادهای ضد التهاب و داروهای ضد خارش خوراکی کمک بسیاری به رفع این اختلالات می‌کند اما در مواردی که واکنش‌های سیستمیک بدن را به همراه دارد، بهتر است با مراجعه به پزشک از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha