سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 269088

معاون غذا و دارو ایلام درخصوص مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از مصرف قارچ‌های خودرو و یا فله‌ای خودداری کنند.

قارچ‌های سمی چه نشانه‌هایی دارد؟

سلامت نیوز:معاون غذا و دارو ایلام درخصوص مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از مصرف قارچ‌های خودرو و یا فله‌ای خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر «مهتاب شاهماری»  با اعلام این هشدار، اظهار کرد: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر رویش قارچ خودرو طبیعتاً افزایش یافته و برخی از افراد ممکن است برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌های خودرو و فروش آن‌ها اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار بلکه ناممکن است، تصریح کرد: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می‌کنند سمی است و هر ساله صدها نفر مسموم و متأسفانه تعدادی از هموطنان مان در اثر مصرف این قارچ‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: توصیه می‌شود از قارچ‌های خودرو و فله‌ای استفاده نشود و مردم از قارچ‌های دارای بسته‌بندی مشخص و مجوز بهداشتی استفاده کنند و بدانند که مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

شاهماری گفت: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

وی تاکید کرد: هر چند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، با این وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، تصریح کرد: تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی و … از علائم این نوع مسمومیت است و در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی به صورت تأخیری بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ، فرد را باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha