سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 269090

صابون یکی از شوینده ها برای شستن پوست صورت و دست است. اگر پوست صورت تان خشک، چرب یا جوش دار است باید بدانید از چه صابونی استفاده کنید بهتر است.

بهترین صابون برای پوست های جوش دار چیست؟

سلامت نیوز: صابون یکی از شوینده ها برای شستن پوست صورت و دست است. اگر پوست صورت تان خشک، چرب یا جوش دار است باید بدانید از چه صابونی استفاده کنید بهتر است.


کدام صابون برای کدام پوست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، پس از بازگشت از یک روز کاری سخت، آن هم در هوای آلوده شهر، یکی از اولین و ‌ضروری‌ترین کارهایی که برای رفع خستگی از جسم‌مان انجام می‌دهیم، شستن دست‌ و‌ صورت است. شستن صورت با صابونی که در حین داشتن رایحه‌ای خوش، در کنار پاک‌کنندگی اثرات مطلوبی را بر پوست به‌جا می‌گذارد.

آیا صابونی را که خریداری کرده‌اید، مناسب و سازگار با پوست شماست یا خیر؟ آیا حاوی ترکیبات و افزودنی‌های گیاهی است یا شیمیایی؟ و خلاصه آن که تا چه اندازه به تناسب نوع صابون مصرفی با پوست خود، اهمیت و توجه نشان می‌دهید؟

متخصصان پوست تاکید می‌کنند که شناخت نوع پوست هر شخص به او کمک می‌کند تا صابونی متناسب با پوست خود را برای شست‌وشو بخصوص شست‌وشوی صورت انتخاب کند، اما دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو ضمن تاکید بر این‌که شست‌وشوی روزانه صورت با صابون جزو ضرورت‌های زندگی همه افراد نیست، می‌گوید:
برخی از کسانی که پوست خشک دارند، هرگز نباید پوست صورت‌شان را بیش از یک بار در روز بشویند و حتی در برخی موارد، شست‌وشوی روزانه صورت با صابون نیز برای این افراد نیاز نیست. برعکس در افراد دارای پوست چرب، حداقل دوبار شست‌وشوی روزانه صورت با صابون توصیه می‌شود.
همه می‌دانند که صابون خاصیت قلیایی دارد، یعنی تمیزکنندگی صابون از این خاصیتش نشات می‌گیرد، اما پاک‌شدن آلودگی‌های جذب شده به پوست از طریق صابون به از دست رفتن چربی پوست منجر می‌شود، به این معنا که اگر میزان کمی چربی روی پوست وجود داشته باشد، با شست‌وشو کاملا از بین رفته و پوست را با خشکی و کم‌آبی مواجه می‌کند.

پوستتان را چقدر می‌شناسید؟

واقعیت این است که بسیاری از ما دقیقا نوع پوستمان را نمی‌شناسیم و نمی‌توانیم بر این اساس صابون یا شوینده مناسب و سازگار با پوست خود را انتخاب کنیم، به همین دلیل متخصصان پوست بر ضرورت شناخت نشانه‌های اولیه و اصلی تشخیصی نوع پوست که می‌تواند خشک، چرب، معمولی یا مختلط باشد، تاکید می‌کنند.
دکتر داوودی با اشاره به این نشانه‌های تشخیصی می‌گوید: کسانی که پس از شستن صورت یا استحمام احساس کشیدگی، خشکی و ترک خوردن پوست را دارند و حتی پوستشان با پوسته‌ریزی‌های پراکنده مواجه است، دارای پوست خشک و حساس هستند، اما برعکس افرادی که حتی پس از استحمام احساس می‌کنند که هنوز صورت‌شان تمیز نشده است و همچنان سنگینی چربی را روی آن احساس می‌کنند یا این‌که پوستشان در بیشتر مواقع براق است، دارای پوست چرب هستند.
این متخصص پوست ادامه می‌دهد: مسلما اگر از آن دسته افرادی هستید که با شست‌وشوی مکرر پوست احساس خشکی یا استفاده نکردن از شوینده‌ها احساس چرب شدن و سنگینی روی پوست می‌کنید، دارای پوست معمولی هستید، اما اگر پوستتان در مرکز صورت چرب و در حاشیه‌ها و مناطق نزدیک به رویش مو خشک است، پوستتان از نوع مختلط محسوب می‌شود.

بهترین‌ صابون‌ برای پوست های خشک

به گفته دکتر داوودی؛ اگر پوستی خشک دارید، یعنی روی پوستتان به اندازه کافی چربی طبیعی پوست وجود ندارد، بهترین و سازگارترین نوع صابون برای شما صابون‌های ملایم و آبرسان همچون صابون‌های کرم‌دار و گلیسیرین است.

گلیسیرین موجود در ترکیب صابون، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و احساس خشکی و کشیدگی پوست را رفع می‌کند. پس افراد دارای پوست خشک هرگز نباید از صابون‌های سخت که حاوی انبوهی از مواد معدنی و شیمیایی است، استفاده کنند.

بهترین صابون برای پوست های چرب

متخصصان پوست معتقدند افرادی که پوست چرب دارند، یعنی پوستشان بیش از حد چربی طبیعی تولید می‌کند، بیشتر مستعد بروز آکنه یا جوش هستند. این افراد می‌توانند از صابون‌های مخلوط با داروهای ضد آکنه و ضد میکروب یا صابون‌های آنتی باکتریال استفاده کنند.


بهترین صابون برای پوست های آکنه دار

صابون‌های دارویی ضد آکنه حتی برای افرادی که پوستشان مستعد آکنه است نیز مفید است؛ اما مصرف آن بیش از دو بار در روز توصیه نمی‌شود. همین‌طور افرادی که زیاد عرق می‌کنند و از بوی نامطبوع آن رنج می‌برند، می‌توانند از صابون‌های محتوی ضد عرق یا دئودورانت استفاده کنند.
دکتر داوودی با اشاره به اولویت داشتن مواد شبه صابونی چون ژل و محلول‌های شست‌وشوی صورت بر صابون‌ها می‌گوید: افرادی که دارای پوست آسیب‌پذیرتری نسبت به دیگران هستند، همچون کودکان و کهنسالان یا کسانی که بواسطه بیماری یا لیزر درمانی، پوست حساسی پیدا کرده‌اند نیز تا آنجا که ممکن است نباید از صابون برای شست‌وشو استفاده کنند و در وهله نخست بهتر است که ژل‌های شست‌وشو را جایگزین صابون کنند و در صورتی که ناگزیر به استفاده از صابون بودند، فقط از صابون‌های کرم‌دار استفاده کنند، اما صابون‌های عطری به‌دلیل خاصیت تحریک‌کنندگی پوست، بخصوص در افرادی که پوست حساس دارند یا زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، هرگز توصیه نمی‌شود.

این روزها داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها پر است از صابون‌های مختلف با انواع افزودنی‌های گیاهی و غنی شده با انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی گرفته شده از میوه و سبزیجات، اما جالب است بدانید که با وجود تبلیغات صورت گرفته مبنی بر اثربخشی هر کدام از این نوع صابون‌ها برای ممانعت از چین‌وچروک‌های پوستی، حفظ رطوبت و نرمی طبیعی و کمک به جوان‌سازی پوست، متخصصان پوست معتقد هستند که ویتامین‌ها و املاح از طریق هیچ صابونی جذب پوست نمی‌شوند و ملاک انتخاب صابون برای شست‌وشوی صورت، تنها باید نوع پوست و سازگاری آن با صابون انتخابی باشد و نه‌ افزودنی‌هایی که روی آن تبلیغ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha