اخبار مرتبط با سیل در استان‌های سیل‌زده جنوب و غرب کشور همچنان ادامه دارد. اخبار استان خوزستان از ادامه وضعیت بحرانی سیل در شادگان حکایت دارد هرچند خبرهای امید بخشی از کاهش ساکنان اردوگاه‌های اسکان و بازگشت آنها به خانه به گوش می‌رسد.

دولت در کنار سیل زدگان

سلامت نیوز: اخبار مرتبط با سیل در استان‌های سیل‌زده جنوب و غرب کشور همچنان ادامه دارد. اخبار استان خوزستان از ادامه وضعیت بحرانی سیل در شادگان حکایت دارد هرچند خبرهای امید بخشی از کاهش ساکنان اردوگاه‌های اسکان و بازگشت آنها به خانه به گوش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در این میان وقوع گرد و خاک در این استان نیز موجب شد مدارس 4 شهر خوزستان دیروز دوشنبه تعطیل شود. اخبار سایر استان‌های سیل‌زده مانند لرستان و ایلام از پیگیری پرداخت خسارت‌های سیل از سوی مسئولان حکایت دارد. در این میان، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در پیامی با تقدیر از صبوری و استقبال مردم سیل زده استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان از رئیس جمهوری تاکید کرد: اطمینان می دهم دولت تا بر طرف شدن همه مشکلات در کنار مردم عزیز سیل زده خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» به بهانه سفر رئیس جمهوری و جمعی از اعضای هیات دولت به استان‌های سیل زده خوزستان، لرستان و ایلام در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از صمیم قلب از مردم خونگرم هر سه استان سیل زده ایلام، لرستان و خوزستان که با وجود گرفتاری ها و خسارت های وارده، همچنان با محبت و لطف و مهربانی از خدمتگزاران خود استقبال کردند، تشکر و قدردانی می کنم.وی تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که دولت تا بر طرف شدن همه مشکلات در کنار مردم عزیز سیل زده خواهد ماند و از هیچ تلاشی برای بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در حد توان فروگذار نخواهد کرد.واعظی با تشکر ازنیروهای امدادی حاضر در مناطق سیل زده گفت:لازم می دانم از همه نیروهای دولتی، غیردولتی، عمومی، نظامی، انتظامی، امدادی و داوطلب که در این ایام در خدمت هموطنان و بعضا از خانواده های خود دور بودند، نیز کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورم.


تقویت سیل بندهای روستاهای حاشیه جاده قفاص آبادان

خبرهای سیل در خوزستان این‌روزها پیرامون افزایش آب تالاب شادگان می‌چرخد. بخشدار مرکزی آبادان با اشاره به حجم آب وروی به تالاب شادگان در بخش مرکزی آبادان از تقویت سیل بندهای روستاهای جاده قفاص به طول 5 کیلومتر خبر داد.«بتول سعیدی زاده» به ایرنا گفت: سیل بند روستای نقشه حیر نیز تقویت شده است. بخشدار مرکزی آبادان گفت:13 کیلومتر سیل بند در حاشیه تالاب شادگان در جاده قفاص احداث شده و سیلاب با تمهیدات انجام شده و با هدایت آبها به سمت منطقه گوبان و آبهای ساحلی شمال خلیج فارس کنترل شد.


شادگانی‌ها روستاهای خود را تخلیه نمی‌کنند

فرماندار شادگان گفت: 30 روستای بخش‌های مرکزی و خنافره شهرستان شادگان به دلیل بالا آمدن سطح نهر بحره که ناشی از افزایش حجم روان‌آب‌های رودخانه کارون بود، در معرض سیلاب هستند اما اهالی این روستاها منازل خود را تخلیه نمی‌کنند.به گزارش فارس «سعید حاجیان» اظهار کرد: علی‌رغم تخلیه نشدن ساکنان، تمام تمهیدات و اقدامات لازم ازجمله مستحکم‌سازی و ساخت سیل‌بندها درجهت مقابله با سیلاب و تهدیدات احتمالی ناشی از آن در حال انجام است.‌


اعزام ماشین‌آلات سنگین به شادگان

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نیز از اعزام ماشین‌آلات ترابری سنگین این شرکت به شادگان خبر داد.«ابراهیم پیرامون» در گفت‌و‌گو با ایسنا بیان کرد: به درخواست ستاد بحران، بخشی از ماشین‌آلات سنگین ترابری شرکت نفت و گاز آغاجاری مستقر در شهرستان‌های حمیدیه، کارون و اهواز برای خدمات‌رسانی به شهرستان شادگان اعزام شدند.

وی افزود: این ماشین‌آلات از شروع بحران و وقوع سیل در خوزستان به مناطق سیل‌زده اهواز، حمیدیه و کارون و روستاهای همجوار آنها اعزام شدند که پس از پایان ماموریتشان، به درخواست ستاد بحران به شهرستان شادگان اعزام شدند.
این مسئول اظهار کرد: با توجه به نیاز شادگان تاکنون 4 دستگاه کمرشکن، یک دستگاه بیل مکانیکی، 2 دستگاه لودر و 2 دستگاه ایسوزو به این شهرستان اعزام شده است.

وی گفت: این شرکت از شروع بحران در خوزستان بیش از ۲۵ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین را به بیش از 20 نقطه از شهرستان‌ها و روستاهای سیل‌زده این استان اعزام کرده که هم‌اکنون بخشی از آن در شادگان مشغول خدمت‌رسانی به مردم است.


ایمن سازی مسیرهای در معرض سیل شدت می یابد

رئیس پلیس راه خوزستان نیز گفت: با توجه به انسداد برخی از مسیرهای استان و احتمال آبگرفتگی جاده های پرتردد، ایمن‌سازی مسیرها با تلاش نیروهای پلیس راه و راهداری شدت می یابد.
سرهنگ «رضا دولتشاهی» با اشاره به اخرین وضعیت جاده های استان اظهار کرد: باتوجه به بالا آمدن سطح آب برخی از جاده های استان مسدود شده یا در معرض ابگرفتگی قرار دارند و در چنین شرایطی انتظار می رود رانندگان به نکات ایمنی توجه کافی داشته باشند.
وی افزود: تیم های پلیس راه استان به صورت شبانه روزی در مسیرهای مسدود شده و در معرض خطر مستقر بوده و به خوبی ترافیک و تردد خودروها را مدیریت کرده اند.

رئیس پلیس راه خوزستان ادامه داد: تردد در جاده اهواز - آبادان که از روزهای گذشته به دلیل آبگرفتگی مسدود شده و همچنان تردد در این مسیر ممنوع است چرا که بالا آمدن سطح آب خطرات زیادی را برای رانندگان به همراه دارد.وی افزود: همچنین جاده دارخوین - شادگان نیز به دلیل آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی مسدود است و مسیر آبادان-ماهشهر جایگزین آن خواهد بود.


رئیس پلیس راه خوزستان گفت: اکنون در کیلومتر 35 جاده اهواز -خرمشهر تا اندازه ای ابگرفتگی وجود دارد اما در زمینه تردد وسایل نقلیه مشکل خاصی ایجاد نشده و انتظار می رود رانندگان با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله مناسب رانندگی کنند.وی تصریح کرد: همچنین در محور آبادان -ماهشهر که روز شنبه با مقداری انسداد همراه بوده مشکلی خاصی برای تردد وجود نداشته و تلاش های همکاران ما و راهداری استان برای ساخت سیل بند و کنترل سیلاب موثر بوده است.


سرهنگ دولتشاهی گفت: در حال حاضر غیر از مسیرهایی که اعلام شده در هیچ مسیر دیگری مشکل آبگرفتگی وجود ندارد و تردد روان است.
وی تصریح کرد: انتظار می رود رانندگان پیش از سفر از طریق سامانه راهداری استعلام اخرین وضعیت راه هایی استان را گرفته و با احتیاط رانندگی کنند.


رئیس پلیس راه خوزستان گفت: اکنون با استقرار تیم های انتظامی و یگان ویژه در مسیرهای مسدود شده و در معرض خطر تا اندازه زیادی ایمن سازی جاده ها صورت گرفته و تاکنون مشکل خاصی را در جاده ها مشاهده نکرده ایم.سیلاب ناشی از طغیان رودخانه کارون موجب آب گرفتگی برخی شهرها و روستاهای پایین دست این رودخانه در خوزستان شده است.


طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون تاکنون سبب آبگرفتگی بیش از 270 روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی در خوزستان شده و حدود 400هزار نفر در معرض خطرات ناشی از این سیلاب قرار گرفتند.


زیر آب رفتن بخش‌هایی از جاده اهواز - خرمشهر

سیلاب و روان‌آب بخش‌هایی از جاده اهواز - خرمشهر را زیر آب برده و تردد در این جاده را با کندی مواجه کرده است. سرپرست فرمانداری خرمشهر به ایرنا گفت: با تلاش ستاد مدیریت بحران، سیلاب در محور اهواز - خرمشهر تحت کنترل و تردد در این محور امکان‌پذیر است. «کورش مودت» افزود: با توجه به هدایت سیلاب از روستای ملحان از توابع اهواز به سمت جاده اهواز - خرمشهر عوامل ارتش و قرارگاه کربلا همچنین ستاد مدیریت بحران در تلاش‌اند تا از ورود آب به جاده جلوگیری کنند.

وی افزود: هماهنگی میان ارتش و سپاه و همچنین ستاد مدیریت بحران برای هدایت سیلاب این مسیر به سمت بیابان‌های اطراف انجام شده است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.مودت گفت: در حال حاضر ستاد مدیریت بحران تمام تمهیدات لازم را برای مقابله با هرگونه بحران ناشی از سیلاب اندیشیده کرده است.


بازگشایی مسیر ریلی جنوب تا 2 روز دیگر

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: مسیر ریلی جنوب که به دلیل آب شستگی مسدود شده بود تا 2 روز دیگر کاملا ترمیم و بازسازی می شود.«عبدالکریم درویش زاده» در این خصوص گفت: در پی سیلاب خوزستان خط راه آهن بین ایستگاه های بامدژ به آهودشت در چند نقطه قطع شده بود و بیش از 2 کیلومتر در این بین دچار آب شستگی شد.وی ترمیم 25 متر خط ریلی در بین این 2 ایستگاه را یکی از جبهه های کاری راه آهن برای بازگشایی مسیر جنوب دانست که در حال حاضر ترمیم شده و برای انجام بررسی های لازم قطار از روی این مسیر عبور داده شد.

درویش زاده همچنین به توقف حمل و نقل ریلی در مسیر اهواز- خرمشهر اشاره کرد و گفت: صبح روز یکشنه دبی آب خروجی به سمت ایستگاه های حمید و حسینیه در خرمشهر قسمتی از خط ریلی راه آهن جنوب در کیلومتر 871 را دچار آب شستگی کرد.
درویش زاده یادآور شد: عملیات اجرایی برای ترمیم خط و انجراف آب شروع شده و تلاش می شود هرچه سریعتر این خط ترمیم و بازگشایی شود.بنا به این گزارش در روزهای عادی علاوه بر قطار خرمشهر - تهران قطار محلی ریل باس خرمشهر - اهواز نیز روزانه از این مسیر تردد دارد.

بر اثر سیل کم سابقه در خوزستان مسیر ریلی جنوب در بلاک آهودشت به بامدژ از ساعت چهار روز پنجشنبه 15 فروردین دچار آب‌شستگی شدو  تاکنون این مسیر ریلی مسدود است.خطوط راه آهن جنوب 699 کیلومتر طول دارد که 264 کیلومتر خطوط فرعی، مانوری، صنعتی و تجاری دارد.


توزیع بسته‌های یک ماهه غذایی بین سیل‌زدگان

رئیس جمعیت هلال ‌احمر کشور گفت: در آستانه حلول ماه مبارک رمضان بسته‌های یک ماهه غذایی در استان‌های سیل‌زده کشور ازجمله خوزستان در حال توزیع است.به گزارش ایرنا، «علی‌اصغر پیوندی» افزود: این بسته‌های غذایی بین خانوارهای سیل‌زده توزیع می‌شود. وی بیان کرد: هدف از توزیع این بسته‌های غذایی، آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان و تامین امنیت غذایی سیل‌زدگان در این ماه پربرکت است.پیوندی ادامه داد: امید است سیل‌زدگان هرچه زودتر به خانه‌های خود برگردند، ولی کمک‌رسانی این نهاد تا پایان بحران سیلاب و پس از آن همچنان ادامه دارد.وی تاکید کرد: مقدمات بازسازی و بهسازی محل زندگی مردم مناطق سیل‌زده برای بازگشت آنها باید هرچه زودتر فراهم شود.

این مسئول با اشاره به این‌که وظیفه جمعیت هلال‌ احمر پس از امدادرسانی اسکان و تغذیه اضطراری است، گفت: با توجه به خسارتی که سیل به مردم وارد کرده است، از همان ابتدا تلاش کرده‌ایم در کنار آنها و تسکین‌دهنده ناراحتی‌شان باشیم. انجام این کار تا زمانی که مردم به ما نیاز داشته باشند، ادامه دارد.رئیس جمعیت هلال احمر کشور افزود: در سیل اخیر، در کل کشور به 450 هزار نفر امدادرسانی شد و 220 هزار نفر به صورت اضطراری اسکان یافتند. وی برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل را در کشور 400 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.


‌اهوازی‌ها در معرض مشکلات بهداشتی ناشی از سیل

شهردار اهواز گفت: 7 منطقه غرب اهواز شامل عین‌دو، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سادات، مندلی، سلیم‌آباد و ملاشیه با 118 هزار نفر جمعیت درگیر سیلاب هستند و مشکلات بهداشتی همچون پس‌ماندگی آب و فاضلاب، آنها را تهدید می‌کند.
 «منصور کتانباف» اظهار کرد: بیش از 95 درصد بوستان‌های ساحلی اهواز شامل تاسیسات برق، روشنایی، مبلمان شهری، آسفالت، سیستم‌های آبیاری و چمن‌ها به خاطر جاری شدن سیلاب‌های اخیر از بین رفته است.

وی با اشاره به این‌که 300 هکتار از بلوار ساحلی به دلیل بالا آمدن رودخانه کارون تخریب شده است، افزود: از دیگر تبعات افزایش دبی رودخانه کارون در اهواز، مسدود شدن جاده ساحلی و ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر است.کتانباف گفت: از سوی دیگر بیشتر فاضلاب شهر در رود کارون تخلیه می‌شود که در حال حاضر به دلیل بالا آمدن سطح آب، شبکه‌های دفع فاضلاب تحت فشار هستند و نتیجه این شرایط پس‌زدگی فاضلاب در برخی مناطق است.شهردار اهواز عنوان کرد: شرکت آبفا در حال تخلیه فاضلاب است، اما برای پاکسازی مناطق از فاضلاب به پمپ‌های بیشتری نیاز است.‌


گرد و غبار از پس سیل

هنوز اخبار مرتبط با سیل خوزستان تمام نشده است که که وقوع گرد و غبار در این استان   مدارس ۴ شهر خوزستان را دیروز دوشنبه تعطیل کرد. براساس اعلام استانداری، باتوجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود توده گرد و غبار با منشأ خارجی، دیروز مدارس نوبت صبح کلیه مقاطع تحصیلی در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و اروندکنار تعطیل شد.


دمای هوای خوزستان کاهش می‌یابد

اداره کل هواشناسی خوزستان اعلام کرد که دمای هوای استان تا چهارشنبه 3 تا 4 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.به گزارش ایرنا، «محمد سبزه‌زاری» مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، فعالیت سیستم باران‌زا را در استان نشان می‌دهد. افزایش ابر و در نیمه شمالی، شمال شرقی و شرقی طی ساعاتی رگبار و رعد و برق و در بقیه نقاط استان احتمال بارش پراکنده به صورت نقطه‌ای مورد انتظار است.
اداره کل هواشناسی خوزستان در اخطاریه‌ای از ورود 2 سامانه بارش‌‌زا از چهارشنبه هفته گذشته تا اواسط هفته جاری به این استان خبر داده بود.

 
عروسی در سیل

همزمان با اخبار مرتبط با سیل و خرابی‌ها آن، خبرهای خوشی نیز از استان سیل زده لرستان به گوش می‌رسد.
استاندار لرستان با اشاره به این‌که در روستای چم‌مهر پلدختر مراسم عروسی 7 زوج برگزار شده است، گفت: در روز نیمه شعبان و ولادت امام زمان(عج)، از آنجا که مردم ما به انتظار اعتقاد دارند، امیدواری در مردم بسیار زیاد شد.


«سید موسی خادمی» افزود: مردم در وضعیت پس از سیل امید به زندگی دارند.
وی با بیان این‌که سیل یک‌سری مشکلات را برای لرستان به وجود آورده و خسارات آن بسیار سنگین است، گفت: با این حال، روحیه مردم خوب است و روال عادی زندگی جریان دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: پیشنهاد تخصیص صد درصدی بودجه عمرانی لرستان به رئیس‌جمهوری ارائه شد.

خادمی بیان کرد: اکنون برخی مردم استان سرپناه ندارند، برخی دیگر راه امرار معاش و کشاورزی‌شان نابود شده و برخی دیگر که در مسیر جاده‌ها تجارت و شغلی داشتند، کل امکاناتشان از بین رفته است یا دچار رکود کسب و کار شده‌اند.


استاندار یادآور شد: خرم‌آباد هم جزو شهرهایی است که بخش‌هایی از آنها بر اثر سیل خسارت‌ دیده، اما مردم آن با روحیه در حال زندگی هستند.
وی اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهوری به لرستان به مردم امید داد چراکه ایشان با مردم سیل‌زده صحبت کرد و به آنها قول داد که هم نظام و هم دولت مشکلات مردم را حل ‌می‌کنند.
 
راه‌اندازی ۲۱ مهدکودک در مناطق سیل‌زده لرستان

مدیرکل بهزیستی لرستان از راه‌اندازی ۲۱ مهدکودک در مناطق سیل‌زده استان خبر داد.«فاطمه توکلی» به ایسنا گفت: کودکان جزو کسانی هستند که در بلایا و حوادث آسیب بیشتری می‌بینند و یکی از خدمات ما ارائه خدمات به کودکان بود که در این راستا ۲۱ مهدکودک در این مناطق که درگیر سیل بودند برپا شد. وی تصریح کرد: در این زمینه ۱۲۸۰ کودک در این مهدها خدمات دریافت می‌کنند و غذای گرم می‌گیرند. مدیرکل بهزیستی لرستان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن سعی شده لحظات شادی را برای کودکان با اعزام گروه‌های نمایشی ایجاد کنیم که مورد استقبال قرار گرفته شده است.

توکلی اضافه کرد: با توجه به مشارکتی که از سایر استان‌ها داشته‌ایم توانستیم ۵ دستگاه کانکس برای همین مهدهای کودک در شهرهای معمولان، پل‌دختر و نورآباد جذب کنیم.
وی بیان کرد: همچنین یک نانوایی سیار اعزام شده بود که در نورآباد مستقر شد. مدیرکل بهزیستی لرستان ادامه داد: خدمات سازمان تا زمانیکه احساس شود شرایط تثبیت شده و شرایط بهتری حکم‌فرما شده است ادامه خواهد داشت.

 توکلی اظهار کرد: امید می‌رود کمک‌ها همچنان ادامه پیدا کند. وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که نیازهای جدید مردم را بعد از بحران در  مرحله با مشارکت خیرین و سایر همکاران در سایر استان‌ها در این مناطق تامین و توزیع کنیم.


4 روستای لرستان همچنان در بی‌برقی به سر می‌برند

اما مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز آخرین وضعیت برق‌رسانی روستاهای بی‌برق شده بر اثر سیل را در این استان تشریح کرد.به گزارش ایسنا، « فریدون خودنیا » گفت:

از مجموع ۱۱۴۵ روستای بی‌برق شده در سیل اخیر استان، ۱۱۴۱ روستا برق‌دار شده‌اند.وی ادامه داد: ۸ اکیپ اجرایی برای برق‌رسانی به روستاهای بی‌برق مشغول انجام وظیفه هستند.خودنیا تعداد خانوارهای بی‌برق را در روستاها ۲۰ خانوار اعلام کرد و گفت: تنها مشکل بر سر راه ما به منظور تامین برق ۴ روستای باقیمانده، نبود جاده برای تردد وسایل نقلیه سنگین مانند جرثقیل و تریلر است که بتوانیم تیرهای برق و دیگر تجهیزات را به آن ‌سوی رودخانه منتقل کنیم.این مسئول گفت: اگر این مشکل رفع شود، این 4 روستا برق‌دار خواهند شد.


۲۰ محوطه تاریخی لرستان زیر آب رفت

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان گفت: با بالا آمدن آب سد سیمره ۲۰ محوطه تاریخی لرستان در حاشیه رودخانه سیمره زیر آب رفته است.

 «محمدرضا محمدیان» با اشاره به این‌که بیشترین آسیب به محوطه‌های باستانی لرستان در حاشیه رودخانه سیمره وارد شده است، گفت: از آنجا که ارتفاع آب در سد سیمره بالا آمده، بسیاری از آثاری که در شهرستان کوهدشت قرار دارند، زیر آب رفته‌اند.وی افزود: در میان محوطه‌ها و آثاری که در نزدیکی سیمره زیر آب رفته‌اند، ۱۷ محوطه ثبت ملی شده‌اند و ۳ محوطه هنوز به ثبت ملی نرسیده‌ است.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان با تاکید بر این‌که خوشبختانه هیچ مشکلی برای سنگ‌نگاره‌های کوهدشت به وجود نیامده است، افزود: با وقوع سیل تپه‌های تاریخی زیر آب می‌روند، دچار آب‌شستگی می‌شوند و لایه‌های باستانی آنها نیز از بین می‌رود.محمدیان ادامه داد: نفوذ آب سبب آشفتگی لایه‌های باستانی می‌شود و از آنجا که بسیاری از این محوطه‌ها کاوش نشده‌اند، دیگر امکان کاوش در آنها وجود ندارد. هرچند سال‌های گذشته و پیش از آبگیری سد سیمره، شاهد کاوش‌های اضطراری در منطقه بودیم.

وی درخصوص وضعیت سایر محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی لرستان که هم‌اکنون زیر آب هستند و دچار رانش شده‌اند نیز گفت: به غیر از کوهدشت که بیشترین میزان خسارت را در این زمینه متحمل شده است، در سایر شهرستان‌ها نیز شاهد آب‌شستگی و رانش آثار تاریخی بودیم چنانکه یک اثر در پلدختر و 2 اثر در روستای «فهره» الیگودرز که دربرگیرنده تپه و قلعه تاریخی بود، دچار ریزش شده است.


مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: همچنین ۵ اثر در تپه ده‌محسن خرم آباد، ۴ اثر در دورود، ۴ اثر همچون تپه سراب چنار در الشتر و ۲ اثر از جمله تپه شرف‌آباد در نورآباد با مشکلات سیل‌زدگی روبه‌رو شده‌اند و البته آسیب ندیدند.محمدیان، ریزش قلعه تاریخی بابا بهرام پلدختر و نیز ریزش تپه‌های بزازنا و طنجور بروجرد را از آسیب‌های ناگوار ِ واردشده به آثار ارزشمند لرستان در سیل اخیر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه آثار و محوطه‌های تاریخی رومشکان و ازنا آسیب ندیده‌اند.
 
گزارش خسارت مناطق سیل‌زده ایلام تقدیم رئیس جمهور شد

استاندار ایلام از ارائه‌ی گزارش جامع و کامل خسارت مناطق سیل‌زده به رئیس‌جمهور خبر داد.
«قاسم سلیمانی دشتکی» در دیدار جمعی از کارکنان استانداری درخصوص سفر رئیس جمهور به استان، اظهار کرد: قطعا این سفر پرخیر و برکت است و هدف ما از حضور رئیس جمهور در استان در جریان قرار گرفتن مسائل و مشکلات تمام مناطق سیل زده استان بود‌ .
وی ادامه داد: به همین منظور برای دفاع از حق و حقوق مردم مناطق سیل زده استان تنها به حضور رئیس جمهور در استان اکتفا نکردیم بلکه وی را همراهی کردم تا گزارش کامل و جامع مسائل و مشکلات این مناطق را ارائه دهم .

استاندار ایلام همچنین به مشکل فنی هلیکوپتر در مسیر بازگشت به ایلام اشاره کرد و گفت: بعد از همراهی رئیس جمهور در مسیر بازگشت متوجه چند تکانه شدم که همراهان از مشکل فنی هلیکوپتر خبر دادند و لفظ در حال سقوط را بکار می بردند تا اینکه به ناچار در منطقه ای از شهرستان آبدانان به زمین نشست .سلیمانی در ادامه مسیر خدمت به مردم را ارزشمند عنوان کرد و گفت: در مسیر خدمت به مردم بایست روحیه ای خستگی ناپذیر داشت چراکه فلسفه وجودی ما هم چیزی جز مردم نیست


احتمال نفوذ گرد و غبار به نواحی مرزی ایلام

هوای ایلام بارانی است اما احتمال نفوذ گرد و غبار به نواحی مرزی این استان وجود دارد. به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان ایلام اعلام کرد: بررسی نقشه‌های همدیدی و خروجی مدل‌های عددی هواشناسی نشان می‌دهد که به علت نفوذ سامانه ناپایدار با هسته سرد از اوایل سه‌شنبه در استان ایلام ناپایداری‌های منقطعی به صورت وزش باد نسبتا شدید با سرعت حدودا 50 کیلومتر بر ساعت، بارش باران و احتمالا رعد و برق و در ارتفاعات نواحی سردسیر احتمالا بارش پراکنده برف رخ خواهد داد.  به سبب هسته سرد این سامانه و ریزش هوای سرد، انتظار کاهش محسوس دما در حدود 5 درجه در این استان وجود دارد که می‌تواند باعث وارد آمدن خسارت سرمازدگی به باغ‌ها و مزارع کشاورزی تا صبح چهارشنبه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha