یک متخصص داخلی گفت: بهترین راه درمان مسمومیت غذایی کاهش مصرف مواد پختنی و میوه‌هاست.

نشانه‌های مسمومیت غذایی/ زمان بروز مسمومیت چکار باید کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،محمدحسین فرقانی متخصص داخلی، درباره بروز مسمومیت‌های غذایی و راهکارهای مبارزه با آن اظهار کرد: مسمومیت‌های غذایی اغلب از طریق استفاده از خوراک یا آب آلوده،  به خصوص سبزیجات ناسالم  ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: مسمومیت‌های غذایی اغلب با علائم مشابه دل درد، دل پیچه، اسهال، تب و لرز، سردرد و غیره بروز پیدا می‌کند و تشخیص آن‌ها نسبتاً آسان است؛ بهترین راهکارهایی که پزشکان برای درمان مسمومیت‌های غذایی و گوارشی پیشنهاد می‌کنند مصرف نکردن غذاهای پختنی و میوه‌ها است.

فرقانی درباره راه‌های درمان این اختلال تشریح کرد: متخصصان در این شرایط پیشنهاد می‌کنند که مدت کوتاهی از خوردن غذاهای پختنی و میوه‌جات اجتناب کنید؛ می‌توانید در این زمان با مصرف نوشیدنی‌هایی مثل ترکیب عرق شاه‌تره و عسل که خواص آنتی‌بیوتیکی هم دارد یا استفاده از پودر ORS انرژی مورد نیاز خود را دریافت و به بهبود اختلال کمک کنید.

این متخصص داخلی تصریح کرد: بعد از مصرف مواد غذایی فوق برای حدود ۲ وعده می‌توانید کم کم با استفاده از غذاهایی که هضم آسانتری دارند مثل حریره‌ها یا کته ماست شروع به خوردن غذا کنید؛ بعد از ۲ روز بدن شما آمادگی پذیرش مجدد غذاهای پختنی را دارد.

وی با اشاره به اینکه احتمال بروز خطر در اثر مسمومیت وجود دارد، گفت: در صورتی که با علائم شدید مسمومیت مواجه شدید احتمال ابتلا به آمیب وجود دارد؛ این اختلال ممکن است با علائمی مانند سردرد، تب، لرز شدید یا اختلالات گوارشی شدید  مثل اسهال شدید خونی همراه شود.

فرقانی ادامه داد: ابتلا به این اختلال احتمال بروز آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد پس اگر با چنین علائمی مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید؛ انجام آزمایشات مربوطه سلامت یا بیمار بودن شما را مشخص می‌کند، مراقب باشید که بی‌توجهی به این اختلال ممکن است منجر به ایجاد آسیب‌های شدید در کبد و ریه‌ها و حتی تشکیل بافت‌های اضافی در آن‌ها شود که خطراتی را برای فرد بیمار به همراه دارد.

این متخصص داخلی یادآوری کرد: در صورتی که بیمار مبتلا به آمیب با علائم شدیدی مواجه شود که با دارو قابل کنترل نباشد ممکن است نیاز به بستری شدن پیدا کند، معمولا بیماران بستری با استفاده از سرم به حالت طبیعی برمی‌گردند و فرد بیمار تا زمانی که اختلالات ایجاد شده جبران شود باید بستری بمانند.


                               

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha