سیلاب بیش از یک ماه است که استان‌های مختلفی را در کشور درگیر خود کرده است اما غیر از این مساله حالا 6 استان جنوبی ایران به‌طور جدی درگیر حضور ملخ‌ها شده‌اند؛ آفتی که گفته می‌شود نخستین اعلام هشدار درباره آن به هشتم بهمن سال قبل بازمی‌گردد.

وضعیت نارنجی از بابت بحران ملخ

سلامت نیوز:سیلاب بیش از یک ماه است که استان‌های مختلفی را در کشور درگیر خود کرده است اما غیر از این مساله حالا 6 استان جنوبی ایران به‌طور جدی درگیر حضور ملخ‌ها شده‌اند؛ آفتی که گفته می‌شود نخستین اعلام هشدار درباره آن به هشتم بهمن سال قبل بازمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که برخی اعلام می‌کنند احتمال شیطنت عربستان در مبارزه‌نکردن با این ملخ‌ها و نیز ازدیاد و هجوم آن‌ها به ایران وجود دارد.آقای عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز گذشته درباره احتمال شیطنت عربستان در مبارزه‌نکردن با ملخ‌های صحرایی گفت: هرچند عربستان منفعتی از این موضوع نمی‌برد اما بر اساس قوانین بین‌المللی باید همکاری‌های لازم را داشته باشد در غیر این صورت متخلف است و ایران باید در محاکم بین‌المللی از این کشور شکایت کند. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست و وزارت امورخارجه ملزم هستند از طریق سازمان‌های تخصصی بین‌المللی مانند فائو، کشور عربستان را ملزم به انجام اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با این حشرات کنند.


وی با هشدار نسبت به خطر هجوم گسترده ملخ‌ها، گفت: هجوم ملخ‌ها از کشورهای همسایه مانند عربستان به سمت جنوب‌غرب ایران معضلی است که به‌طور مداوم هرساله با آن روبه‌رو هستیم. آن‌طور که نماینده دزفول در مجلس گفته است در دهه‌های گذشته تدابیری مانند طراحی سایت هواپیمایی سمپاش برای مبارزه با ملخ‌ها اتخاذ شد.

همچنین استقرار هواپیماهای سمپاش در استانی مانند خوزستان که در مسیر ورود و هجوم میلیاردی ملخ‌ها قرار دارد، پیش‌بینی شد اما متاسفانه در سال‌های اخیر این زیرساخت از بین رفت و بخشی از آن نیز به بخش خصوصی واگذار و فروخته شد؛ بنابراین در حاضر فرودگاه خدمات ویژه و هواپیمای سمپاش در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار ندارد.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اقداماتی که هم‌اکنون باید برای مبارزه با این آفت انجام شود، اظهار کرد: در حال حاضر دولت باید در مناطق مرزی به‌ویژه ساحلی بوشهر و خوزستان که مسیر ورود ملخ‌ها هستند، امکانات لازم مانند هواپیماهای سمپاش را مستقر کرده و در مرحله ورودی اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: به‌طور قطع اگر اقدامات پیشگیرانه در زمان مناسب در کانون توجه قرار نگیرد، با هجوم گسترده ملخ‌ها به داخل کشور و زادوولد آن‌ها مواجه خواهیم شد زیرا این حشرات با ورود به خشکی نیاز به تغذیه شدید دارند؛ بنابراین حجم تخریب‌ها بسیار زیاد خواهد بود.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس تجربه، این ملخ‌ها در برخی موارد مزارع را تا صددرصد از بین می‌برند و از سویی حیات نباتی و دامی کشور و به تبع آن امنیت غذایی کشور را مورد تهدید قرار می‌دهند. وی گفت: کار عاقلانه و منطقی این است که وزارت جهاد کشاورزی تا دیر نشده اعتبار لازم برای مبارزه با ملخ‌ها را در نظر بگیرد.

تغییر وضعیت زرد به نارنجی
چند روز قبل بود که فائو یا همان سازمان خواروبار جهانی وضعیت ایران را از حالت زرد به نارنجی تغییر داد. معنای این اقدام این است که حمله ملخ‌ها و گستردگی آن‌ها می‌تواند مزارع و باغات بسیاری را نابود کند. در حال حاضر 6 استان جنوبی کشور شامل خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان درگیر معضل ملخ‌ها شده‌اند.

این ملخ‌ها از نوع صحرایی یا دریایی هستند، از خطرناک‌ترین نوع ملخ هستند و با بادهای مرطوبی که از شبه‌جزیره عربستان به سمت ایران در جریان است، آمده‌اند و به زمین‌های زراعی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان حمله کرده‌اند.


بر اساس آنچه تاکنون از سوی مسوولان اعلام شده است در حال حاضر در برخی از استان‌ها ۳۶ ماشین سمپاش در حال سمپاشی مناطق هستند. ایران از دو جبهه جنوب و جنوب‌شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات‌متحده، کویت، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله جازموریان، چابهار و ایرانشهر در چند سال اخیر این آفت پس از ورود به کشور، تخم‌ریزی کرده که به‌صورت انفرادی زیست می‌کنند و در صورت مساعدبودن شرایط آب‌وهوایی افزایش تراکم پیدا خواهند کرد.

ملخ صحرایی می‌تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. همچنین ارتفاع پرواز دسته‌های ملخ صحرایی از صد تا هزار متر گزارش شده که در روزهای آفتابی و گرم این ارتفاع افزایش می‌یابد. اعداد و ارقام ارائه‌شده درباره نحوه تغذیه ملخ‌ها و خسارت‌هایی که به زمین‌های کشاورزی می‌زنند نیز در نوع خود جالب‌توجه است.

هر ملخ صحرایی می‌تواند هم‌وزن خودش یعنی دو گرم در روز غذا بخورد. هر کیلومتر مربع از دسته پروازی متراکم می‌تواند شامل 50 میلیون ملخ باشد که این تعداد قادرند روزانه 100 تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند؛ حتی گفته شده که دسته پروازی بسیار بزرگ می‌تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه صدهزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.


هم‌اکنون در شرایطی هجوم ملخ‌ها مورد توجه قرار گرفته است که معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور به ایرنا گفته بود: ورود نخستین دسته پروازی ملخ صحرایی به بندر نخیلو در استان هرمزگان، نهم بهمن پارسال گزارش شده است. 

به گفته آقای محمود چالاکی، سطح کل مبارزه با ملخ صحرایی در استان‌های آلوده در حدود 6 هزار و 500 هکتار بوده که چهار هزار و 260 هکتار مبارزه زمینی و هوایی در منطقه نخیلو در استان هرمزگان، 260 هکتار مبارزه هوایی و سه هزار و 840 هکتار مبارزه زمینی با چهار تیم مبارزه در پنج روز و صد هکتار در مازاوی میناب انجام شد.


چالاکی گفت: تاکنون هزار و صد هکتار عملیات مبارزه زمینی و هوایی در استان بوشهر شامل480 هکتار مبارزه هوایی و 620 هکتار مبارزه زمینی با سه تیم و 550 هکتار مبارزه زمینی با دسته ملخ صحرایی در جازموریان، 86 هکتار مبارزه زمینی با ملخ‌های انفرادی و بالغ در استان فارس منطقه لامرد و 80 هکتار مبارزه زمینی با ملخ‌های بالغ در استان خوزستان انجام شده است.


بر اساس آنچه در اسناد و گزارش‌ها موجود است، پیش از این نیز ملخ‌ها در دو بازه زمانی حملات گسترده به ایران داشته‌اند. این اتفاق یک‌بار در سال 1340 و یک‌بار دیگر در سال 1342 روی داده است. هجوم ملخ‌ها در سال 1340 بیش از دو میلیون و 500 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را درگیر خود کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha