چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵

سیلاب آرام گرفته اما هنوز بحران در مناطق سیل‌زده پایان نیافته؛ چه‌بسا تازه اول بحران است. نماینده مردم گمیشان با بیان اینکه در سیل اخیر ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به منطقه گمیشان وارد شده است، گفت:

امکان ریزش ساختمان‌ها در مناطق سیل‌زده

سلامت نیوز:سیلاب آرام گرفته اما هنوز بحران در مناطق سیل‌زده پایان نیافته؛ چه‌بسا تازه اول بحران است. نماینده مردم گمیشان با بیان اینکه در سیل اخیر ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به منطقه گمیشان وارد شده است، گفت:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،سیلاب آرام گرفته اما هنوز بحران در مناطق سیل‌زده پایان نیافته؛ چه‌بسا تازه اول بحران است. نماینده مردم گمیشان با بیان اینکه در سیل اخیر ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به منطقه گمیشان وارد شده است، گفت: با توجه به گرم شدن هوا هر لحظه امکان ریزش ساختمان‌ها وجود دارد و خطر ریزش بسیار زیاد است.

رامین نورقلی‌پور با بیان اینکه آب از بخش‌ عمده‌ای از گمیشان خارج شده است، گفت: بخش‌هایی در قسمت شرق و شمال شرق شهر هنوز دچار آبگرفتگی هستند. مهم‌ترین موضوع در حال حاضر این است که در مدت زمان طولانی منازل و ابنیه شهر در آب بودند و مشکلاتی برای ساختمان‌ها به لحاظ سازه‌ای ایجاد شده است.

او با بیان اینکه کارشناسان بنیاد مسکن از هفته گذشته در حال ارزیابی میزان تخریب منازل مسکونی در شهر گمیشان هستند، ادامه داد: خوش‌بختانه بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی تلاش دارند تا در اسرع وقت عملیات بازسازی منازل را آغاز کنند. در منطقه گمیشان و روستاهای اطراف اگر نیاز به ساخت و ساز منازل جدید باشد، قطعا در زمین‌های سابق و بجای منازل فعلی احداث خواهد شد.

نماینده مردم گمیشان در مجلس به ایلنا گفت: مهم‌ترین موضوع در حال حاضر این است که تا زمان بازسازی منازل مردم باید در کجا زندگی کنند؟ بنابر دستور ریاست‌جمهوری مقرر شده که در مدت زمان بازسازی منازل، اجاره‌خانه‌ها توسط دولت یا دستگاه‌های حمایتی پرداخت شود. قطعا امکان اسکان در تعدادی از منازل برای مردم وجود ندارد، چراکه حالت تخریبی دارند و با توجه به غرقابی شدن مشکل پیدا کرده‌اند و با گرم شدن هوا هر لحظه امکان ریزش ساختمان وجود دارد و خطر ریزش بسیار زیاد است.

او با بیان اینکه مشکل تعدادی از منازل با بازسازی برطرف خواهد شد، گفت: برای ساکنان منازلی که نیاز به بازسازی دارند به اسکان موقت نیاز داریم، البته در خصوص اسکان موقت نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نمی‌توانیم اسکان موقتی مانند اسکان اضطراری که در زمان وقوع سیل برای این افراد ایجاد شد، در نظر بگیریم چراکه امکانات در این نوع اسکان محدود است و ممکن است کار ساخت و ساز بنا چندین ماه طول بکشد و قاعدتا مردم نمی‌توانند در چادر بدون داشتن امکانات اسکان داده شوند و باید شرایط دیگری برای آنها در نظربگیریم.

وی ادامه داد: پیگیر هستیم تا بتوانیم راهکار مناسبی در این خصوص در نظر بگیریم. تا یکی دو هفته آینده نیز که سیل بطور کامل در این مناطق فروکش کند، می‌توانیم اعلام کنیم که چند خانوار نیازمند اسکان هستند.

نماینده مردم گمیشان با بیان اینکه تعدادی از مدارس نیز آسیب دیده و برخی از آنها قابل استفاده نیستند، گفت: جلسات مختلفی با آموزش و پرورش و سازمان تجهیزات و نوسازی مدارس برگزار کرده‌ایم تا هر چه سریع‌تر در خصوص بازسازی و نوسازی مدارس آسیب دیده و تخریب شده اقدام کنند. امیدواریم این مدارس تا سال تحصیلی جدید آماده بهره‌برداری شود البته بخشی از آنها ممکن است به صورت پیش‌ساخته ایجاد شود که در مدت زمان کوتاهی آماده خواهند شد.

نورقلی‌پور همچنین درباره ورود آب گرگان‌رود به شهر گمیشان گفت: متاسفانه این آب همچنان شهر را تهدید می‌کند، البته یک شاخه فرعی از رودخانه گرگان باعث آبگرفتگی شهر گمیشان شده بود که همچنان آب در آن وجود دارد؛ هر چند به‌شدت قبل نیست، اما همچنان تهدیدی برای شهر محسوب می‌شود.

آب‌های سیلابی که در دشت پخش شده بودند، تقریبا مهار شده است. در گرگان‌رود نیز با وجود اینکه تا حدودی حجم آب در آن کاهش پیدا کرده است، اما همچنان حجم آب بسیار زیادی در آن وجود دارد. همچنین در رودخانه قره‌سو نیز با وجود کاهش نسبی همچنان سطح آب بسیار بالاست. او همچنین در خصوص میزان خسارات وارد شده به این مناطق ادامه داد: براساس برآورد وزارت کشور میزان خسارت در این منطقه در حدود ۵ هزار میلیارد بوده است.

نماینده مردم گمیشان در پاسخ به این سوال که چقدر با توجه به شرایط احتمال مهاجرت از این مناطق وجود دارد؟ تصریح کرد: احتمال مهاجرت قبل از سیل در این منطقه نیز به دلیل آمار بسیار بالای بیکاری وجود داشت.

جوانان به دلیل بیکاری به کشورهای خارجی و مناطق اطراف و داخل کشور مهاجرت می‌کردند در سیل اخیر نیز با توجه به اینکه قرار است دولت خسارت‌های وارد شده را پرداخت کند و ما نیز به دنبال تحقق جبران این خسارت‌ها هستیم، بعید می‌دانم که با مهاجرت گسترده در این مناطق مواجه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha