چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 269239

هنوز تابستان نیامده، آفتاب تند پایش را به شهر باز کرده و بعید نیست که یکی از همین روزها، پوستتان را با درد و سرخی ناشی از سوختگی درگیر کند. آفتاب‌سوختگی، مشکل همیشگی کسانی است که مجبور به کار در فضای باز هستند.

چند درمان خانگی برای آفتاب‌سوختگی

سلامت نیوز: هنوز تابستان نیامده، آفتاب تند پایش را به شهر باز کرده و بعید نیست که یکی از همین روزها، پوستتان را با درد و سرخی ناشی از سوختگی درگیر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، آفتاب‌سوختگی، مشکل همیشگی کسانی است که مجبور به کار در فضای باز هستند. مشکلی که ممکن است استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، کلاه‌های آفتابگیر و لباس‌های نخی آستین بلند هم از پسِ مهارکردنش بر نیایند. اگر شما هم این روزها با آفتاب‌سوختگی و عوارض ناشی از آن درگیر هستید، از این درمان‌های طبیعی کمک بگیرید. اگر شدت سوختن پوستتان زیاد نباشد، بدون کمک‌گرفتن از داروهای شیمیایی می‌توانید مشکل را کمتر کنید.

شیر
شیر، یکی از بهترین داروهای آفتاب‌سوختگی است. اگر به‌خاطر ساعت‌ها زیر آفتاب کارکردن، پوستتان سرخ، ملتهب و دردناک شده، یک فنجان شیر سرد را روی یک حوله کوچک بریزید و به آرامی روی پوستتان قرار دهید. با این کار احساس گُرگرفتگی، درد و حساسیت پوست خود را کمتر خواهید کرد.

وازلین
حالا که تابستان رسیده، باید همیشه یک قوطی وازلین در خانه داشته باشید. پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی شده را با وازلین چرب کنید تا روند بهبودش سریع‌تر شود. البته قبل از استفاده، وازلین را در یخچال بگذارید و سپس روی پوست بمالید.

بلغور جودوسر
یک فنجان بلغور جوی دوسر را در یک فنجان آب سرد بریزید و این ماسک را برای 15 تا 20 دقیقه در روی ناحیه دچار سوختگی بگذارید. این بلغور، پوست شما را نرم  و احتمال خارش ناشی از آفتاب‌سوختگی را کمتر می‌کند.

آسپرین
یک قرص آسپرین را خُرد کنید و در یک قاشق غذاخوری آب حل کنید. این خمیر را روی ناحیه دچار سوختگی قرار دهید و بعد از پنج دقیقه، پوستتان را بشویید. آسپرین، درد و التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کمتر می‌کند.

ماست
اگر هیچ‌کدام از مواد گفته شده را در خانه ندارید، از یک کاسه ماست برای آرام‌کردن پوستتان کمک بگیرید. ماست، پوست را خنک و با آب‌رسانی به آن، سوزش را کمتر می‌کند. گذشته از این، ماست یک ضدباکتری طبیعی است و احتمال عفونت در پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی شده را کمتر می‌کند.

سرکه سیب
یکی از مواد ضدقارچ و ضدعفونی‌کننده‌ای که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، سرکه سیب ‌است. کافی است یک قاشق چای‌خوری از آن را روی یک توپک پنبه‌ای بریزید و آن را روی پوست دچار آفتاب‌سوختگی بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید تا ناحیه آسیب‌دیده ضدعفونی و دردش هم آرام شود.

چای کیسه‌ای
با یک کیسه چای و خاصیت‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن، می‌توانید پوستتان را آرام کنید. چای سیاه، درد و التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کم می‌کند، اما اگر بابونه هم در خانه دارید، می‌توانید کمی از آن را در یک کیسه تمیز بریزید، کیسه را مرطوب کنید و روی ناحیه دچار سوختگی قرار دهید تا هم، درد و التهابش کمتر شود، هم قرمزی پوستتان کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha