شانه‌ها، پُرتحرک‌ترین مفاصل بدنتان است؛ اما این میزان تحرک پذیری هزینه‌هایی دارد. از هر چهار زن 20 تا 55 ساله یک نفر از شانه درد شاکی است. حدود 20 درصد از افراد، عضله‌ی شانه‌گردان خود را پاره می‌کنند!

5 عامل شانه درد در خانم‌ها

سلامت نیوز:  شانه‌ها، پُرتحرک‌ترین مفاصل بدنتان است؛ اما این میزان تحرک پذیری هزینه‌هایی دارد. از هر چهار زن 20 تا 55 ساله یک نفر از شانه درد شاکی است. حدود 20 درصد از افراد، عضله‌ی شانه‌گردان خود را پاره می‌کنند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، شما به عنوان یک زن با تمام کارهایی که طی روز انجام می‌دهید، روی سلامت شانه‌هایتان تأثیر می‌گذارید. در این مطلب به معمول‌ترین عوامل روزمره که منجر به شانه درد می‌شوند اشاره می‌کنیم.

گوشی تلفن‌تان
وقتی روی یک اسکرین خم می‌شوید، چه گوشی تلفن‌تان و چه تبلت یا کامپیوترتان، سر شما بیش از 25 کیلوگرم فشار بر گردنتان وارد می‌کند. وقتی شانه‌هایتان را به جلو خم می‌کنید، عضلات حامی پشت و شانه‌هایتان ضعیف می‌شوند و به مرور زمان، آن‌قدر ضعیف و کشیده می‌شوند که شروع می‌کنید به شکایت کردن که: «از بس کار کردم و بار سنگین حمل کردم شانه درد گرفتم!».
چه باید بکنید: در مطالعه‌ای زنان کارمند، سه بار در هفته و به مدت 10 هفته، هر بار 20 دقیقه تمرینات قدرتی گردن و شانه با دمبل انجام دادند و دردشان به میزان چشمگیری کاهش یافت و عملکردشان بهتر شد.

هورمون‌هایتان
بله باز هم جنسیت وارد عمل می‌شود! هورمون استروژن بر سنتز کلاژن اثر می‌گذارد و باعث می‌شود مفاصل زنان سست‌تر شده و راحت‌تر آسیب ببیند و کُندتر ترمیم شود.
چه باید کرد: اگر قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید پس یک قدم جلوتر از بقیه خانم‌ها هستید؛ قرص‌های ضدبارداری هورمونی می‌توانند به میزان قابل توجهی ریسک آسیب رباط‌ها را پایین بیاورند. اگر هم قرص ضدبارداری مصرف نمی‌کنید، پس باید حین سیکل قاعدگی‌تان بیشتر مراقب وضعیت بدنی خود باشید و به مفاصلتان فشار وارد نکنید تا از آسیب پیشگیری نمایید.

تمرین و ورزشتان
وقتی عضلاتتان را جلوی آینه منقبض می‌کنید و از دیدن فرمی که گرفته‌اند لذت می‌برید، طبیعتاً تمرکزتان روی عضلاتی است که به چشم می‌آیند و به راحتی عضلات تثبیت کننده‌ی کوچک را نادیده می‌گیرید، چون همیشه هم دیده نمی‌شوند، مانند عضلات تحت کتفی که شانه را تثبیت کرده و از چرخش شانه به درون (عارضه شانه گرد شده) جلوگیری می‌کنند.
چه باید کرد: به ازای هر تمرین هل دادنی، دو تمرین کشیدنی (مثلاً به ازای شنا و پرس سینه، دو تمرین پارویی و بارفیکس) در روتین تمرینات خود داشته باشید. این شیوه کمکتان می‌کند عضلات مهم پشتی‌تان را تقویت کنید و ضمناً از عدم تعادل عضلانی که می‌تواند شانه‌هایتان را مستعد آسیب کند، پیشگیری نمایید.

کیف دستی‌تان
تاندون‌های عضلات شانه‌گردان مانند شلوار جین‌تان هستند، اگر خوب از آن مراقبت نکنید و زیاد از آن استفاده کنید، پارچه‌ی آن شل و وارفته شده و از شکل و قیافه خواهد افتاد. اگر هر روز کیفتان را در یک سمت بدنتان حمل می‌کنید، مخصوصاً اگر سنگین هم باشد، باری اضافی به تاندون عضلات شانه‌ی خود وارد می‌نمایید که باعث می‌شود آسیب ببینند.
چه باید کرد: شاید توقع زیادی باشد که از شما بخواهیم کیف کوچک‌تری انتخاب کنید. دست‌کم می‌توانید از کیفی استفاده کنید که بندهای پهن‌تری دارد و هر وقت که می‌توانید آن را جلوی بدنتان بگیرید و سمت شانه‌های حامل را هر چند وقت یک‌بار عوض کنید.

سینه‌بندتان
اگر سینه‌های نسبتاً سنگین و بزرگی دارید، بندهای سینه‌بندتان ممکن است شیارهایی در بالای شانه‌هایتان ایجاد کند که اگر برطرفشان نکنید، می‌توانند دائمی شده و شانه‌هایتان را دفرمه کنند.
چه باید کرد: سینه‌بندهایی تهیه کنید که بندهای پهن‌تر و پد دار داشته باشند تا از فشار وارد بر شانه‌هایتان کاسته شود. ضمناً هرازگاهی از سینه‌بندهایی که پشت بسته دارند استفاده کنید تا همیشه و هر روز به یک نقطه از شانه‌هایتان فشار وارد نشود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
پیدا کردن علت شانه درد همیشه هم ممکن نیست؛ زیرا گاهی مشکل اصلی مربوط به سایر قسمت‌های بدن است و منبع درد جای دیگری است که خودش را در شانه‌ها نشان می‌دهد. این حالت می‌تواند در مورد برخی از مشکلات گردن به وجود بیاید مانند آرتروز و فتق دیسک.
به طور کلی اگر درد زیادی دارید یا می‌دانید به خودتان آسیب زده‌اید، بهترین کار این است که هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید؛ اما اگر شانه دردتان خفیف است سعی کنید اصلاحاتی در فعالیت‌هایتان ایجاد کنید. می‌توانید داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نیز مصرف کنید و حرکات کششی انجام دهید تا ببینید آیا دردتان بهتر می‌شود یا نه. اما اگر با تمام این اقدامات بعد از دو سه هفته نیز درد وجود داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک برای تشخیص علت شانه دردتان، ممکن است سؤال‌های زیر را از شما بپرسد پس جواب این سؤال‌ها را آماده کنید:
* آیا دردتان فقط در یک شانه است یا هر دو شانه‌تان درد می‌کند؟
* آیا این درد ناگهان شروع می‌شود؟ اگر چنین است، در حال انجام چه کاری بوده‌اید که درد سراغتان آمده؟
* آیا این درد به سایر قسمت‌های بدنتان نیز می‌رسد؟
* آیا می‌توانید دقیقاً به نقطه‌ی درد اشاره کنید؟
* آیا وقتی حرکتی نمی‌کنید هم درد دارید؟
* آیا وقتی حرکات خاصی انجام می‌دهید دردتان بیشتر می‌شود؟
* آیا شانه‌تان قرمز و داغ و متورم می‌شود؟
* آیا شانه‌دردتان شب‌ها شما را از خواب بیدار می‌کند؟
* چه چیزی دردتان را بدتر و چه چیزی آن را بهتر می‌کند؟
* آیا مجبور شده‌اید فعالیت‌هایتان را به دلیل شانه درد محدود کنید؟
اگر هم پزشکتان همه‌ی موارد را از شما نخواست، خودتان می‌توانید هر موردی را که به نظرتان مهم می‌آمد توضیح دهید تا به تشخیص بهتر کمک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha