مدیر کل بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: دوره بازگشت سیل در منطقه سیل زده لرستان ۵۰۰ سال و در استان‌های خوزستان و گلستان ۲۰۰ ساله است.

دوره بازگشت سیل‌ لرستان و خوزستان چند ساله بود؟

سلامت نیوز: مدیر کل بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: دوره بازگشت سیل در منطقه سیل زده لرستان ۵۰۰ سال و در استان‌های خوزستان و گلستان ۲۰۰ ساله است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سیف الله آقابیگی در نشست بررسی تحلیلی وقایع سیل اخیر در ایران که در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی عصر روز گذشته  برگزار شد، گفت: امسال به لحاظ بارش در ۵۰ سال اخیر مقام اول را دارد این در حالیست که سال گذشته به لحاظ کم بارشی طی ۵۰ سال گذشته مقام اول را داشت.

او با تاکید بر این که باید خودمان با اقلیم ایران سازگار کنیم،اظهارکرد: می‌بینم در یک سال بارش‌های بیش از حد نرمال و در یک سال دچار کم بارشی شدید هستیم. طبیعت ایران در سال ۱۳۹۸ درس‌های بزرگی به ما داد که مهمترین آن این است که باید ساخت و سازها متناسب با اقلیم مناطق باشد.

مدیر کل بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه بارش امسال رشد قابل توجهی داشته است، گفت: معلوم نیست که این شرایط را در سال آینده داشته باشیم و شرایط موجود نشان دهنده وقوع تغییرات اقلیمی است. نمی‌توانیم ادعا کنیم که سال بعد ترسالی خواهد بود.

آقابیگی با تاکید بر این که در هفت ماه گذشته، از ابتدای سال آبی تا آخر فروردین ۹۸ همه استان‌ها بارش بالای حد نرمال داشتند، گفت: در برخی استان‌ها بارش‌ها دو تا سه برابر شده است.

او با اشاره به این که علاوه بر پیش‌بینی‌های کوتاه مدت دو تا سه روز که قطعیت بالاتری دارد، پیش بینی‌ها فصلی نیز صورت می‌گیرد،اظهارکرد: از آن جا که پیش بینی‌ها فصلی با عدم قطعیت بالا همراه است، نمی‌توانیم بر مبنای آن مدیریت منابع آب کشور را انجام دهیم و این پیش‌بینی‌های فصلی برای اعمال مدیریت منابع آب کاربرد ندارد.

او با بیان این که در مدت ۱۶ روز که کشور تحت تأثیر دو جبهه بارشی قرار گرفت، حدود ۳۰ درصد بارش یک سال زراعی تأمین شد،اظهارکرد: تا آخر فروردین ۹۸ همدان ۷۲ درصد بارش یک ساله و ایلام ۵۰ درصد بارش سالانه خود را دریافت کرد.

آقابیگی با اشاره به اینکه بارش شش استان پربارش کشور در حوزه کرخه و کارون جریان می‌یابد، گفت: بارندگی استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان پشت سدهای خوزستان تجمع می‌یابد. ورودی آب در حوضه کرخه در ۱۵ روز ابتدای فروردین امسال ۳۶ برابر سال آبی گذشته و ۵.۶ برابر در حد نرمال بوده است.

مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در استان گلستان طی دو روز ۲۶ و ۲۷ اسفند ۹۷ میزان بارش قابل توجهی رخ داد و ۵۶ میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن شد این در حالیست که مجموع ظرفیت مخازن این منطقه ۵۰ میلیارد متر مکعب است همچون ورودی آب به مخازن در سال گذشته در این حوزه تنها ۱۵ میلیارد متر مکعب بوده است. امسال میزان خروجی آب از مخازن ۳۷ میلیارد متر مکعب بود تا خسارات را به حداقل برسانیم.

آقابیگی در ادامه اظهار کرد: در خوزستان ۳۴ میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن شد در حالی که حجم مخازن ۲۴.۵ میلیارد متر مکعب است. سد کرخه نیز در هفت ماه اخیر دو بار خالی و پر شده است و اگر کرخه نبود وقایعی بدی برای خوزستان اتفاق می‌افتاد.

به گفته آقابیگی سد دز با عمر ۵۶ ساله حداکثر ۲ میلیارد و ۵۶ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد اما اخیراً ۹ میلیارد متر مکعب آب وارد دز و این سد سه بار پر و خالی شده است.

مدیر کل بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این که معمولاً تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها بر مبنای دوره بازگشت ۲۵ ساله صورت می‌گیرد، گفت: دوره بازگشت سیل در لرستان ۵۰۰ ساله و دوره بازگشت سیل در خوزستان و گلستان ۲۰۰ ساله برآورده شده است.

او در پایان با تاکید بر این که حد بستر و حریم رودخانه‌ها باید در ادبیات ساخت و سازها مورد توجه قرار گیرد،اظهارکرد: در ساخت و سازها حتماً باید به شرایط هیدرولوژیک رودخانه‌ها توجه داشته باشیم نه به شرایط مالی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha