یک متخصص دندان گفت: التهاب لثه یک عامل خطر آفرین برای بیماری قلبی است؛ التهاب یک مکانیزم محافظتی در بدن انسان است اما در دراز مدت به بافت‌ها آسیب می‌رساند.

توصیه‌های طلایی برای درمان التهاب لثه

سلامت نیوز:یک متخصص دندان گفت: التهاب لثه یک عامل خطر آفرین برای بیماری قلبی است؛ التهاب یک مکانیزم محافظتی در بدن انسان است اما در دراز مدت به بافت‌ها آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،غلامحسین رمضانی متخصص دندان، درباره بیماری لثه و درمان آن اظهار کرد: بیماری لثه با نام بیماری پریونتال در جهان شناخته می‌شود، مکانیزم‌هایی که در پس بیماری پریونتال قرار دارند باعث  بروز بیماری‌هایی از جمله  آلزایمر، سرطان، تنفسی و قلبی می‌شوند؛ همچنین با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان پریونتیت به وجود می‌آید که می‌تواند ساختار پشتیبان دندان‌ها را ضعیف کند.


وی ادامه داد: التهاب لثه در کودکان بسیار نادر است مگر اینکه کودک در شرایط خاص و به بیماری‌های دیگری مبتلا شده باشد اما این عارضه در بزرگسالان شایع‌تر است و با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، فرد هنگام زدن مسواک دچار خونریزی لثه می‌شود و پلاک دندانی به وجود می‌آید که عامل اصلی پوسیدگی دندان و التهاب لثه است.

پلاک دندان چیست؟
رمضانی درباره‌ پلاک دندان گفت: پلاک یک ماده‌ چسپنده‌ شامل باکتری‌هایی است که روی دندان تشکیل می‌شوند؛ درصورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باکتری‌ها می‌توانند لثه‌ها را تحریک کنند و  لثه ممکن است متورم و دردناک و عفونی شود؛  در این شرایط التهاب لثه به وجود می‌آید.


این متخصص دندان افزود: مشکلات لثه تنها به التهابات لثه خلاصه نمی‌شود، بلکه ممکن است این عوارض به صورت آبسه ظاهر شود در این زمان فرد گمراه می‌شود و آبسه و التهاب لثه را اشتباه تشخیص می‌دهد، گاهی به دلیل پوسیدگی دندان و رعایت نکردن بهداشت مواد عفونی از قسمت نرم دندان که همان لثه است خارج می‌شود که به آن آبسه می‌گویند.

رمضانی درباره‌ درمان التهاب لثه گفت: بهداشت دهان و دندان باید در سه وعده از روز نهایتا ۲ وعده صورت بگیرد، البته تنها نباید به مسواک زدن اکتفا کرد بلکه از نخ دندان هم باید استفاده شود؛ یک وعده بعد از صبحانه و یک وعده بعد از شام انجام بگیرد.

وی ادامه داد: هر ۶ ماه یکبار برای چکاپ به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا پزشک بتواند روند پیشرفت بیماری را کنترل و از پوسیدگی دندان پیشگیری کند، چکاپ مرتب باعث می‌شود که پوسیدگی دندان شناسایی و ترمیم شود؛ روش فلورایدتراپی هم بسیار خوب است زیرا  شیار‌های عمیق دندان را به خوبی شستشو می‌دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

این متخصص دندان در پایان درباره‌ ارتباط میان بیماری لثه و قلب افزود: این بیماری لثه یک عامل خطر آفرین برای بیماری قلبی است؛ التهاب یک مکانیزم محافظتی در بدن انسان است اما در دراز مدت می‌تواند به بافت‌ها و اندام‌ها آسیب برساند، این امکان وجود دارد که التهاب لثه در نهایت زمینه ساز بروز التهاب در سیستم قلبی عروقی شود از سوی دیگر پیوند بین لثه و قلب به واسطه باکتری‌ها شکل می‌گیرد؛ باکتری‌های موجود در لثه می‌توانند وارد جریان خون شوند و به مقاصد دورتر، از جمله قلب بروند که در آن جا التهاب و آسیب ایجاد کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha