دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 269552

یكی از بدترین عوارض بی‌حركتی ایجاد لخته خون در ورید‌ها و سپس كنده شدن این لخته‌ها و حركت آنها به سمت عروق ریوی و ایجاد تنگی نفس بسیار شدید و حتی مرگ و میر در این زمینه است.

وقتی ریه آمبولی می‌کند

سلامت نیوز: یكی از بدترین عوارض بی‌حركتی ایجاد لخته خون در ورید‌ها و سپس كنده شدن این لخته‌ها و حركت آنها به سمت عروق ریوی و ایجاد تنگی نفس بسیار شدید و حتی مرگ و میر در این زمینه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، این سناریو مهم‌ترین و شایع‌ترین مكانیسم ایجاد بیماری خطرناك آمبولی ریه است كه به جز موارد معدودی از علل دیگر ایجاد این بیماری - مانند اختلالات خونی، افزایش انعقادپذیری، سرطان‌ها و كاتترهای عروقی -عامل اصلی وقوع این عارضه تا حدود زیادی قابل پیشگیری است. بیماران مسنی كه بر اثر سر خوردن یا سنكوپ دچار سقوط و آسیب استخوان ران یا لگن می‌شوند بیشترین گروه در معرض خطر این عارضه هستند.

سایر گروه‌های پرخطر افرادی هستندكه تحت عمل‌های جراحی بزرگ قرار می‌گیرند یا به علت بیماری‌های قلبی عروقی یا ریوی زمینه‌ای، قادر به تحرك نیستند . این علل و بی‌حركتی ناشی از آنها شاید كمتر قابل پیشگیری باشد ولی جهت كاهش احتمال خطر وقوع این عارضه استفاده از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و هپارین و خانواده آن یا استفاده از جوراب‌های واریس می‌تواند كمك‌كننده باشد. در مواردی كه پزشك معالج توصیه به شروع حركت از موعد زمانی خاصی می‌کند ‌باید تلاش كرد این مهم حتما صورت پذیرد.
علائم بیماری به صورت تنگی نفس شدید، درد قفسه سینه، اضطراب و افزایش ضربان قلب به صورت ناگهانی می‌شود. میزان ناخوشی ناشی از این تنگی نفس بیمار را به اورژانس‌های بیمارستانی می‌كشاند . آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های مرتبط با این بیماری در تشخیص سریع می‌تواند كمك‌كننده باشد ولی میزان گرفتگی عروق ممكن است در حدی باشد كه شروع سریع درمان هم كمكی به كاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری نكند ولی در تعداد زیادی از بیماران با شدت كمتر گرفتگی عروق ناشی از لخته بهبود حاصل خواهد شد.

با توجه به موارد گفته‌شده و عوارض جدی آمبولی ریه، مانند هر بیماری دیگری اصل پیشگیری بسیار مهم است، در صورت بروز هرگونه تنگی نفس در گروه‌های پر خطر به‌خصوص مواردی كه تنگی نفس بیمار به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و در چند روز اخیر متوجه تورم ساق پای بیمار شده‌اید مراجعه هرچه سریع‌تر بیمار و شروع داروهای ضد انعقادی می‌تواند در كاهش مرگ و میر این بیماری نقش به‌سزایی داشته باشد. .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha