با فروکش کردن سیل در استان‌های درگیر، قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در کشور با حکم وزیر کشور تشکیل شده است.

تشکیل قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده

سلامت نیوز:با فروکش کردن سیل در استان‌های درگیر، قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در کشور با حکم وزیر کشور تشکیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده شامل استان‌های غربی درگیر سیل ازجمله خوزستان، لرستان و ایلام نیز می‌شود. در حکم «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» که روز 4 اردیبهشت خطاب به «بابک دین‌پرست» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور صادر شد، آمده است:

«با عنایت به‌ضرورت بازسازی هرچه سریع‌تر مناطق آسیب‌دیده و تحت تأثیر سیلاب به‌موجب این حکم جنابعالی را به‌عنوان دبیر کمیته حمایت از تولید و اشتغال قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده منصوب می‌کنم.»

در این حکم آمده است: «پیگیری امور مربوط به کمیته مذکور، ایجاد تعامل و هماهنگی فی‌مابین اعضا به‌منظور بازسازی و احیای مجدد بنگاه‌های اقتصادی، کارگاه‌های تولیدی و صنوف متأثر از سیل، بازگشت ظرفیت اشتغال واحدهای آسیب دیده در مناطق خسارت‌دیده از سیل و بازسازی و تعمیر سریع و ایمن واحدهای آسیب‌دیده تجاری تولیدی، با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی استانی، از جمله مواردی است که انتظار دارد، در راستای نیل به اهداف تشکیل قرارگاه و سرعت بخشی به امر بازسازی و کمک به هموطنان آسیب‌دیده، با جدیت نسبت به تحقق آن سعی و کوشش کنید.»

قرارگاه‌های بازسازی و نوسازی کشور به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداران و با عضویت نمایندگان دستگاه‌های متناظر ملی در سطح استان‌ها تشکیل شده است.

تعیین اولویت‌های بازسازی و نوسازی در اجرای طرح‌ها بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب قرارگاه و کمیته بازسازی و نوسازی، برگزاری جلسات منظم و هفتگی جهت پیگیری و رصد امور بازسازی و ارسال صورتجلسات مربوطه به کمیته بازسازی و نوسازی، تفکیک طرح‌ها و پروژه‌ها و ارجاع آن‌ها به ارگان‌های ذیربط امور بازسازی و نوسازی، اعم از دولتی و نهاد‌های انقلابی و مردمی بر اساس وظایف و توان اجرایی آنها، هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرائی استان و رفع مشکلات آنها، بسیج امکانات استان برای بازسازی و نوسازی، بررسی مشکلات مردم در زمینه بازسازی و نوسازی، ایجاد هماهنگی و هدایت فعالیت‌های خیران و نهاد‌های غیردولتی در امور بازسازی و نوسازی و ارائه گزارش پیشرفت پروژه‌ها و عملکرد ماهانه به کمیته بازسازی و نوسازی از وظایف این قرارگاه‌هاست.



خوزستان تا هفته آینده از مرحله سیل خارج می‌شود

با فروکش کردن سیلاب در بیشتر مناطق خوزستان طی هفته گذشته، این استان - به گفته مسئولان کشور و استان - از شرایط اضطرار خارج شد.به گزارش همشهری، برخی از مناطق هنوز درگیر سیلاب و جاده‌هایی همچون اهواز - آبادان مسدود هستند، اما خطر پیشروی سیل رفع شده است و بسیاری از سیل‌زده‌ها که در چادرهای هلال‌ احمر اسکان داده شده بودند، به خانه‌های خود بازگشته‌اند.
حالا استاندار گفته است: با توجه به کاهش دبی رودخانه‌های کارون و دز، خوزستان تا هفته آینده از مرحله سیلاب خارج می‌شود.

وی همچنین از تشکیل قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان‌های درگیر سیل ازجمله خوزستان خبر داده است.«غلامرضا شریعتی» در نخستین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان که در ساختمان استانداری برگزار شد، بیان کرد: بازگرداندن سیل‌زده‌ها به زندگی عادی در دستور کار است و سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه محوری باید در کنار اداره کل امور روستایی، تیم‌ها و کارگروه‌هایی را تشکیل دهد و به روستاها برود چون مسائل پس از سیل و کاهش استرس سیل‌زده‌ها بسیار اهمیت دارد.


وی با تاکید بر این‌که برآورد خسارت‌ها باید منطقی باشد و همان میزانی که هست اعلام شود، ادامه داد: برآوردهای غیرکارشناسی و غلط موجب می‌شود از مرکز به صحبت‌های ما توجه نشود. همه اذعان دارند که بیشترین خسار‌ت‌های مالی سیل مربوط به خوزستان است ولی تعیین آنها باید کارشناسی‌شده باشد.


کشاورزان امسال برای کشت محدودیتی ندارند

شریعتی گفت: کشاورزان ما در مناطق سیل زده آسیب دیده‌اند و بنابراین باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد، این کشاورزان به کشت تابستانه برسند. از سازمان آب و برق استان هم خواسته‌ایم که مراعات کشاورزان را کرده و توجه کنند سطح سدها تا حد نرمال تخلیه نشود.وی افزود: امکانات لازم هر چه سریع‌تر برای تخلیه آب از زمین‌های کشاورزی مناطق سیل زده خوزستان بسیج و تجمیع شود تا زمین‌ها برای کشت آماده شوند.


این مقام مسئول گفت: امسال با توجه به حجم آب موجود، محدودیتی در میزان کشت و الگوی کشت وجود ندارد و کشاورزان خوزستانی می توانند هر چه تمایل دارند برای جبران زیان ‌خود کشت کنند.وی اظهار کرد: شرایط برای کشاورزان باید به سمت امیدواری پیش برود اما الان برخی کشاورزان احساس ناامیدی دارند. چراکه همه چیزشان را از دست داده‌اند. البته دولت و نظام در خدمت و کنار آنها هستند و تا آخر هم کنار آنها خواهیم بود.


تشکیل ستاد بازسازی سیل

استاندار خوزستان گفت: ستاد بازسازی سیل اخیر در سطح کشور تشکیل و فرماندهی آن به وزیر کشور داده و مقرر شده است که طبق چارت، متناظر آن یک قرارگاه استانی تشکیل شود.
قرارگاه استانی قرار نیست شبیه قرارگاه کشوری باشد چراکه استان‌ها ظرفیت‌ها و مسائل مختلفی دارند. بنابراین قرارگاه‌ها باید متناسب با ظرفیت‌ها ساماندهی شوند.


میزان خسارت سیل به خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در این نشست از وارد آمدن خسارت 12 هزار و 512 میلیارد تومانی سیلاب اخیر به بخش‌های مختلف این استان خبر داد.


«کیامرث حاجی‌زاده» اظهار کرد: خوزستان تقریبا از آذرماه گذشته تاکنون درگیر سیلاب است. کارگروه مقابله با سیلاب آن نیز آبان‌ماه تشکیل شد.
وی ادامه داد: همچنین استحکام‌بخشی سیل‌بندها از تابستان سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از تابستان پای کار بودند. همچنین در سیلاب زمستان سال گذشته و سیل اخیر، همه پای کار بودند که این اقدامات جای تشکر دارد.


حاجی‌زاده با بیان این‌که خوزستان همچنان در وضعیت بحران و حالت آماده‌باش قرار دارد، گفت: در حال حاضر در آبادان و خرمشهر در حال مدیریت سیلاب هستیم و همه اعضای ستاد مدیریت بحران پای کار هستند. اگر حضور و کمک مردم در کنار سایر ارگان‌ها، ادارات و نیروها نبود، مشکلات بیشتری داشتیم.

این مسئول با اشاره به خسارت‌های وارد شده به خوزستان در پی سیل اخیر تصریح کرد: از 4 فروردین تا اول اردیبهشت‌ماه در 3 حوزه دچار خسارت شدیم. در زمینه اموال مردم که شامل کشاورزی، منازل مسکونی، لوازم خانگی، ماشین‌آلات تجاری و صنعتی و عشایر است، 9110 میلیارد تومان خسارت داشته‌ایم. همچنین به ابنیه و زیرساخت‌ها که شامل تاسیسات راه، آب، برق، گاز، مخابرات، مدارس، ساختمان‌ها، بهداشت و درمان و معابر است 3401 میلیارد تومان خسارت وارد شده است. یعنی درمجموع 12 هزار و 512 میلیارد تومان دچار خسارت شده‌ایم.


لزوم جابه‌جایی روستاها ازحریم رودخانه‌ها

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان نیز در این جلسه گفت: تعدادی از روستاها در حریم رودخانه و تعدادی در بستر رودخانه قرار دارند که باید جابه‌جا شوند. تا زمانی که این روستاها تعیین تکلیف نشوند، نمی‌توانیم عملیات اجرایی در آنها انجام دهیم.


«مسعود انصاریان» اظهار کرد: در سیل اخیر مناطق روستایی و شهری دچار آبگرفتگی شدند که تیم‌های ارزیاب در قالب 6 تیم معین در حال فعالیت و ارزیابی آن هستند.وی افزود: در خوزستان باید بانک اطلاعات واحد در ارتباط با خسارت‌ها در بخش‌های مختلف ایجاد شود تا دچار پراکندگی آمار نباشیم.

وی تاکید کرد: باید کمیته‌ای با حضور سازمان آب و برق، استانداری و بنیاد مسکن خوزستان تشکیل شود تا هرچه سریع‌تر این نقاط تعیین‌تکلیف شوند و بتوانیم ورود کنیم و مشکل‌ مردم حل شود.


وی با اشاره به مساله صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها به دهیاری‌ها گفت: باید مساله صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هرچه سریع‌تر حل و این پروانه، بر اساس مصوبه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده، به صورت رایگان و سریع صادر شود.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: اکنون بسیاری از مناطق هنوز زیر آب هستند و باید راهکاری برای خروج آب از واحدهای مسکونی و روستاها در پیش گرفته شود تا امکان خدمات‌رسانی و ارزیابی واحدها فراهم آید.


مزارع زیر آب
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به خسارات سیل اخیر در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بیشترین خسارت سیل اخیر خوزستان، هم از نظر تنوع و هم گستردگی، به بخش کشاورزی وارد شده است. 35 هزار خانوار از سیل متاثر شدند. همچنین 4400 میلیارد تومان بخش کشاورزی و  3600 میلیارد تومان بخش نیشکر خسارت دیده‌اند.


«کیخسرو چنگلوایی» افزود: یکی از تفاوت‌ها که در بخش کشاورزی وجود دارد، این است که در این بخش خسارت تنها به مردم وارد آمده در حالی که در بخش‌های دیگر عمده خسارت‌ها به زیرساخت‌ها و موارد دیگر وارد شده است.


وی گفت: کارگروهی برای احصای خسارت‌‌ها و پرداخت مبلغی بلاعوض برای جبران آن تشکیل شده و کارها در حال پیگیری است. این مسئول اظهار کرد: نه‌‌تنها کشاورزان تولیدات کشت پاییزه را از دست داده‌اند، بلکه اگر نتوانیم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم، ممکن است کشت تابستانه و بخشی از کشت پاییزه امسال را هم از دست بدهند.


چنگلوایی ادامه داد: انتظار می‌رود در وهله اول در خصوص خارج کردن آب از اراضی به جهاد کشاورزی کمک شود چون حدود 170 هزار هکتار از انواع مزارع در خوزستان هنوز زیر آب هستند. وی بیان کرد: برای پرداخت بلاعوض مبلغ خسارت‌ها حداقل هزار میلیارد تومان مورد نیاز است و با توجه به وعده‌هایی که داده شده است، باید این موضوع پیگیری شود.



جاده آبادان - اهواز همچنان مسدود است

رئیس پلیس راه آبادان نیز گفت: در حال حاضر جاده آبادان - اهواز همچنان مسدود است.سرگرد «بهنام طیبی» در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به وجود سیلاب در جاده آبادان - اهواز بیان کرد: به منظور ایمنی رانندگان، تردد خودروهای سبک و سنگین در این محور مواصلاتی همچنان ممنوع است.وی افزود: رانندگان می‌توانند از طریق محور خرمشهر - اهواز به عنوان جاده جایگزین تردد کنند.طیبی تصریح کرد: در صورت فروکش کردن آب در جاده آبادان - اهواز، تردد در این جاده تا 2 روز آینده برقرار خواهد شد.


اعزام 36 گروه جهادی دانشجویی به مناطق سیل‌زده

اما از ابتدای روبه‌رو شدن استان با مساله سیلاب تاکنون، 36 گروه جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم به مناطق سیل‌زده مانند حمیدیه، شادگان، بامدژ و... اعزام شده‌اند و مشغول خدمت‌رسانی هستند.


مسئول بسیج دانشجویی خوزستان در این رابطه گفت: 20 روز در زیارتگاه شهدای هویزه یک کمپ برای سیل‌زدگان برپا شده بود و در آن روزانه به مردم خدمات داده می‌شد. حدود 1200 نفر از مردم در این مکان اسکان داده شده بودند.
«محمدحسین شادمان‌فر» ادامه داد: یک کمیته آب نیز در بسیج دانشجویی برای بررسی مساله تالاب هورالعظیم از دانشجویان رشته‌های مهندسی نفت، زمین‌شناسی، محیط ‌زیست و... تشکیل شد. این کمیته متشکل از بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مختلف استان است و تعدادی نیز از مجموعه بسیج دانشجویی استان تهران به این افراد الحاق شدند.


کمک مالی صلیب سرخ جهانی به سیل‌زده‌ها

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان هم در این نشست از کمک مالی سازمان جهانی صلیب سرخ به سیل‌زده‌ها خبر داد و گفت: تیم حقیقت‌یاب صلیب سرخ جهانی از مناطق سیل‌زده بازدید کرده‌اند و مقرر شده است، علاوه بر جایگزینی اقلام از بین رفته به 30 هزار خانوار کمک مالی کنند.

«علی خدادادی» عنوان کرد: این کمک‌ها نیز بین استان‌های مختلف تقسیم می‌شوند. همچنین تیم‌های هلال احمر قطر و کویت ارزیابی‌های لازم را انجام دادند و بنا دارند کمک مالی خود را داشته باشند.


خدادادی به حمایت‌های جمعیت هلال احمر از سیل‌زدگان هم اشاره کرد و افزود: تاکنون 140 میلیارد تومان کمک‌ نقدی در حساب جمعیت هلال احمر کشور جمع‌آوری شده است.وی گفت: این کمک‌ها براساس خسارت‌های وارد شده بین استان‌های سیل‌زده توزیع می‌شوند. با توجه به خسارت‌های وارد شده به خوزستان، قطعا سهم این استان بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به پیش‌بینی متاثر شدن 22 هزار خانوار از سیل ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کمک‌های غیرنقدی به جمعیت متاثر از سیل ارائه شود و آنها قبل از ماه مبارک رمضان جیره‌های غیرنقدی را دریافت کنند.


تجلیل از 4 کودک سیل‌زده خوزستانی

استاندار خوزستان از 4 کودک سیل‌زده خوزستانی ساکن در سالن والیبال اهواز به خاطر رفتارهای اجتماعی مناسب و همکاری در امدادرسانی به ساکنان سیل‌زده این سالن تجلیل کرد.شریعتی در حاشیه این دیدار که در محل استانداری خوزستان و در دفتر کار وی انجام شد، بیان کرد: در بازدید از اردوگاه اسکان شهروندان خوزستانی سیل‌زده در سالن والیبال اهواز «ابراهیم روانبخش»، «نازنین‌زینب الوانی»، «امیرمهدی الوانی» و «بسنه جنادله» از سوی مسئولان اردوگاه به عنوان کودکانی که درک مناسبی از مسئولیت‌های اجتماعی داشتند، معرفی شدند.وی ادامه داد: مسئولان این اردوگاه عنوان کردند که این کودکان در توزیع کمک‌ها با عوامل اسکان همکاری و مشارکت زیادی دارند.


استاندار افزود: درک مناسب این کودکان از وضعیت موجود و توجه به انجام مسئولیت‌های اجتماعی در کمک به دیگر سیل‌زدگان عاملی شد تا برای ایجاد انگیزه هرچه بیشتر از آنها تجلیل شود.وی با تاکید بر این‌که رفتارهای این بچه‌ها الگویی برای دیگر همسن و سال‌های آنهاست، گفت: انجام مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند باعث رشد شاخص‌ها در سطح جامعه شود.
 
خطر همیشگی سیل برای لرستان


یک استاد دانشگاه: ما باید خودمان را با سیل سازگار کنیم اما سیل خودش را با ما سازگار نخواهد کردقرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان لرستان همزمان با سایر استان‌های سیل‌زده کشور راه‌اندازی و 8 دبیر برای کمیته‌های این قرارگاه از سوی استاندار تعیین شده‌اند.


 «موسی خادمی» استاندار لرستان طی حکمی «احمد مرادپور» معاون امور عمرانی استانداری لرستان را به عنوان دبیر کمیته بازسازی و نوسازی و همچنین جانشین استاندار در قرارگاه، «محمد موحدپور» سرپرست معاونت توسعه مدیریت را به عنوان دبیر کمیته برآورد تخصیص و تعیین خسارات، «بهرام رشیدی‌نیا» مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری را به عنوان دبیر کمیته تبلیغات، اطلاع‌رسانی و فرهنگی و «گودرز امیری» معاون امور اقتصادی خود را به عنوان دبیر کمیته پیگیری مصوبات تعیین کرد.


همچنین جلسه‌ای با موضوع «بررسی علل وقوع سیل در لرستان» در خرم‌آباد برگزار شد و کارشناسان و اساتید دانشگاه حاضر در این نشست، ابعاد سیل اخیر استان و دلایل وقوع آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.


اقدامات بعد از سیل در مزارع و باغ‌ها

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در این نشست گفت: یکی از پیامدهای سیل اخیر غرقابی شدن مزارع، باغها و اراضی کشت‌نشده، است.


 «مراد سپهوند» با بیان این‌که به غرقاب در صورت پایداری و طولانی شدن مانداب گفته میشود که به دلیل طغیان رودخانهها یا ورود هرزآب بالادست شیبدار یا بر اثر شدت و میزان بالای بارش و پایین بودن سرعت نفوذ آب در خاک به وجود میآید، افزود: در این شرایط تجمع آب متغیر است به طوری که گاه همه کانوپی گیاه را میپوشاند.سپهوند ادامه داد: اگر آب ورودی به مزارع و باغ‌ها همراه خود رسوب داشته باشد، آثار زیانبارتری برای گیاهان دارد.

این مسئول بیان کرد: در حالت غرقاب، منطقه ریشه از آب اشباع شده و تقریبا کل خلل و فرج خاک در ناحیه توسعه ریشه و حتی فراتر از آن پرآب میشود.


وی با بیان این‌که جایی برای هوا باقی نمیماند بنابراین گیاه اصطلاحا دچار خفگی میشود، افزود: اگر حالت غرقاب بعد از 2، 3 روز برطرف شود، مشکل خاصی برای گیاه به وجود نمیآید. البته به شرط آن‌که حجم رسوب همراه آب کم باشد و پیکره گیاه با رسوب پوشانده نشده باشد.


سپهوند با اشاره به این‌که درختان به دلیل ریشههای عمیقتر و گستردهتر در حالت غرقاب از گیاهان زراعی مقاومتر هستند، گفت: با مشاهده وضعیت غرقاب در مزارع و باغها باید به فکر چاره جویی بود وگرنه گیاهان زراعی و باغی لطمه میبینند و حتی ممکن است دچار مرگ بر اثر کمبود اکسیژن شوند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: بسته به عمق و تجمع آب و میزان حساسیت گیاه باید برای رفع حالت غرقاب اقدام کرد.

وی با بیان این‌که تجمع پراکنده و کم‌عمق آب - در صورتی که بارندگی تداوم نداشته باشد - بر اثر تبخیر و نفوذ تدریجی آب در خاک برطرف می‌شود و مساله خاصی برای گیاه پیش نمیآید، ادامه داد:

در مزارع و باغ‌ها باید راه ورود آب بسته و مسیر خروج آن به هر شکل ممکن باز شود.سپهوند گفت: اگر امکان ایجاد نهرهایی تا عمق 30، 40 سانتیمتر به عنوان زهکش سطحی وجود داشته باشد، میتوان غرقابهای متوسط را برطرف کرد. اما چنانچه غرقاب شدید باشد، عمق زهکشها را تا بالای ۵۰ سانتیمتر هم میتوان در نظر گرفت.


ضرورت راهاندازی استارت‌آپ‌ها برای مقابله با خطرات طبیعی

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان هم بر ضرورت ایجاد استارت‌آپ‌هایی با عنوان خطرات و ارائه ایده‌های کاربردی برای مقابله با خطرات طبیعی تاکید کرد. «محمد فیضیان» با بیان این‌که باید پایان‌نامه‌ها را تقاضامحور کنیم و به عنوان نمونه پایان‌نامه تنها سیلاب نباشد بلکه به مساله زلزله نیز بپردازد، افزود: از این مقوله دانشگاه باید حمایت کند و امتیازاتی بدهد.

وی با بیان این‌که در زمینه سیلاب باید پیشگیری‌ صورت بگیرد، گفت: ارزشمندترین مخزن برای جذب آب خاک است و 50 درصد خاک منفذ است.این عضو هیات‌علمی دانشگاه لرستان بیان کرد:

در لرستان نیاز است کارهای آبخیزداری انجام شود تا آب جذب شود.فیضیان گفت: باید مسائلی مانند زلزله، سیلاب و شهرسازی را مورد بررسی قرار دهیم چراکه حساب همه کارها علمی انجام شود و در این زمینه کمیته‌هایی را در دانشگاه تشکیل دهیم.معاون پژوهشی دانشگاه لرستان ادامه داد: باید برای حل مشکلات استان به سمت کارهای علمی پیش رویم و در کنار مبحث سیلاب، خشکسالی را نیز پیگیری کرد.


منابع آب را خوب مدیریت نکردیم

همچنین، معاون دانشجویی دانشگاه لرستان در جلسه مذکور گفت: سیل و منابع آب را خوب مدیریت نکردیم.
 «حجت‌الله یونسی» اظهار کرد: متاسفانه لرستان از نهضت سدسازی عقب افتاد و پس از این برهه نیز نهضت عدم سدسازی در کشور رخ داد و این استان درگیر تصمیمات عجولانه شد.وی ادامه داد: اگر سیاستمداران براساس علم کارشناسان عمل می‌کردند، شاید امروز شاهد ویرانی‌های پلدختر بر اثر سیل نبودیم و 200 دهنه پل در لرستان تخریب نمی‌شد.
معاون دانشجویی دانشگاه لرستان تاکید کرد: متاسفانه در مدیریت سیل و منابع آب خوب عمل نکردیم و ضروری است استانداردها را تغییر دهیم و تمام استانداردهای موجود را مورد بازنگری قرار دهیم.


ما باید خودمان را با سیل سازگار کنیم

دبیر کارگروه آب و کشاورزی و محیط ‌زیست دانشگاه لرستان نیز گفت: نمی‌توانیم خسارات سیل را به صفر برسانیم.دکتر «حسن ترابی» افزود: اتفاق ناگواری به نام سیل در کشور رخ داده است و سوالی که مطرح می‌شود، این است که در این بین وظیفه دانشگاه چیست؟

وی بیان کرد: ضرورت دارد اقداماتی را برای آینده انجام دهیم و تدابیری بیندیشیم که شاهد خسارات کمتری از سیل باشیم چراکه نمی‌توانیم خسارات سیل را به صفر برسانیم.ترابی گفت: باید محیط پیرامون رودخانه‌ها و شرایط شهرها و روستاها را شناسایی و نهایتا راهکاری برای آینده ارائه کنیم تا چنانچه سیلابی مشابه رخ داد، خسارات کمتر شود.دبیر کارگروه آب و کشاورزی و محیط‌ زیست دانشگاه لرستان اظهار کرد: ما می‌توانیم خسارات سیل را کاهش دهیم و خودمان را با آن سازگار کنیم اما سیل خودش را با ما سازگار نخواهد کرد.


بررسی آمار دقیق خانه‌های تخریب‌شده

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز در نشست شورای مسکن لرستان از واگذاری ۴۰ قطعه زمین بدون معارض در مناطق سیل‌زده به بنیاد مسکن به منظور برطرف کردن بخشی از آلام هموطنان سیل‌زده لرستان خبر داد.


«علی نبیان» تاکید کرد: مجموعه وزارت راه و شهرسازی همه تلاش خود را برای به حداقل رساندن آسیب‌های وارد‌شده به مردم لرستان به کار خواهد گرفت.وی گفت: قبل از حضور در لرستان، کارهای لازم انجام شد و حدود ۱۰ هکتار زمین در معمولان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در دیدار با استاندار لرستان و معاونین ایشان به بررسی آمار دقیق مسکن‌های تخریب شده در حریم و بستر رودخانه پرداختیم و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.نبیان همچنین با حضور در محل اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان و در دیدار با مدیرکل و معاونین این اداره کل، ضمن بررسی میزان اراضی مناسب برای احداث مسکن سیل‌زدگان استان، گفت: حدود 5/6 هکتار زمین نیز در خرم‌آباد تحویل داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha