سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 269650

روانپزشک کودک و نوجوان گفت: 40 تا 60 درصد کودکان و نوجوانان مصرف کننده سیگار و مواد مخدر برای اولین بار در منزل یا از سوی پدر و مادر نحوه مصرف مواد دخانی را آموخته اند.

60 درصد کودکان سیگاری نحوه مصرف را از والدین آموخته اند

سلامت نیوز: روانپزشک کودک و نوجوان گفت: 40 تا 60 درصد کودکان و نوجوانان مصرف کننده سیگار و مواد مخدر برای اولین بار در منزل یا از سوی پدر و مادر نحوه مصرف مواد دخانی را آموخته اند.


به گزارش سلالمت نیوز به نقل از ایرنا،مهشید رابطیان روز سه شنبه ، افزود: رشد و تکامل جسم و عقل هر فردی از بدو تولد همزمان با یکدیگر صورت می گیرد و در این مسیر چنانچه والدین با تربیت صحیح و هدفمند کودکان گام بردارند ضمن پیشگیری از انحرافات بعدی، راه دست یابی فرزندان به آینده ای درخشان را تضمین خواهند کرد.


این روانپزشک کودک و نوجوان تاکید کرد: یکی از راه های تامین و تضمین سلامت روحی و جسمی فرزندان از سوی والدین را آشنایی کودکان بویژه نوجوانان با دوست ناباب و جامعه ناسالم است.


رابطیان افزود: تازه ‌ترین تحقیقات که بر روی بیش از 2 هزار نوجوان که به مصرف سیگار و مواد مخدر اعتیاد داشتند، انجام شده، نشان می دهد که 40 تا 60 درصد از این افراد، برای اولین بار نحوه استعمال مواد دخانی را در خانه و توسط والدین آموخته‌اند، بنابراین پدر و مادرها برای دورنگه داشتن فرزندان از مواد مخدر، باید از استعمال‌ مواد دخانی در نزد کودکان به ویژه در منزل خودداری کنند.
رابطیان گفت: یکی از وظایف والدین در نحو تربیت سالم فرزندان نشان دادن راه‌ های صحیح و غلط زندگی اجتماعی و مشورت کردن در مورد علاقه‌ مندی‌هایش است و از طرفی با پرهیز از دروغگویی، خشم و عصبانیت بی ‌موقع یا ناسزا گفتن، الگوی رفتاری مناسبی برای فرزند خود باشند.
وی اظهارداشت: بسیاری از فرزندان از گوش دادن به نصیحت‌ و توصیه‌های همیشگی والدین گله‌ مند هستند و فکر می‌کنند که نصیحت پدر و مادر بیش از حد یعنی عدم اعتماد خانواده و کوچک شمردن آنها است و لذا والدین می ‌توانند با خریدن انواع کتاب‌ یا فیلم‌ های آموزنده، فرزند خود را نسبت به مسائل و مشکلات موجود در جامعه به طور غیرمستقیم آگاه کنند.


رابطیان گفت: فرزندان با رسیدن به سنین نوجوانی علاقه خاصی به استقلال طلبی و جدا شدن از خانواده و پیوستن به گروه هم سالان دارند و نگرانی بسیاری از والدین، از ناشناخته بودن دوستان فرزندشان نزد آن ها است. پدر و مادر در این مرحله برای اینکه هم فرزند خود را خوشحال کنند و از طرفی با دوستان آن ها بیشتر آشنا شوند، می‌توانند هرچند وقت یک بار، یک مهمانی و دورهمی دوستانه ترتیب دهند و از این طریق با تسلط به روابط فرزند خود، نظارت بیشتری داشته باشند.
وی توصیه کرد: والدین از تحقیر، توهین یا مقایسه ‌کردن فرزندان خود با دیگران به شدت پرهیز کنند، چون انجام این اعمال موجب پرخاشگری و زورگو شدن آن ها را در آینده به همراه خواهد داشت و این گونه فرزندان تحقیر شده بعد از رسیدن به استقلال سعی می ‌کنند با توسل به زور، قدرتشان را به دیگران تحمیل کنند.
این روانپزشک کودک و نوجوان افزود: کودکان، پدر و مادرهای آینده هستند و باید مسوولیت‌ پذیر بار بیایند، بنابراین انجام برخی از کارهای منزل را حتی اگر خیلی کم باشد مانند خرید نان به عهده آن ها بگذارند.


رابطیان، از والدین خواست فرزندان خود بویژه نوجوانی که در سنین بلوغ جسمی و رشد عقلی است را تشویق به حضور در رشته های هنری و ورزشی کنند تا در این مسیر علاقمندی و استعدادی های خود را در کسب مهارت های حرفه ای بروز دهد.
این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان افزود: دادن آزادی مفرط به کودک نه تنها موثر نیست بلکه مخرب است و والدین با آزاد گذاشتن فرزند در هر زمینه‌ای و برآورده کردن همه نیازهای او، تکبر و خودخواهی را در فرزند پایه گذاری می کنند و موجب می‌ شود که او فکر کند در همه جا و هر زمان، هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند، انجام دهد، اما وقتی طی زندگی با مسائلی غیر از آن چه باب میل او روبرو شود، یأس و ناامیدی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد و عاقبت این نوجوان چیزی جز احساس پوچی نخواهد بود.


وی گفت: پسرها عمدتا عهده ‌دار چرخاندن چرخ مالی و اقتصادی زندگی در آینده هستند، بنابراین بهتر است پدران، آن ها را با مسائل و مشکلات مالی، حساب و کتاب و نحوه صحیح پول خرج کردن آشنا کنند و از نوجوانی پس انداز کردن و صرفه‌ جویی را به آن ها بیاموزند.


رابطیان اظهارداشت: این یک باور غلط است که دخترها بیشتر از پسرها به محبت نیاز دارند. پسرها هم به اندازه دخترها به محبت و حمایت عاطفی خانواده احتیاج دارند، پس وظیفه یک پدر یا مادر مهربان که به فکر سلامت روان فرزندش است، رعایت تعادل و عشق ورزی به همه فرزندان است.
وی گفت: معمولا پسرها با پدران و دخترها با مادر خود راحت‌ ترند و بهتر می‌ توانند مشکلاتشان را با آن ها در میان گذارند، بنابراین به عنوان یک پدر و مادرمسوول، روزی یک ساعت از وقت خود را به فرزندان اختصاص دهید و آنان را در راه حل مشکلاتش یاری کنید. با خشونت و پرخاشگری نمی توان فرزندان را راهنمایی‌ کرد بچه ها نیازمند مشورت کردن با والدین هستند و باید سعی کرد تا آنان مشکلات خارج از خانه را به روش‌های نادرست حل نکند.
رابطیان افزود: والدین با بالا بردن اعتماد به نفس در بین فرزندان و سپردن کارهای مهم به آنان و یا با گفتن این جمله که «تو به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهی» حس مفید بودن را در بچه ها تقویت کنند و از طرفی پدرو مادرسعی کنند با نگاه هم سطح به فرزندان اعم از دختر یا پسر، کوچک یا بزرگ عادلانه در بین آنان قضاوت کنند تا زمینه سرخوردگی در بین آنان بوجود نیاید.


این روانشناس ازوالدین خواست برای پیگیری تربیت صحیح فرزند خود بویژه محصلان، با مسوولان و مشاوران مدرسه او در تماس باشند تا بتوانند از تغییرات احتمالی روانی یا تحصیلی فرزند خود آگاه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha