در نشست چهاردهم از سری سلسله‌نشست‌های «بررسی آسیب‌های اجتماعی» در ایران وضعیت آسیب‌های اجتماعی در ایران بررسی شد.

آسیب‌های اجتماعی در ایران؛ مرحله هشدار یا خطر؟

سلامت نیوز:در نشست چهاردهم از سری سلسله‌نشست‌های «بررسی آسیب‌های اجتماعی» در ایران وضعیت آسیب‌های اجتماعی در ایران بررسی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،پانزدهمین نشست آسیب‌شناسی در ایران با حضور مجید ابهری و مجید مظفر و با اجرای راحله امینیان در خانه مهر رضا برگزار شد و به موضوع رسانه و آسیب‌های اجتماعی پرداخت. در ابتدای نشست راحله امینیان به این موضوع اشاره کرد که عصر حاضر، عصر رسانه است و تاثیر شگرفی در جهت‌دهی افکار عمومی دارد و گاه آن را دچار افراط و تفریط می‌کند.

مجری برنامه به‌عنوان اولین سوال از دکتر ابهری رفتارشناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه خواست تا تعریفی از رسانه داشته باشد. ابهری در پاسخ به این سوال گفت: از دیرباز مردم از دود و آتش به‌عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردند و امروز هم رسانه‌های مختلف در واقع جای همان دود و آتش را گرفته‌اند.

از نگاه رفتارشناسی اجتماعی، رسانه به‌عنوان ابزار برقراری ارتباط بین آحاد جامعه عمل می‌کند و نقشش را خارج از محدوده جغرافیایی برای برجسته‌سازی اخبار و ارتباط‌گیری مردم با یکدیگر ایفا می‌کند. مظفر روانشناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه هم در پاسخ به این سوال با بیان اینکه بحث رسانه در واقع یک بستر انتقال ارتباط است و لحظه‌به‌لحظه در حال بزرگ‌شدن و البته نافذشدن است، گفت:

نفوذ رسانه این روزها حتی بیش از کلام پدر و مادر است و بد یا خوب، رسانه این روزها مرزها را درنوردیده و دولت‌ها کمتر مانند گذشته می‌توانند روی آن نظارتی داشته باشند که همین موضوع باعث ایجاد معایب و محاسنی می‌شود.

راحله امینیان در ادامه با بیان این موضوع که با گسترده‌شدن فضای سایبری تعریف رسانه دستخوش تغییراتی شده است، از دکتر ابهری خواست راهکاری را در مواجهه با این پدیده ارائه دهد.

 ابهری در پاسخ به این سوال گفت: گسترده‌شدن فضای سایبری هم تعریف رسانه را تغییر داده و هم آن را در موضع انفعالی قرار داده است. رسانه‌های مکتوب این روزها جایگاه گذشته خود را از دست داده‌اند و یک‌به‌یک در حال جابه‌جایی از فضای مکتوب به‌سمت فضای دیجیتال و مجازی هستند، چراکه به اهمیت این فضا واقف شده‌اند. امینیان اضافه کرد که با این اوصاف رسانه‌های مجاری دارند جایگزین رسانه‌های رسمی می‌شوند.

رسانه‌های سایبری جایگزین رسانه‌های رسمی

ابهری با تائید صحبت‌های مجری نشست، گفت: به عقیده من رسانه‌های سایبری جایگزین رسانه‌های رسمی شده‌اند. در شرایط کنونی که مردم بیشترین وقت خود را با تلفن همراه خود سپری می‌کنند، طبیعی است که ترجیح می‌دهند اخبار خود را در حوزه‌های مختلف از همین طریق دنبال کنند و منتظر روزنامه فردا نمانند. بر کسی پوشیده نیست که رسانه‌های کاغذی تا چه اندازه زیر فشار هزینه‌های مربوط به کاغذ و چاپ هستند.

به هر حال هم اکنون یک رقابت نابرابر بین رسانه‌های فضای سایبری و مجازی به راه افتاده است. مظفر در پاسخ به این سوال که آیا رقابت نابرابری که بین این دو سبک رسانه وجود دارد یک فرصت تلقی می‌شود یا تهدید، گفت:

به هر حال ما نمی‌توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم، اما اشکال کار ما اینجاست که ما بعد از ورود یک تکنولوژی به ک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha