پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 269885

میرعبدالله از کارمندان جمعیت هلال‌احمر افغانستان بود، کسی که از سیل و خشکسالی که گریبان مردم افغان را گرفت، روایت‌ها دارد.

عکاس افغانی از سیل افغانستان می‌گوید

سلامت نیوز:میرعبدالله از کارمندان جمعیت هلال‌احمر افغانستان بود، کسی که از سیل و خشکسالی که گریبان مردم افغان را گرفت، روایت‌ها دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،همین یک ماه گذشته بود که باران سختی در افغانستان بارید، درست مثل سیلی که در استان‌های ایران خسارت‌ها را به حد اولی رساند و جمع کثیری از مردم را به آوارگی. بارش باران و برف در ١٦ استان در افغانستان منجر به جاری شدن سیلی شوم شد و بی‌رحمی آن، ٦٣ نفر را به کام مرگ کشاند و ٢٨١ هزار نفر در ٩ استان را آواره کرد.

وقتی سیل، بی‌اجازه به خانه‌ها راه یافت، بسیاری از مردم مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند که همین آوارگی دسترسی آنها به غذا، آب و مراقبت‌های درمانی را سخت‌تر از قبل می‌کرد. مردمی که آسیب‌پذیرند و زن و کودک و پیر و ناتوان هم بینشان بود.


میرعبدالله، تجربه تلخ و شیرینی از این سیل داشت. وقتی با تیم‌های امداد اضطراری هلال افغانستان کیلومترها سفر می‌کرد و وضع زندگی هزاران خانواده را از نزدیک می‌دید که بچه‌هایشان حالا از هیچ، هیچ هم نداشتند.


بررسی‌ها نشان داده که علت این سیل، دخالت‌های انسانی بوده، سال‌های طولانی خشکسالی،  قواره زمین‌های کشاورزی را کم کرده و بعد از آن به دام‌ها هم روی خوش نشان نداده و رحم نکرده، آن هم درست در جایی که حتی پیش از بروز تمامی این فجایع طبیعی، ٦,٣‌میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیازمند بودند.


میر می‌گوید: من برای مستندسازی و عکاسی از فعالیت‌های توزیع امدادی به سیل‌زدگان با همه داوطلبان و کارمندان هلال افغانستان به منطقه اعزام شدم. این شانس را داشتم که با مردم حرف بزنم و به آنها مدام بگویم که آنها فراموش نشده‌اند و هستند مردمی که به آنها کمک خواهند کرد.


خیلی از سیل‌زده‌ها مثل نجم‌الدین و نظام‌الدین مجبور بودند کیلومترها پیاده راه بروند تا به مرکز توزیع اقلام امدادی مثل موادغذایی و پتو برسند. هر دو باید مدرسه می‌رفتند، اما درگیری‌های بی‌پایان منطقه روستایشان را تا حد زیادی تخریب کرده بود. حتی هر دو مجبور بودند کار کنند و درآمد داشته باشند تا بتوانند به خانواده‌هایشان کمک کنند.


اگر از من بپرسید که چه چیز این ماموریت کوتاه و تلخ خیلی مورد توجه من قرار گرفت، می‌گویم تصاویری که من ثبت کردم و لبخندهایی که بلافاصله بعد از گرفتن کمک‌ها بر لب مردم می‌نشست. به‌عنوان یک عکاس، این عکس‌ها و تصاویر برای من خیلی بیشتر معنا دارند، همه اینها لبخندهایی هستند که من عاشق دیدنشان هستم. همه اینها چیزهایی است که نمی‌توانم فراموششان کنم.


١٣ مارس ٢٠١٩ درست مصادف با ٢٢ اسفند ١٣٩٧، یک هفته پیش از شروع سیل در ایران، سیلی جاری شد و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر استمدادی برابر ٧‌میلیون فرانک سوییس، ١,٩‌میلیون بیشتر از استمداد اعلام شده برای سیل ایران، برای کمک به ٦٥٠‌هزار نفر در طی ١٢ ماه اطلاع‌رسانی کرد. تمام این مبلغ برای تهیه سرپناه، معیشت و نیازهای اساسی مردم سیل‌زده هزینه خواهد
شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha