وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوه سنتی توزیع و عرضه دارو، در شرایط امروز کشور، شیوه کارآمدی نیست، بنابراین نظام توزیع و عرضه دارو نیازمند تحول بنیادی است تا مبادا بیماری در این روزها، دغدغه دارو داشته باشد.

تکلیف خود را روشن کنید داروخانه هستید یا مرکز عرضه لوازم آرایشی؟

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوه سنتی توزیع و عرضه دارو، در شرایط امروز کشور، شیوه کارآمدی نیست، بنابراین نظام توزیع و عرضه دارو نیازمند تحول بنیادی است تا مبادا بیماری در این روزها، دغدغه دارو داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سعید نمکی در اختتامیه همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در قمصر کاشان اظهار کرد:  تلاش ما بر این است که هیچ کس دغدغه کمبود دارو نداشته باشد و معاونان غذا و دارو دانشگاه‌ها باید روزانه بر توزیع و موجودی دارو نظارت کنند و اگر کمبودی در استانی وجود دارد از استان های مجاور تامین شود.

وی افزود: اصالت و حمایت از تولید مهم است و باید تولیداتمان را افزایش دهیم تا از واردات بی رویه دارو جلوگیری کنیم. حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو و صنعت یک وظیفه ملی است، اما این حمایت ها باید با رعایت استانداردهای لازم باشد.

وی تصریح کرد: وقتی شرکت های چند ملیتی از ایران رفتند ما 25 درصد از داروی مورد نیازمان را با کمک آنها تولید می کردیم، اما امروز بدون آنها با پشتوانه داروسازان صنعتی و بخش های تحقیق و توسعه خودمان 97 درصد از محصولات داخلی را با فرم های پیچیده تر از آن زمان، تولید می کنیم.

وی با تاکید بر رعایت استانداردها، گفت: نخستین نقش من به عنوان وزیر بهداشت، دفاع از سلامت مردم و رساندن داروی سالم به آنهاست و دوم اینکه از کارخانه ها در استان‌ها به طور واقعی حمایت و یاری کنیم و نگذاریم کارشناسی بی جهت داروی غیراستاندارد را تایید کند تا مشکلی بر مشکلات مردم افزوده شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: علاوه بر رعایت استاندارد و انجام آزمایش های دوره ای، باید بازار پراکنده و عریض دارو و صدور پروانه ها را به طور مستمر نظارت کنیم تا فردی نتواند به هر شکلی که بخواهد، بی قانونی کند.

نمکی تاکید کرد: علت ورشکستگی برخی شرکت‌های داخلی، توزیع سنتی دارو و نبود نظام توزیع علمی و به روز است و باید نمایشگاه دارویی از شرکت های دانش بنیان و بضاعت های ملی برگزار کنیم تا بتوانیم تولید داخلی و تولید کنندگان بومی را در عرصه تولید و توزیع دارو، معرفی و حمایت کنیم.

وی گفت: هزینه های نقل و انتقال دارو بسیار زیاد است و باید در نظام توزیع چه در سطح پخش و چه در اتصال سازمان غذا دارو  به داروخانه ها، به گونه ای برنامه ریزی شود که در پرونده الکترونیک سلامت، جای داده شود تا همه موارد را بتوانیم به روز کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: نظام عرضه دارو در برخی داروخانه ها مناسب نیست زیرا در برخی داروخانه ها، تکریم ارباب رجوع بی رنگ و حتی فراموش شده است و  برخی از آنها  به سمت توسعه موارد آرایشی بهداشتی رفته اند.

نمکی تاکید کرد: مسئولان داروخانه ها باید تکلیف خود را روشن کنند که آیا داروخانه است یا مرکز عرضه لوازم آرایشی بهداشتی است. چون متاسفانه سود در لوازم آرایشی بهداشتی است، قسمت داروخانه هر روز کوچکتر می شود.

وزیر بهداشت گفت: مجموعه این وزارتخانه در خدمات رسانی به مردم سیل زده کشور بدون هیچ کمک خارجی افتخاری را کسب کرد که در تاریخ این سرزمین مانند حماسه دفاع مقدس ماندگار شد.

نمکی افزود: هنگام هجوم سیل، با وجود تعطیلات، 9 مرتبه به استان های سیل زده جهت بررسی وضعیت سلامت این مناطق سفر کردم و با لطف خدا و همت همه همکاران، مردم و مشارکت دیگر دستگاه ها و نهادها حتی یک مورد اپیدمی در مناطق سیل زده نداشتیم که سازمان های تخصصی جهانی را نیز متحیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha